مردان و زنان جوان ایرانی انتظارشان از یک رابطه چیست

Mohammad Roodgoli

شاهد افسوس و حتی حیرت گسترده ایی هستم که مردان و زنان جوان ایرانی در باره رابطه ها و دوستی ها از خود بروز می دهند انگار که نمی دانند انتظارشان از یک رابطه چیست؟ بازار شایعه و اتهام  و بی وفایی و عدم اعتماد نیز داغ است. به نظر می رسد نسل جوان ایرانی وقتی به یافتن شریک زندگی می رسد تصمیم، هدف و پرنسیب مشخصی در اجتماع نمی یابد که از آن پیروی کند.

از دید من چند عامل وجود دارد که این جویبار طبیعی خواسته ها و نیات مردان و زنان ایرانی را کمی گل آلود کرده است. سعی می کنم چند تایی از آنها را توضیح دهم:

مشکل اول بی سر و سامانی و بلاتکلیفی رواج یافته توسط مدیران اجرایی کشور است. آنها حرف و عمل شان مدتها است همخوانی ندارد و فاصله بسیار زیادی با نسل جوان پیدا کردند. خودشان هم فهمیدند که تهدید و تنبیه تاثیری ندارد. از نظر فکری نیز ایده های شان خریدار ندارد. نمی توانند از طریق مدرسه، دانشگاه و رسانه هایی که در اختیار دارند حرف مناسب و به درد بخوری بزنند که مورد توجه نسل جدید قرار بگیرد.

دوم اینکه، آشنایی و تماس در جامعه زیاد شده است. همه حق انتخاب بیشتری پیدا کرده اند. مهم هم نیست که هر آشنایی چقدر جدی یا کوتاه است. همه مشغول خرج کردن همه سرمایه های ارتباطی شان هستند. اصلا هم نگران نیستند که تنها شوند چون به نظر می رسد امکان تماس و آشنایی مدام افزایش می یابد.

البته به همان اندازه نیز رابطه ها به سرعت از هم می پاشند. خیلی ها را می توانید در پیرامون خودتان بیابید که با تعجب می پرسند چرا فلانی که خیلی هم کنجکاو بود و اظهار علاقه می کرد و آدم جالبی هم بود یکباره غیبش زد و رفت؟

خیلی ها می گویند با افرادی آشنا شدند که مدام علامت ها و اشارات متضاد از خودشان بروز می دهند. رفتارشان می گوید دنبال یک شیطنت و دوستی گذرا هستند. اما پیگیری شان داد می زند که دنبال یک دوست خوب و ماندگار هستند. آنوقت دقت که می کنی و رابطه یک ذره به جلو میرود می بینی واکنش هایی که بروز می دهند و قضاوت هایی که می کنند حکایت از آن دارد که روی ما حتی تا مرز ازدواج هم حساب باز کرده بودند. یکدفعه با خبر می شوی رفته اند خارج یا نامزد داشته اند یا بدون خبر غیب شان می زند. نمی شود حدس زد حرف حساب شان چه بوده است؟

به نظر می آید در این شلم شوربای رابطه ها و تماس ها و آشنایی های دوره ما، هنوز هیچ مرام و قانون ثابتی انگار پا نگرفته  است و خیلی از آدمها به همین خاطر، تکلیف خودشان با خودشان روشن نیست. مردان نمی دانند از زنها چه توقعی داشته باشند. چه نوع زنی را می پسندند و برای چه منظوری می پسندند و اصلا زن ایده ال زندگی، این روزها چه طوری باید باشد؟

بعضی از خانم های ایرانی هم در این فضای جدیدی که مهار و کنترل سابق، کمتر شده است و از زندگی اجتماعی شلوغ ، کار و تخصص و استقلال لذت می برند  همزمان ترجیح می دهند مرد ثروتمندی را پیدا کنند تا دست از شغل و موقعیت خود بکشند … خیلی از زنان جوان واقعا نمی دانند چه نوع مردی، ایده ال زندگی شان است.

IMAGE SOURCE

Mohammad Roodgoli

Written By
More from Marzieh.H
مردان اگر این کارها را نکنند دلپذیرتر هستند
من یک دختر ۲۹ ساله شاغل هستم و از شما چه پنهان...
Read More