مادر بزرگ های گلشیفته فراهانی

golshifteh-farahani-1
فیلیپ راث یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصرامریکا، ۱۲ سال پیش رمان کوتاهی نوشته است که از بسیاری جهات می‌تواند بخشی از کشمکش‌های رفتاری ایران معاصر در باره عریان شدن گلشیفته فراهانی را پاسخگو باشد. رمان «جانور رو به احتضار»، در ظاهر، روایت ماجرایِ عشق یک استاد ۶۲ ساله ادبیات در یکی از دانشگاه‌های امریکا به دانشجوی ۲۴ ساله زیبا به نام کونسئلا است.

همهِ هم و غم ظاهریِ نویسنده قصه در این خلاصه می‌شود که بتواند به صریح‌ترین شکل ممکن بگوید که مرز بین عشق و سکس قابل تشخیص نیست. زیبایی خارق العاده کونسئلا، دانشجوی امریکایی، مجنون حسود و بی‌پروایی از قهرمان مرد قصه می‌سازد که همه دین و ایمان و حتی رابطه‌اش با مرگ را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

داستان کمابیش زننده و گستاخِِ «جانور رو به احتضار»، در ظاهر قرار است چهره عریانِِ میل جنسی مردان مسن که سایه مرگ را بالای سر خود می‌بینند را مجسم کند ولی قلب واقعی این قصه در فصل چهارم کتاب می‌تپد که به گونه ایی غیرمستقیم به حرکت بسیار شجاعانه گلشیفته فراهانی و عریان شدنش در برابر دوربین ربط دارد.

در فصل چهارم کتاب«جانور رو به احتضار»، فیلیپ راث، نقبی بزند به دهه معروف ۶۰ میلادی که سرشار از روحیه طغیان نسل جوان امریکایی است. دهه پر هیبتی که اوج جنبش‌های اجتماعی و مدنی امریکای معاصر بود.

راوی داستان از دهه ۶۰ میلادی ضد جنگ می گوید. از موسیقی راک‌ اند رول٬ از آتش زدن کرست‌ها توسط فمینیست ها در خیابان و دهه مواد مخدر  می گوید. از دهه ایی که به طور گسترده بعد از کشف کشف قرص ضد حاملگی ایجاد شده است. نویسنده رمان به آرامی تمرکزش را به موج‌های فمینیستی سوق می‌دهد و توجه‌اش را معطوف یک گروه چهار نفره دختران دانشجوی پر شر و شوری می‌کند که در دانشگاهی که کار می‌کرد سر و صدا به راه انداخته بودند.

شخصیت مرد درون داستان از چهار دختری حرف می‌زند که رسماً و عملا تلاش داشتند با گستاخی تمام، الگوها و اخلاق سنتی در باره سکس را بشکنند. دختران آتشپاره ایی که در محوطه دانشکده‌ها قدم می‌زدند و با هر دانشجویی که خوششان می‌آمد بدون هیچ حساب و کتاب یا ناز و کرشمه ایی٬ سکس داشتند.

دختران مزبور برای اینکه همه سد‌ها و موانع اخلاقی مربوط به فعالیت جنسی که در لفافه خوش نقش و نگارِ عفت، اخلاق، ادب که از نظر آنها بهانه ای بود برای کنترل زنان٬ را بشکنند به این فکر می‌افتند که به سراغ یک استاد مشهور، درویش مسلک و شاعر دانشگاه بروند و او را نیز از راه به در کنند. و البته موفق می‌شوند!

فیلیپ راث از قول مرد قصه بر این نکته مهم و اساسی در نحوه تحول و تغییر ارزش‌های جامعه امریکا تاکید می‌ورزد که٬ دختران دانشجوی کنونی همه حقوق به ظاهر معمولی و عادی شده‌شان را مدیون شیطنت‌های لجام گسیخته چهار دختر یاد شده هستند.

 به نظر من، تاثیر کاری که گلشیفته فراهانی با شجاعت تمام موفق به انجام آن شد به نوعی یادآور اعمالی است که مادربزرگ‌های سببی گلشیفته یعنی «چهار دختر شیطون» در داستان «جانور رو به احتضار» از خود بروز دادند. بی‌شک زنان و مردان نسل‌های بعدی ایران، بخشی از امکان ابراز وجودِ کمابیش آزاد‌تر امیال انسانی خود را مدیون شیطنت‌های گلشیفته فراهانی خواهند بود.

The Dying Animal By PHILIP ROTH

 http://www.amazon.com/Dying-Animal-Philip-Roth/dp/037571412X

Houghton Mifflin

More from ونداد زمانی

شاهین نجفی و ترانهِ توهین به همه

ترانه جدید شاهین نجفی تند و بی پروا است. لحن بی حرمت...
بیشتر بخوان
  • Morad

    خیلی خیلی متشکرم. این حالت از بررسی وقتی که شبیه عقل قدیم با مثال همراه است را پسندیده می دانم.

  • سودابه

    روی سنگ لغزات قدم برداشتید ولی به خیر گذشت 🙂

  • س.عنایت

     

    رابطه ژنتیکی بین مغز بشر و
    کرم خاکی

    Human Brain Genetically Linked
    to the Worm Brain

    http://news.softpedia.com/news/Human-Brain-Genetically-Linked-to-the-Worm-Brain-259044.shtml

    l

  • mahtab

    tafavote harf ba amal shojaate ghabele tahsine golshifte aziz

  • Payam

    اشتباه شما اینجا است که این دخترا در داخل کشور خودشان این اعمال را انجام دادند و باعث آن حرکت‌ها شدند،مثل علیا ماجده المهدی در مصر که عریان شد و حرکت وی تحسین آردانی است،لخت شدن در مرکز اروپا که عریانی چیز اصلا تازه و شگفت انگیزی نیست نه شجاعت می‌خواهد نه کار جدیدی است ،ضمنا رواج فحشا با سکس سالم و آزاد بسیار متفاوت است ،ما که نمی‌خواهیم فاحشه تربیت کنیم و مثل تایلند در دنیا اول شویم،میخواهیم جامعه سالم از لحاظ روانی‌ و آزاد از لحاظ جنسی‌ داشته باشیم 

    • قاسم

       پیام جان تجربه جمهوری اسلامی نشان داده است که حجاب داشتن و یا عریان بودن ملاک اصلی برای  سلامت اخلاقی نیست. کشوری که به زور شمشیر  و چماق سعی در حفظ حجاب ان دارد سرشار است از خودفروشی

  • Zbahmani

    midanam k in coment jai darj nemishavad vali nevisande matn moshakhasast k khod bimarist mamlov az oghdehaye jensi baazi baraye residan b azadi jan midahand va baazi tan mesle hamin zanak…bedanid k ishan inkar ra faghat baraye shohrat daran diar k oryani va veghahat harfe aval ra miznd anjam dade na chize digar chenan k vaghti ham dar Iran bood hamin karhara poshte parde mikard

  • Abdollatif

    چه حالی ببری تو اونروز…! میگم حالا بیخیال امروز!

  • Persiancavalier

    عظمت کارگلشیفته زاسالهاقبل ایرانی ها خواهندفهمید همانطوریکه عظمت کاراحمدکسروی وصادق هدایت وعلی دشتی راتازه درمی یابند گلشیفته یکی ازپاک دامن ترین زنان ایرانی است که دراوج جوانی واشتهارازدواج کرده وتاکنون هیچ هنرمندایرانی رانمی توانید پیداکنید که تااین حد به خانواده واصول اخلاقی آن پایبند باشد شرکت درفیلم ها یا مدل شدن برای نشریات وکانال های فرانسوی بصورت برهنه یاپوشیده هیچ ربطی به فساداخلاقی ندارد فساد اخلاقی آن است که درمملکت امام زمان 70% دخترها پرده بکارتشان راازدست داده باشند وشعل اصلی 30% آنهافاحشه گی خیابانی است (بدترین نوع فاحشه گی درجهان) برای اطلاع بیشترازاانقلاب گلشیفته مقالات زیررابخوانید

     http://persiancavalier.blogspot.com/2012/06/blog-post_2715.html
    http://persiancavalier.blogspot.com/2012/01/blog-post_2505.html
    http://persiancavalier.blogspot.com/2012/01/blog-post_3068.html
    http://persiancavalier.blogspot.com/2010/05/blog-post_4480.html

  • علی

    دو تا نظر در مورد اعمال گلشیفته فراهانی وجود داره:
    ۱- به من ربط داره
    ۲- به خودش ربط داره
    من گزینه ۲ رو انتخاب کردم چون:
    تاثیر حرکت او در زندگی من کمتر از تاثیر ساخت فسمت جدید عصر یخبندان هست.

    • علیرضا

      این یک فرار عمدی رو به جلو و فرار از مساله ایست که گلشیفته مطرح کرده. به راستی کدام مردی هست که با دیدن سینه های به عمد عریان شده یک زن یا متنفر و یا خوشحال نشه؟ هیچ مردی نیست که بخواد شانه هاش رو به نشانه بی تفاوتی بالا بندازه. البته عده ای به عمد سعی دارن وانمود کنند اتفاقی نیافتاده. چرا عزیزم افتاده. خودتو نزن به کوچه علی چپ

  • Bahram

    صادق هدایت ،فروغ فرخزاد سنت شکن در ادبیات.گلشیفته در هنر، اینها و
    بسیاری دگر معلمین واقعی‌ زمان ماین.ضمناً عکس زیبائی از گلشیفته روی جلد
    مجله و بچاپ رسیده است. W

  • جواد

    وقتی خود ایشان در مصاحبه می‌گویند که اصلا کاری به این بحث‌ها ندارند و فقط مثل یک بازیگر به این مقوله نزدیک شده‌اند چرا برخی می‌خواهند از درون آن تحلیل‌های فلسفی و اجتماعی در آورند؟
    مقوله برهنگی امری متعارف در فیلمهای غربی است کسی که می‌خواهد وارد آن مجموعه شود باید به قواعد بازی تن در دهد

    تصور آرمانی و خیال‌پردازانه نویسنده متن را خود ایشان منکرند مساله خیلی عادی‌تر از این حرفهاست

  • رضا

    اول اینکه همین تابویی که در این مقاله قید شده در زمان شاه توسط هنرمدانی مثل خانم گوگوش و تعداد دیگر که یادم نیست شکسته است البته در دهه 50 شمسی نه الان که در تمام فیلمها سکس باید عرضه شود . پس برای ایرانی تابو شکسته است
    اما در حال حاضر تابو برای چه کسی شکسته می شود برای کسانی که باید با چماق و دشنه روسری به سر داشته باشند ؟ با برای خانمهای ایرانی که در خارج از ایران هستند؟ خوب بهتر است اگر قرار است تابویی شکسته شود بعد از رژیم ضد زن باشد نه حالا. البته به نظرم کار خانم گلشیفته یک امر کاری و شغلی بوده و نباید با کلمات بازی کرد چون تابو را خانم نسرین ستوده در زندان ها می شکند نه در صحنه سینمایی فرانسه.