سه دلیل علمی برای تک همسر بودن بشر

 این اواخر شرائط زندگی، بشر را به سمت ازدواج کمتر و طلاق بیشترسوق داده شده است. گمان می رفت که دیر یا زود تحقیقات علمی نیز از واقعیت های جدید پشتیبانی کند که دوران ازدواج و تک همسری به سر آمده است. 

گروه تحقیقاتی دانشگاه کالج لندن، کنجکاوی شان را معطوف این ساختند که دریابند از چه تاریخی زندگی تک همسری تبدیل به یک رسم عمومی در بشر شده است؟ چون باوجود اینکه ۹۰ درصد پرنده ها و نیمی از انواع پستانداران نزدیک به انسان با جفت دائمی زندگی می کنند اما فقط ۲۵ درصد انواع جانوران به صورت زوج با هم زندگی می کنند.

به نظر محققین انگلیسی، سه دلیل اصلی در باره چرخش به سمت تک همسری در انسانها و نیمی از انواع میمون سانان وجود دارد.

۱- فرزندان اغلب پستانداران به محض تولد باید روی پای خود بایستند و در فاصله چند ماه  یاد می گیرند که همراه گله گام بردارند ولی با افزایش حجم مغز انسان و بعضی میمون سانان نظیر اروانگوتان، دوران رشد مغز کودکانِ، زمان طولانی تری می طلبد.

چون فرزندان به سالها مراقبت شبانه روزی نیاز دارند مردان بیشتر از پیش، برای بقای فرزندان خود به تهیه غذا و محافظت همسر و  فرزندان شان روی آوردند.

۲- حفاظت از همسر باردار یا شیرده با توجه به حضور تهاجمی- جنسی سایر مردان، یک کار عادی و ناگزیر مردان گشت. بویژه اینکه در دوران انسان نخستین، قوانین ازدواج و اخلاق هنوز ساخته نشده بود و تنها راه برای حفظ فرزندان، کنار هم بودن یک زوج برای چند سال متوالی بود.

۳- به مرور آدمها پی بردند که اگر زوجها که در کنار هم بمانند شانس بقای فرزندان بیشتر می گردد. تولید مثل در قبیله افزایش می یافت و بقای قبیله نیز تضمین می شود.  

تک همسری مشکلات خودش را هم داشت. مردان دیگر در گروه، بدشان نمی آید بچه ایی سر راه یک زوج نباشد. چون به طور غریزی می دانستند که با کشته شدن بچه، مادر از جفتش فاصله می گیرد و به صف تولید مثل باز می گردد.

ازدواج توسط مردان اختراع شد تا همه مردان قبیله به این واقعیت تن دهند که به همسران همدیگر حمله نکنند. زنان نیز از آن پس مقید بودند فقط در تملک جنسی شوهران شان باشند. 

ازدواج البته تضمینی بود از اینکه دارایی های مرد حتما به فرزندانی که خودش تولید کرده است و ژن او را حمل می کنند برسد. 

اما در درازمدت بشر یاد گرفت و تشخیص داد که زندگی تک همسری می تواند محیط زناشویی امن تر، انسانی تر، مسولانه تر برای زوجها و تربیت فرزندان باشد.

این روزها البته انواع خانواده های تک والده، زوج های همجنسگرا یا زوجهایی که بدون ازدواج زندگی می کنند هم ایجاد شده است که مبنای همگی شان همکاری و همراهی انواع زوج ها است.

The mystery of monogamy: scientists claim to have the answer

http://www.theguardian.com/science/2013/jul/29/mystery-of-monogamy-scientists-report

http://www.nature.com/news/conflicting-studies-rekindle-monogamy-debate-1.13462

http://www.pnas.org/content/early/2013/07/24/1307903110

FreeDigitalPhotos.net

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
تفاوت علمی مردان و پدران
پدر شدن مردان را تغییر می دهد. تحقیقات انجام شده گواه از این...
Read More