سوهان عسلی، ساده ترین شیرینی عید

souhun asali 1روزهای خاطره انگیز عید در راه است و خانواده برادرم و همسرش تنها اقوام من هستند که در شهری به فاصله 3 ساعتی من زندگی می کنند. در طی دو سال گذشته من مهمان شان بودم ولی امسال دل به دریا زدم و دعوتشان کردم که عید مهمان من باشند.

سفره هفت سین را گذاشتم تا با آنها درست کنم. به جز یکی از شیرینی ها که قرار است خودم درست کنم بقیه را قرار شد وقتی آنها آمدند با هم بخریم. سالها پیش یکبار نحوه پختنش را از پدرم یاد گرفته بودم. هر دوی مان عاشق این شیرینی یا در حقیقت، شکلات بودیم. پدرم اسمش را گذاشته بود شکلات تهدیگی.

نمی خواستم به پدرم زنگ بزنم و دستور پختنش را بگیرم و ترجیح دادم که در مکالمه تلفنی روز عید، پختن شیرینی مخصوصش را خبر دهم. تقریبا می دانستم که چطوری ساخته می شود چون از آسان ترین شیرینی های خوشمزه ای است که وجود دارد. وگرنه جستجوی کلمهِ سوهان عسلی در اینترنت همان و یافتن دهها سایت آشپزی که دستور طبخ را توضیح می دهند همان.

ساده ترین نوع سوهان عسلی برای افرادی که در عمرشان شیرینی نپختند نوع پولکی اش است ولی اگر کمی تجربه دارید یا اهل ریسک و ابتکار هستید می توانید به آن شکل های مختلف دهید یا حتی به انواع مختلف تزئین کنید.

_DSC3695 (2)

شکر، عسل، خلال بادام و مغز پسته خرد شده تنها چیزهایی است که لازم دارید. درون یک دیگ کوچک عسل و شکر ( و اگر دوست داشتید کمی گلاب ) را به اضافه سه قاشق روغن در آن با حرارات کم بجوشانید. وقتی مایع تهیه شده به سمت کارامل شدن ( و قهوه ایی روشن) رفت به سرعت خلال بادام را به آن اضافه کنید.

تنها شگرد تهیهِ سوهان عسلی این است که با یک قاشق، به سرعت از مایه در حال جوش بردارید و بر روی یک سینی که کاغذ نسوز رویش گذاشته اید قرار دهید. متوجه باشید که مایع مخلوط، خیلی سریع تیره می شود و مزه و تردی سوهان را خراب می کند. پسته خرد شده را نیز هر بار که یک قاشق از مایع را بر روی سینی می گذارید بپاشید. مدتی صبر کنید تا مایع سرد شود و خودش را بگیرد. به همین سادگی.

عیدِ ترد و خوشمزه و خوشرنگی داشته باشید

Written By
More from Saeed
کاریکاتور امروز
می گویند در طی 50 سال گذشته، اکثر کاریکاتوریست های امریکایی تحت...
Read More