توقعات بعد از ازدواج

3211

یکی از نویسندگان مجله اینترنتی «روان‌شناسی معاصر»، نقل قول می کند که: «به ما آموخته‌اند دنبال یک مدل مشخص برای ازدواج بگردیم. به ما تفهیم شده است که یک رابطه یا باید درست باشد یا غلط. راه حل ساده و اصلی که همیشه می‌شنویم این است که یا بسوز و بساز یا جدا شو» این نشان می دهد که مقیاس درست و اصولی در اختیار زوج ها قرار داده نشده است.

به گفته دکتر ترنس ریل یکی ازمشاوران خانوادگی در شهر بوستون آمریکا، « درست وقتی که دوران لذتبخش جذابیت‌های عاشقانه و عطش جنسی از اوج خود فروکش می‌کند لحظه‌ای است که در حقیقت روز اول ازدواجشان آغاز شده است»

درست از لحظه‌ای که به شک می‌افتیم و قلعه رمانتیک توقعات ما از همسر و همراه‌ مان مثل یک ساختمان شنی در ساحل دریا با اولین موج در هم می‌ریزد، این جسارت را پیدا می‌کنیم تا دنیای خیالی خودمان را به زیر سئوال ببریم. از‌‌ همان لحظه باید بپذیریم که شریک ازلی و ابدی‌ که « فقط برای ما ساخته شده باشد» وجود خارجی نداردو بر همان اساس به زندگی مشترک بنگریم.

به اعتقاد خانم وبر، اگر کوتاهی به خرج دهیم و بر اساس تربیت و ارزش‌های قراردادی، سرخوردگی اولیه‌مان را بزرگ جلوه دهیم و روی آن کار نکنیم، هیچگاه به درک درستی از زندگی و رابطه مشترک با فرد دیگر نمی‌رسیم. بد‌ترین واکنش این است که بلافاصله میدان جست‌وجو و خود‌شناسی را‌‌ رها کنیم و با تلنبار کردن همه کمبود‌ها و اشتباهات بر شریک زندگی، گزینه فرار از یک رابطه را برگزینیم.

دکتر روان‌شناس بالینی، خانم کریستین مینیک معتقد است، حس عاشقانه و رمانتیک، در نطفه خود این پیامد را نیز در بر دارد که فرد یک‌روز به این نتیجه برسد که شریک و همراه مناسبی برای خود انتخاب نکرده است. او می‌افزاید: «ولی توهم و ناخرسندی از یک رابطه، می‌تواند انگیزه قدرتمندی باشد برای به شروع خود‌شناسی و کشف ذات درونی در هر فرد»

خانم مینیک می‌گوید رابطه بسیار جذاب عاشقانه که سرشار از عاطفه و میل جنسی است، به‌طور نسبی در فاصله بین ۹ ماه تا چهارسال اول به‌هر حال فروکش می‌کند. این پژوهشگر جذبه و کشش یادشده را به مصرف کوکائین تشبیه می‌کند که از طریق دستکاری در فعل و انفعالات عصب‌‌ها و هورمون‌های شیمیایی، می‌تواند فرد را در حالت اوج لذت قرار دهد، اما این نوع اوج‌گیری نمی‌تواند پایدار باشد.

از نظر کریستین مینیک، در دوره اوج عاطفه و لذت، آدم‌ها بیش از حد به قابلیت‌های شخصیتی و فیزیکی شریک شان بها می‌دهند. در دوران آشنایی اولیه، سلیقه‌های شخصی، اعمال و رفتار معشوق، بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. در یک کلام برداشت افراد از معشوق شان واقعی نیست.

مشکل از آنجا آغاز می‌شود که بعد از پریدن تاثیر کوکائینِ عشق، به یکباره همه اعمال و تصمیم‌های شریک جنسی فرد به زیر سئوال برده می‌شود. مهم‌تر از همه آنکه در چنین مقطعی آدمی با تمام قوا بر این درخواست پافشاری می‌کند که باید شریک و همراهش تغییر و مطابق سلیقه وی رفتار کند. بسیاری از افراد در این مرحله به این نتیجه می‌رسند که شریک درستی را برای زندگی خود انتخاب نکرده‌اند.

به اعتقاد خانم مینیک، اگر در یک رابطه کمابیش کامل و عاشقانه، هر فرد به دنبال کشف مشکلات و کمبودهای شخصی خودش نباشد و دربه‌در در جست‌وجوی معایب و نارسایی‌های شریک خود باشد، فرصت طلایی خودسازی در یک زندگی پیچیده دو نفره را از دست می‌دهد.

Rebecca Webber, Are You with the Right Mate

http://www.psychologytoday.com/articles/201112/are-you-the-right-mate?page=5

http://www.radiozamaneh.com/society/haftkoocheh/2012/03/04/11645

Christine Meinecke, Ph.D., is a licensed psychologist with twenty-nine years of clinical experience. She completed a doctorate in Counseling Psychology at the University of Kansas, an internship at Colorado State University Counseling Center, and a postdoctoral fellowship at The Johns Hopkins University School of Medicine, Department of Psychiatry and Behavioral Medicine

 

More from ترجمه ونداد زمانی
تحقیقی در باره ازدواج های با دوام تر
Scott Stanley استاد روانشناسی دانشگاه دنور امریکا، تحقیق جدیدی در باره روابط...
Read More