کشیدن تصویر آدمها از طریق DNA

 

دانشجوی رشته هنر الکتریکی در انستیتیوی پلی تکنیک نیویورک، خانم Heather Dewey-Hagborg، توانسته است با جمع آوری نمونه هایی نظیر آدامس جویده، تکه های ناخن و ته سیگار به DNA افراد دست یابد و از طریق اطلاعات استخراج شده، پرتره آنها را تهیه کند. پروژه او در قدم اول با جمع کردن موهای ریخته شده در دستشویی عمومی شروع شد. بعدها در مسیر دانشگاه تا خانه اش با تهیه نمونه های ی از آدامس و ناخن و ته سیگارها به جا مانده از انسانها ادامه یافت.

heather-dewey-hagborg-portrait-2 heather-dewey-hagborg-portrait-4

در مرحله بعدی او نمونه ها را به لابراتوار تمام اتوماتیک دانشگاه خود برد و از طریق شیوه استاندارد، DNA ها را از آنها استخراج کرد. در قدم بعدی، نمونه های ژنتیکی را به یک لابراتوار مجهز پزوهشی ارسال کرد تا پس از تغییرات و تاثیرات شیمیایی polymerase chain reaction، ساختمان دقیق ژنها را به دست آورد. پس از آن، نتایج لابرتوار تخصصی در یک برنامه کامپیوتری تبدیل به تصاویر سه بعدی می شود.

 

در آخرین مرحله به تهیه یک تصویر ظاهری از صورت فردی می پردازد که پس از جویدن سیگارش آن را پرت کرده است. از دید Heather Dewey-Hagborg اکثریت اطلاعات ظاهری درون هر ژن منعلق به اجداد بسیار قدیمی انسانها می باشد.

او تاکنون قادر بوده است نزدیک به 40 خصوصیت فیزیکی صورت انسانها را به دست آورد. خصوصیاتی نظیر اندازه فیزیکی، آبا و اجداد، جنسیت و رنگ چشم جزو مشخصه های ظاهری هستند که راز انها قابل شناسایی است. در حال حاضر بر اساس تکنیک های موجود هنوز سن و سال صاحب ژن جمع آوری شده  قابل تشخیص نیست و برای همین،  تصاویر بازسازی شده، همگی در وضعیت 25 ساگی دیده شده اند

.

 
   Megan Gambino, Creepy or Cool? Portraits Derived From the DNA in Hair and Gum Found in Public Places

,

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
سیگار، مرگِ قابل کنترل
دکتر روبرت پروکتور معتقد است که « سیگار بزرگترین عامل مرگ و...
Read More