تکامل ژنتیک بشر سریعتر شده است

11_29_2012_dna-molecule-e1354204122210

باورها و شایعاتی وجود دارند مبنی بر اینکه زندگی برای بشر به نسبت هزاران سال پیش زیادی راحت شده است. ادعا می شود بشری که با غذای سوپر مارکت، آب فیلتر شده، دارو، واکسن و به دور از خطرات مستقیم تنازع بقا، در محیطی امن در حال تکثیر است از نظر فیزیکی روز به روز ضعیف تر می گردد. بر همین اساس نتیجه گیری می شود که با افزایش جمعیت، کمبود غذا و گرم شدن زمین، عاقبت مخوفی در انتظار بشر است.

اما تحقیقات ژنتیکی جدید بر خلاف سناریوهای سیاهی که برای آینده بشر ترسیم شده، خبر از اتفاقات خارق العاده در ذات فیزیکی انسان می دهد. در تحقیقی که مجله بین المللی تحقیقات علمی « Nature» به آن استناد می کند ثابت شده است که بخصوص در طی 5 هزار سال گذشته، ژن بشر با شتاب بسیار زیاد ضمن برخورداری از تنوعِ درهم آمیزی افراد مناطق مختلف زمین باهم٬ از منافع جهش های ژنتیکی نیز بهره می برد.

1.11913_GETTY-157181951

یکی از محققین گزارش علمی مورد نظر، متخصص دی ان ای در دانشگاه واشنگتن، Josh Akey می گوید افزایش نمونه های متنوع از ساختار پروتئینی ژن ها، زمینه  قابل توجهی را برای جهش ژنتیک فراهم کرده است. اطلاعات جمع آوری شده نشان داده است که  جهش های ژنتیکی به طور مداوم و نسل به نسل در طی 200 نسل گذشته، صورت گرفته است.

.

بی شک افزایش جهش های ژنتیکی می تواند همراه باشد با افزایش اشتباهات ناخواسته ساختمان ملکولی در ژن انسانها و حتی آمادگی برای بیماری های جدید را افزایش می دهد ولی همه این تغییرات و تحولات ژنتیکی در یک مفهوم کلی همان چیزی است که در علم زیست شناسی و حیات، بسترِ تغییراتِ تکاملی است. تغییراتی که در طی 5 هزار سال گذشته تکامل نوع انسان را تسریع کرده است.

Humans Have Been Evolving Like Crazy Over the Past Few Thousand Years

 http://blogs.smithsonianmag.com/smartnews/2012/11/humans-have-been-evolving-like-crazy-over-the-past-few-thousand-years/#ixzz2fmoObmu7

Past 5,000 years prolific for changes to human genome

http://www.nature.com/news/past-5-000-years-prolific-for-changes-to-human-genome-1.11912

http://www.nature.com/nature/journal/v493/n7431/full/nature11690.html

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
علاقه توریست ها به زاغه نشین ها
تصویر جذاب و معصومی که سینما از فقر و زندگی نکبت‌بار حلبی‌آبادها...
Read More