به لوله کش و نجار و سیمکش، فلسفه درس می دهی؟

استاد فلسفه دانشگاه های مهم امریکا Scott Samuelson این اواخر در آموزشگاه فوق دیپلم صنعتی هم درس می دهد. وقتی به دیگران می گوید کجا و چه درسی می دهد در جوابش می گویند: « پس به لوله کش و نجار و سیمکش، فلسفه درس می دهی؟»

d2df02c84690455ec36d9ea0c05eab08

او هم با قاطعیت پاسخ می دهد: « بله. در ضمن به کمک پرستارها، معلم های مهدکودک، سربازان، کلاهبردارهای سابق، نظافتچی مدارس، پناهنده های سودانی، وهمه داشنجویانی که نیاز به گرفتن مدرک جهت ورود به بازار کار دارند هم فلسفه درس می دهم.»

مثل اینکه جامعه بشری فراموش کرده است رشته علوم انسانی در امپراطوری روم، متعلق به شهروندان آزاد بود و رشته های خدمات فنی اصلا طرفدار نداشتند.

اشرافیت و طبقه متمول قرن های گذشته اروپا، می دانستند آموزش علوم انسانی به آنها قدرت مدیریت، ذهن خلاق، رهبری جنگ ها، رهبری سیاسی و تصمیم گیری مستقل و منتقدانه اعطا می کرد.

تاریخ اجتماعی انگلیس نیز نشان می دهد که یادگیری رشته هایی نظیر موسیقی، فلسفه، اخلاق، معماری و نقاشی فقط نصیب اشراف و  فرزندان شان می شد.

به نظر او ترغیب دانشجویان به خواندن رشته های نان و آبدار، پیشرفت های تمدنی بشر را به صورت بنیادی، مختل می کند.

او در پایان می پرسد حالا که حق داشتن تحصیلات عالیه برای بخش وسیعتری از اقشار جامعه فراهم شده است همچنان مردم عادی از آموزش رشته هایی نظیر فلسفه دور نگه داشته می شوند. چرا هنوز آموزش فلسفه به لوله کش و نجار، غیرعادی است؟

 

Why I Teach Plato to Plumbers- Liberal arts and the humanities aren’t just for the elite. Scott Samuelson
http://www.theatlantic.com/education/archive/2014/04/plato-to-plumbers/361373/

منبع تصویر

Pinterest 

More from مهرانگیز پاشا
سُنت و تلفن
این عکس زیبا از چهره یک زن راجستانی در هند، رابطه درهم...
Read More