مولتی ویتامین ها مضر هستند

بازار جهانی کمپانی های ویتامین هر ساله گسترده تر می گردد. تقریبا نیمی از امریکای ها، هر روز مولتی ویتامین می خورند و تجارت فروش ویتامین فقط در امریکا به  20 میلیارد دلار در سال رسیده است.  باور عمومی این است که با خوردن داروهای تقویتی، قدرت دفاع بدن بالا می رود، کمبودهای غذایی و مواد معدنی بدن جبران می شوند و از همه مهمتر اینکه خوردن تقویتی ها اگر مفید نباشد ضرر هم ندارد.

اما تحقیقات جدید آزمایشکاهی در طی سال های اخیر بر روی ویتامین ها و نقش شان در سلامت مصرف کننده ها با باور عمومی مقارن نیست. به گفته دکتر Paul A. Offit  از میان 51 هزار  مواد آماده فروش در روی قفسه های داروخانه ها و مغازه های فروش ویتامین، تعداد مواد مفید به  5 عدد هم نمی رسد.2d64b69a691c9a7b1b721ba958451d31

اولین و جامع ترین تحقیق علمی  در سال 2006 با به راه انداختن 63 تحقیق بر روی مولتی ویتامین ها به این نتیجه رسیدند که خوردن آنها هیچ منفعتی برای بدن افراد ندارد. یکی دیگر از تحقیات ارائه شده توسط یک مرکز مطالعه سرطان می نویسد: « در نتیجه پیگیری 10 ساله از وضعیتِ سلامت 160هزار زن در سنین بعد از پایان قاعدگی، متوجه شدند که خوردن مولتی ویتامین هیچ تاثیری در زمینه جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و مرگ و میر نداشت.

در سال 2010 گزارش محققین فرانسوی در International Journal of Epidemiology منتشر گشت. در این تحقیق 8 هزار داوطلب به مدت 6 سال قرص مولتی ویتامین یا قرص پلاسیبو ( بی خاصیت) را خوردند. اطلاعات جمع آوری شده نشان داد که عملا فرقی بین مصرف کنندگان مولتی ویتامین و قرص های بی خاصیت وجود  ندارد.

ماجرای مفید بودن مولتی ویتامین وقتی به لحاظ علمی مورد سئوال قرارگرفت مقدمات تحقیقاتی شد که از ضرر آنها نیز نشانه ها و دلائلی فراهم شود. جمع بندی گزارش محقق تغذیه دکتر جاکو مورسا و تیم همکارانش درباره مولتی ویتامین شوکه آور بود. گزارش آنها که دریک فصلنامه به چاپ رسیده است اعلام می کند زنان مسنی که مولتی ویتامین استفاده کنند امکان مرگ شان 6 درصد بیشتر از دیگران خواهد بود.

مهمترین عنصر که در گزارش مد نظر قرار  گرفت ولی در جمع بندی ها منظور نمی شد این حقیقت بود که افرادی که میل بیشتری به خوردن ویتامین ها نشان می دهند در واقع آدم های مسئول تری نسبت به سلامت خود هستند ولی با این وجود میزان مرگ و میر در آنها بیشتر می شود.

با همه عظمت تجارت ویتامین ها، دولت های جهان دست شان برای ایحاد سیستم های کنترل و ارزیابی مواد سازنده ویتامین ها بسیار محدود است. در امریکا تلاش زیادی صورت گرفته است تا موسسات بهزیستی بتوانند قرص های ویتامین را در لابراتوار ارزیابی کنند. درصد بالای  ephedra که به صورت مصنوعی باعث کم شدن وزن و افزایش انرژی می گردد تا مدتها یکی از اعتراضات موسسات کنترل دولتی در برابر شرکت های خصوصی  است. در کنار آن، عدم اطلاع از اندازه تعبیه شده مواد در ویتامین ها، در موارد زیادی، مصرف ویتامین ها را به یک عمل خطرناک تبدیل ساخته است.

ادامه دارد

 

Billion-Dollar Scam In a Bottle: Why Vitamins Could Be Useless—or Even Shorten Your Lifespan

http://www.alternet.org/personal-health/are-vitamins-useless?page=0%2C1

Dietary Supplements and Mortality Rate in Older Women

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1105975

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
داروی ضد ریزش مو مردان را عقیم می کند
17 سال از کشف تصادفی داروی مشهور Propecia می گذرد که  برای...
Read More