چطور کار پر تنش باعث مرگ می شود

بر کسی پوشیده نیست کاری که برایش علاقه وجود نداشته باشد و مضافاً بر آن شرائط و محیط کار پرتنش و عصبی کننده باشد می تواند خسارت های فراوانی بر افراد ایجاد کند. تحقیقات جدید بر اساس آمار تهیه شده در محیط های کار نشان می دهد که موقعیت شغلی که از نظر روحی افراد را در شرائط پر تنش قرار می دهد می تواند مرگ اور هم باشد.karoshi_2

تجربه ثبت شده برای مرگ و میر در حین کار در دوران معاصر بر می گردد به مرگ مرموزی که در ادارات و مراکز شغلی ژاپن ازآن به عنوان «Karoshi» یاد می کنند. اولین بار در سال 1969 مرگ یک مرد 29 ساله به خاطر سختی های روحی ناشی از شدت اضافه کاری با این نام ثبت شد.

.
20 سال بعد بر اساس آمار وزارت کار ژاپن، مرگ سریع با علائمی نظیر سر درد شدید، سرگیجه، حالت تهوع و شکم درد را با همان عنوان کاراشی مسبب مرگِ سالانه حدود 10 هزار کارمند و کارگر ژاپنی تشخیص داد. ترسناک تر از همه اینکه تمام ماجرای حمله و بروز علائم فقط در طی 24 ساعت اتفاق می افتد و با تبدیل شدن به سکته قلبی و مغزی جان بیمار را می گیرد.

در تمام موارد فوق، کار پر دردسر و حجم بالای وظائف تقبل شده عامل اصلی حملهِ کشنده کاراشی عنوان شده است. بدن انسانی که به طور مداوم در معرض فشارهای عصبی ناشی از ترس، توهین، شرم و خستگی قرار می گیرد بعد از آنکه بارها از سیستم دفاع بدن که از آن به عنوان « موقعیت جنگ و فرار» نام می برند استفاده می کند بالاخره طاقت خود را از دست می دهد و تحمیل فشار بر روی سیستم جریان خون به سکته های سنگین قلب و مغز منتهی می گردند.

پدیده کاراشی با وجود انکه از ژاپن شروع گشته است ولی به ژاپن محدود نمی شود. بر اساس آمار سازمان بین المللی کار، مرگ و میر ناشی از کاراشی در امریکا از ژاپن هم بیشتر شده است. طبق اطلاعات جمع اوری شده از هر 5 امریکایی، یکی شان با وجود مریض بودن یا حتی آنها که صدمه دیده اند به سر کار رفته اند. به همین تعداد نیز شاغلینی بوده اند که در طی روزِی که وقت ملاقات با دکتر داشته اند دوباره به سر کار برگشته اند.

وسواس بیش از حد شاعلین امریکایی در ارائه سرویس و انجام وظائف شغلی را می توان در عدم استفاده یک سوم امریکایی  ها از تعطیلات شغلی نیز مشاهده کرد. اتفاقی که بر طبق تحقیقات انجام شده باعث افزایش فشارهای روحی کار و خطرات مرگبار آن خواهد شد.

karoshi 3

یکی از تحقیقات که به مدت 9 سال، 12 هزار کارمند امریکایی را زیر نظر داشته است نشان داده است که افرادی که از مرخصی های شغلی استفاده نکرده اند 21 درصد بیشتر از سایرین زندگی شان را از دست داده اند. بر طبق همین تحقیق، عامل 31 درصد مرگ و میرها، سکته قلبی بوده است. جدیدترین بررسی ها در ضمن گویای این حقیقت است که نه تنها فشار روحی باعث مرگ زودرس می گردد بلکه مبتلا شدن به بیماری های قلبی برای افرادی که علاقه ایی به کاری که اانجام می دهند 79 درصد بیشتر از افرادی است که کار خود را دوست دارند.

اما برای اینکه بدانیم چطور انواع فشارهای روحی و عصبی می تواند در این حد کشنده باشد بد نیست اشاره بیشتری داشته باشیم به یک بخش خیلی قدیمی از فعالیت مغز به نام Amygdala که در انسان و سایر حیوانات در حالت های بسیار غریزی و طبیعی وجود دارد. کار اصلی این بخش از مغز این است که می تواند به سرعت در برابر شرائط ناهنجار اژیر خطر را در بدن بکشد و مثلا به او اعلام کند که توسط یک پلنگ مورد تهاجم قرار گرفته است.

اخطار Amygdala که متاسفانه مربوط به بخشی بسیار باستانی از کارکرد مغز در دوران حیوانی بشر بوده است زیاد هوشمندانه نیست. برای همین، توهین و تشر زدن رئیس در اداره و یا ترس و شرمساری از تمام نکردن مسئولیت و یا احیاناً خطاهای ایجاد شده ناشی از پرکاری به Amygdala دستور کشیدن آژیر را می دهد و نتیجه آن، رهایی سریع انواع هورمون هایی است که بر تپش قلب و زیر و رو شدن سیستم عصبی می گردد. تاثیر هورمونهای همچون cortisol و epinephrine بر سیستم دفاعی ضعیف شده، باعث پیری زودرس، مختل شدن سیستم دفاع در برابر سلول های سرطانی و سایر ناملایمات فیزیکی می گردد که بر بدن افراد تحمیل خواهد شد.

 

 Lissa Rankin, M.D.
Lissa Rankin, M.D. -Why Engaging in Work You Love Could Save Your Life
http://www.psychologytoday.com/blog/owning-pink/201307/why-engaging-in-work-you-love-could-save-your-lifeStudy, published in Psychosomatic Medicine in 2000

More from سعید داورپناه
او مرا با دنیای واقعی زنانگی آشنا ساخت – ۲
با این ۳ ماه کارگری به اندازه حداقل ۶ ماه کارمندی پول...
Read More