تحقیقی در باره ازدواج های با دوام تر

squidooc

Scott Stanley استاد روانشناسی دانشگاه دنور امریکا، تحقیق جدیدی در باره روابط زناشویی را ثبت کرده است که مدعی است افرادی که با تصمیم و نیت تعیین شده ازدواج می کنند کیفیت و ماندگاری ازدواج شان بیشتر از آنهایی است که به طور احساسی و بدون برنامه ریزی، قدم به درون زندگی مشترک گذاشته اند.

روانشناس امریکایی که تخصص اصلی اش بررسی مشکلات خانوادگی و مسائل زناشویی است می گوید تغییرات سریع در مرام و اخلاق باعث شده است تا فضای گنگی ایجاد گردد که بسیاری را ناخواسته وا می دارد یا از تصمیمات بزرگ زناشویی نظیر ازدواج بگریزند و یا نسنجیده و بی محابا وارد آن شوند.

Galena K. Rhoades استاد دانشکده روانشناسی نیز به این واقعیت اشاره می کند که بسیاری از زوج ها برای مدت های طولانی با هم زندگی می کنند ولی همیشه صحبت در باره زندگی مشترک را پشت گوش می اندازند. تا آنجا که مثلا تمدید قرار اجاره آپارتمان و موضوعات ناگهانی شبیه آن، آنها را به وادار به ازدواج و تعهد می کند. تحقیقات نشان می دهد که این نوع ازدواج ها شانس بقای کمتری دارند.

از سال 2007 پروژه بزرگ و طولانی مدت توسط دانشکده روانشناسی دنور به راه افتاد که زندگی زناشویی نزدیک به 1300 جوان 18 تا 34 ساله را به مدت 5 سال مورد مطالعه قرار می داد.

مسئولین تحقیق، علاوه بر ثبت تصمیمات اصلی زناشویی شرکت کنندگان، اجازه یافتند که بخش اعظم تجربه های زناشویی سابق آنها را نیز جمع آوری کنند. نکته جالب توجه دیگر در جمعی که مورد مطالعه قرار گرفته این است که 23 درصد شان فقط با یک نفر رابطه داشته اند ( همان فردی که در حال حاضر با آنها هستند).

در مقایسه بین آنها و افرادی که به طور میانگین با 5 شریک زندگی به شکل های مختلف به سر برده اند مشخص شده است که 42 درصد بی تجربه ها! رابطه زناشویی خوبی دارند ولی با تجربه ها در 35 درصد موارد، زندگی زناشوی شان مطبوع بوده است.

آنها که قبل از ازدواج، رابطه های مختلفی داشته اند شاید به خاطر تجربه بیشتر، صبورتر بودند و زندگی زناشوی پایدار تری داشتند.

ولی تجربیات قبلی می تواند تاثیر منفی نیز در پایداری زندگی زناشوی ایجاد کند چون اینگونه افراد مدام به این فکر می افتند که به جای تطبیق و همراهی، شاید بهتر باشد که یک رابطه دیگر را شروع کنند.

برگزاری عروسی بزرگ و مجلل از دلایل دیگر مقایسه یک ازداواج پایدار شمرده شده است. به غیر از اینکه عروسی پرمهمان نشانه بنیان اقتصادی قوی تر و همراهی خانواده و دوستان بیشتر است در ضمن گویای این حقیقت است که عروس و داماد در باره ازدواج فکر و برنامه ریزی کرده اند و نقشه های درازمدت و دلایل به هم خوردن آن را نیز مد نظر قرار داده اند.

نویسندگان این گزارش علمی در پایان تاکید کردند که عوامل بسیاری در سرانجام یا کیفیت رابطه ها نقش دارند و نمی توان حکم های مشخص و انفرادی را به همه تعمیم داد. از نظر دو استاد روانشناسی، گفتگو بین زوج ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و همه آمارها به این واقعیت اشاره دارد که هر چه صریح تر و دقیق تر از موقعیت خودتان در یک رابطه آگاه باشید و هر چه بیشتر نیات و انگیزه های خودتان را توضیح دهید رابطه زناشویی دوست داشتنی تر و با دوام تری خواهید داشت.

 

TARA PARKER-POPE The Decisive Marriage

http://well.blogs.nytimes.com/2014/08/25/the-decisive-marriage/?_php=true&_type=blogs&_php=true&_type=blogs&ref=science&_r=1

Stanley, Scott M., Rhoades, Galena K., Markham, Howard J. “Sliding vs. Deciding: Inertia and the Premarital Cohabitation Effect.” Family Relations, 55. 499-509. 2006.

More from ترجمه ونداد زمانی
جنگها به پایان می رسند
بزرگ‌ترین روزنامه انگلیسی‌زبان اسرائیل، «هاآرِتز» گفت‌وگویی با جان هورگان، رئیس دانشکده نگارش...
Read More