خجالتی بودن برایم دردسر شده است

Mohamad Roodgoli

سنگ صبور عزیز

از زمانی که خودم را می شناسم آدم خجولی بوده ام. البته این صفتی است که دیگران به من داده اند. خودم فکر می کنم فقط فرد ساکتی هستم. حدس می زنم این فقط یک میل درونی برای دیدن و دقت در اتفاقات و ماجراهای زندگی است.

این میل باطنی برای گوش دادن و نظاره کردن در رفتار و اعمال دوستانم برایم کافی و دوست داشتنی است ولی سکوت همیشگی من با هر جمعی که بودم برایم لقب آدم خجالتی را ایجاد کرد. مشکل من از وقتی که به اواسط 20 سالگی رسیدم بیشتر شده است. عملا نباید درخواست کمک کنم ولی مثل اینکه ناگزیرم بپذیرم که احتیاج به راهنمایی دارم.

شهاب خجالتی عزیز

همانطور که اشاره کردی هر چه نیاز تو برای رابطه فعال با اجتماع جدی تر می شود ساکت بودن تو و گوشه گیری تو سئوال برانگیز تر خواهد شد. بویژه در این دوره و زمانه مملو از رقابت، موقعیت امثال تو سخت تر خواهد شد.

از حرف هایت پیدا است که ناهنجاری های شایع در نزد آدم های بسیار خجول نظیر « احساس خود کم بینی» یا « تشویش از حضور در جمع» را نداری. این را بدان خصلت هایی که از خودت سراغ داری بسیار مطبوع و دوست داشتنی است و معلوم است که آدم بسیار آرامی هستی. اما فقط به این دلیل که دنیا و زندگی به سمت سرعت هر چه بیشتر و گسترش ارتباط آدمها سوق پیدا می کند اوضاع برای امثال تو پیچیده تر از قبل می گردد.

گزارش ها و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد آدم های خجول و درونگرا، شاتس کمتری برای قبول شدن در مصاحبه های مربوط به شغل یابی دارند. اشخاص خجول شانس معاشرت و دوستی شان با جنس مخالف نیز کمتر است.

در یک کلام، مدت هاست که دنیا توسط برون گراها اداره می شود و جوامع با شتاب به سمت شلوغ تر شدن و هیاهو پیش می روند. با وجود همه این تغییرات، نباید فراموش کنی که شما، آدم های درونگرا به دلیل تمرکز ذهنی و صرف بیشتر وقت تان برای فکر کردن و حتی درس خواندن، از شانس بیشتری برای تحصیلات عالیه و خلاقیت برخوردار هستید.

آدم های شلوغ، اگر شانس بیاورند و کمی عمیقتر به اطراف خودنگاه کنند معمولا افتخار آشنایی با امثال شما را پیدا خواهند کرد و تجربه ثابت کرده است که وجود شما بسیار ارزشمند است. شهاب عزیز، خجول بودن دردسرهای خودش را دارد ولی اصلا یک بیماری نیست. در ضمن یادت باشد که  فرد درونگرایی هستی و این ممکن است با خجالتی بودن فرق داشته باشد.

 

Shyness Is Nice

Spreading the word about the value of quiet, sensitive people.
by Barbara Markway, Ph.D., and Greg Markway, Ph.D

 http://www.psychologytoday.com/blog/shyness-is-nice

منبع تصویر
از مجموعه عکس های محمد رودگلی

 

Written By
More from بهمن
عاشق او بودم ولی با یک نفر دیگر ازدواج کردم
سلام. اوقات تون خوش… راستش می خوام راجع به حسی صحبت کنم...
Read More