ویژگی های یک روانشناس خوب چیست

Joan Applebaum

1- صبوری

ترمیم و رشد روحی احتیاج به گذشت زمان دارد. مریض هایی که به روانشناسان رجوع می کنند با مسائلی دست به گریبان هستند که شاید ماه ها و سالها آنها را می آزرده است و نمی شود در یک نشست همه چیزهایی که بر آنها گذشته است را یکباره و یک جا توضیح دهند. مراجعین احساس خوبی نخواهند داشت اگر فکر کنند باید در اسرع وقت سئوالات و کنجکاوی های روانشناس را پاسخگو باشند. رابطه مریض و دکتر باید به طور طبیعی و بر اساس حسِ اعتماد به پیش رود.

2- شنونده خوب

این توقع وجود ندارد که روانشناسان جزئیات مسائل زندگی بیماران را دقیقا به خاطر بسپارند ولی آنها باید متوجه باشند که هدف مریض از مراجعه چیست و به چه چیزی می خواهد دست بیابد؟ روانشناسی عملا یک نوع گفتگو درمانی است و برای مراجعه کننده مهم است که احساسات و برداشت هایش از اتفاقات زندگی را به زبان خودش توضیح دهد. توضیحی که مطمئن است توسط فرد آموزش دیده به درستی طبقه بندی می شود.

3- دلباز بودن

بیشتر مراجعین به مطب روانشناسان، لحن پرخاشجو و پر از احساس و عاطفه ای دارند که امیدوارند حداقل در مطب روانشناس بدون هیچ ترس و کنترل، بی پروا ابراز شود. روانشناسِ خوب بدون پیشداوری به آنها گوش می دهد و فقط با شنونده صمیمی بودن است که این فرصت را ایجاد می کند تا توصیه های تخصصی خودش توسط مراجعین شنیده و پذیرفته شود.

4- تسلط و دانش

سالها تحصیل تخصصی و یادگیری روش های معالجه برای این شغل بسیار اساسی است. دانش و تکنیک این رشته درمانی برای ترمیم احساسات خدشه دار شده، رابطه های مشکل دار شده و واکنش های روحی و روانی متفاوت، اصلی ترین برگ برنده برای روانشناسان است. آنها فقط از این طریق می توانند زمینهِ تغییرات واقعی را در زندگی مراجعین فراهم کنند.

5 –  سلامت روحی روانشناس

به نظر من هر روانشناس باید وقت و اهمیت لازم برای سلامتِ روح و روان خودش فراهم کند تا قادر باشد مسائل شخصی خودش را از مسائل مراجعین تفکیک دهد. من خودم تا مادامیکه مشغول این کار هستم تاکید و دقت بیشتری برای سلامت روانی خودم خواهم  داشت.

Therese J. Borchard – What Should You Look For in a Therapist? An Interview with Ryan Howes, Ph.D.
http://psychcentral.com/blog/archives/2013/12/08/what-should-you-look-for-in-a-therapist-an-interview-with-ryan-howes-ph-d/

Ryan Howes, Ph.D., is a clinical psychologist, writer, musician and professor at Fuller Graduate School of Psychology in Pasadena, California.

http://www.freedigitalphotos.net

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
زنی که داستان‌های عاشقانه می‌نویسد یک پدربزرگ است
این روزها مردها نیز با انگیزه جذب موسسات انتشاراتی با اسم زنانه...
Read More