داروی ضد ریزش مو مردان را عقیم می کند

Finpecia Propecia

17 سال از کشف تصادفی داروی مشهور Propecia می گذرد که  برای مداوای مشکلات پروستات وارد بازار شده بود ولی تبدیل به یکی از پرمصرف ترین داروهای ریزش موی سر مردان شده است. کمپانی سازنده این دارو Merck بلافاصه مسیر بازاریابی اش را متوجه  تقاضای بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۴۰ سال جهان برای یافتن داروی ریزش مو کرد.

اتفاق بعدی همگانی شدن کاربرد جدید دارو بود. درست شبیه همان اقبالی که متوجه وایگرا شد که مقدمتا دارویی برای کنترل فشارخون بود. استقبالی که با خود آثار منفی داروی فوق را نیز در معرض دید قرار داد. البته در مراحل اولیه ثبت  داروی Propecia  اشاره مختصری به عارضه از دست دادن میل جنسی در کمتر از ۲ درصد مردان شده بود ولی مسیر افزایش عارضه ها در طی سال های گذشته بر لیست ناهنجاری های جنسی ناشی از استفاده این دارو افزود.

thumbs_medications_patient-qca

عارضه های گزارش شده توسط مصرف کنندگان  موج وسیعتری گرفت چون حضور دارو در زندگی مردان از مرز امریکا نیز گذشت. کمپانی Merck با کمک صدها میلیون دلار تبلیغات در رسانه ها و معرفی آن به عنوان داروی معجزه آسای کچلی توانست ان را به ۱۲۰ کشور دیگر نیز ببرد. به عنوان مثال شرکت Boots  تبلیغ و فروش این دارو را در ۳۰۰ داروخانه زنجیره ایی وابسته به خود در انگلستان به عنوان یک انتخاب بی ضرر در مقابل مردان قرار داد.

موج اول مشاهده عوارض غیرقابل برگشت نظیر عقیم شدن مردان٬ کم شدن میل جنسی و کوچک شدن اندازه آلت مردان نیز در حین شیوع استفاده و شهرت این دارو شروع شد.

در طی سال های گذشته گزارشات و تحقیقات کلینیکی متعدد٬ افزایش بیماری های روحی و روانی نظیر افسردگی و ترغیب به خودکشی را نیز در مردان زیادی ثبت کرده است. در همین مسیر٬  گزارش های متعددی نیز در مورد  مبتلا شدن به بیماری sexual anhedonia ( از دست دادن کامل میل جنسی) نیز در مصرف کندگان این دارو ثبت شده است.

سابقه دوران آزمایشات مربوط به تصویب دارو نیز از همان ابتدا گواهی دهنده قدرت مخرب این داروی هورمونی بوده است. در آرشیو عوارض احتمالی ثبت شده در حین گذراندن دوره های آزمایش اولیه دارو به جراحاتی که به جنین حیوانات ازمایشگاهی وارد می شود و اخطار به زنان حامله برای دست نزدن به  خرده ریزهای قرص Propecia نیز اشاره شده است.

ترسناک ترین بخش در باره تاثیرات منفی داروی ضد ریزش موی فوق این است که حتی بعد از توقف مصرف٬ شانس بهبودی و ترمیم ضایعات جنسی برای مردان میسر نیست.

Commonly Used Drug Can Make Men Stop Enjoying Sex—Irreversibly by Martha Rosenberg

http://www.alternet.org/personal-health/commonly-used-drug-can-make-men-stop-enjoying-sex-irreversibly?paging=off&current_page=1#bookmark

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
مولتی ویتامین ها مضر هستند
بازار جهانی کمپانی های ویتامین هر ساله گسترده تر می گردد. تقریبا...
Read More