شاهین نجفی و ترانهِ توهین به همه

ترانه جدید شاهین نجفی تند و بی پروا است. لحن بی حرمت کننده و بی در و پیکرش به هرچه که در ایران امروز است تاخته… توی این احوالات خشن و بی حرمت کننده که رئیس جمهور غاصب، مردم وطنش را خس و خاشاک می نامد… حکومتی که توهین، فحاشی و تصویر زننده از مردم کوچه و خیابان دادن هایش، شلاق ها و اعدام های ملا عام ، روح و روان مردم را جریحه دار کرده… این ترانه سیلی دیگری است در صف درازِ بی احترامی ها…

شاهین نجفی در این ترانه مثل اقایِ معاملات ملکیِ کاسبکاری است که می خواهد متاعش رو به هزار قسم آب کند… به همه فحش داده و هر کس بخواهد اعتراض کند ناچار است بپذیرد که در یکی از این صف های کذایی ترانه شناسایی شود…

ملاهای بحران طلب البته بدشان نمی آید بازار مکاره و مظلوم نمایی راه بیندازند و خوب  البته مثل همیشه فرصت طلبانه تکفیرش کردند …
ما شاید خوب است که رفتار مان با حکومت نالایق عصر حجری فرق داشته باشد.

این ترانه دو قسمتی در بخش اول خود هر چند به کژی های سیستم نابخردی که می شناسیم اشاره می کند ولی به همان اندازه نیز مخالفان حکومتی ها را نیز به زبان احمدی نژادها به تمسخر می کشد:
نقی تو رو قسم به عشق و ویاگرا
تو رو به لنگ های هوا شده و چاکرا
تو رو به سنگک و مرغ و گوشت و ماهی
سینه ی سیلیکونی و بکارت راه راه
نقی تو رو به ممه های گلشیفته
که بخش بزرگ این اتهامات منفی ( بینی عمل کرده ها، بی ناموسِ های غیر محجبه، موی سر ژل زده ) به عبارتی انگشت نشانه اش به سمت جنبش جوان سبزِ شهری است.

قسمت دوم ترانه با حمله به اخلاقیات شهرنشینیِ تبعیدیان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خارج کشور اشاره دارد و به طور مشخص به نگاه متوهم کیهان متوسل می شود:
راستی اسم رهبر جنبش سبز چی بود؟
که خودش باید خوب بداند که بیش از 400 روز در زندان قرون وسطایی و حصر به سر می برند. در ادامه سمت و سوی قَسم های منفی  را باز به سمت جنبش سبز و تک تک مظاهر مدنیت گرفته و نگاه پارانویایی و لجن پراکنی های کیهانِ جمهوری اسلامی را تکرار می کند:
به سیاسیون فسیلی تو غربت
به بیوه های باکلاس پلاس دیسکو
به بحث های روشن فکری تو چت
به غیرت مرد های اون کاره
به زنان مدافع حقوق مرد
به انقلاب رنگی از تو تلویزیون

پس از آن به همه شهروندان ایران می تازد که ظرف 30 سال گذشته شاید زیاد کتاب نخوانده اند چون کتاب های خوب از کتابخانه ها جمع اوری شده است و انتشارات خوب محدود مانده اند و نشریات مستقل ادبی و فرهنگی سانسور و بسته شده اند و  نسنجیده اذعان می کند:
« سه درصد جمعیت کتاب خون»
داشته اند.  در دامه به ارزش های جنبش مردمی می تازد و می افزاید : « تو رو به شعار های آبکی و توخالی»… و تازه نه تنها جنبش معاصر بلکه جنبش به کودتا کشیده مصدق را به ریشخند می گیرد : « نقی تو رو به این جماعت حالی به حالی صبح زنده باد میگن و شب مرده باد»

دوستان عزیز شاید خوب است به خودمان حق دهیم که حتی شعارها و اعتراضاتی که درون جبهه مدنی ایران ارائه می شود را با دید انتقادی بررسی کنیم. http://youtu.be/4rDXhjIN030

More from ونداد زمانی

دو مردِ ژیگولو

مدتی پیش سالمرگ « آلن» همکار ایرلندی‌الاصلی بود که زودتر از موعد...
بیشتر بخوان
  • ALITAJAD0D

    چقدر خندیدم از بی سوادی شما دوست بی سواد. 

    حتا گل آقا هم چونین طنز نابی هم نمی توانست بنویسد .
    فقط اینجا دیگر ترکیدم از خنده که گفتی کتاب خوب را جمع کرده اند ! 
    و اینجا خودم را خراب کردک که جماعت حالی به حال را به دوران  مصدق پیوند دادی 

    • ونداد زمانی

       علی آقا جمله صبح می گویند زنده باد و عصر می گویند مرده باد را به دوران مصدق نسبت دادم. علی اقا،
      خیلی ساده
      نوشته اش را سطر به سطر سعی کردم توضیح دهم و بگویم که نگرانم که او کلیشه
      های گاها واقعی و گاها ساخته شده توسط رژیم را در باره جنبش سبز، طوطی وار و
      نسنجیده تکرار کردند. اینکه مردم دماغ
      عمل می کنند. اینکه زنان و دختران روابط آزاد را تجربه می کنند و اینکه
      میلیونها ایرانی در اینترنت کنجکاوانه می گردند، اینکه خبری از رهبری جنبش
      سبز نیست و … به نوعی درست است که واقعیت دارد ولی نه از منظر
      مضضحکه.این بی احترامی لقب بی اخلاقی روزنامه کیهان است به مردم ایران…
      60 درصد اشعارش در به مضحکه کشیدن زندگی شهری و ارزش های مدنی است.

      • مقاله جالبی بود دوست عزیز، من با خیلی از حرفهای شاهین نجفی مخالفم مثل همون جملات اول و شاید 60 درصدش توهین باشه ولی 40 درصدش میتونه تلنگری به وضع موجود باشه: 
        به سیاسیون فسیلی تو غربتبه بیوه های باکلاس پلاس دیسکوبه بحث های روشن فکری تو چتبه غیرت مرد های اون کارهبه زنان مدافع حقوق مردبه انقلاب رنگی از تو تلویزیون 
        اما میشد از راه بهتری بیان کرد و اینطوری موافق و مخالف رو با هم سر نبرید. 

  • Halaharchi

    نقد بی ربط و میشه گفت پوچ

    یا شما تا حالا آهنگ های شاهین نجفی رو گوش نکردین یا رگ مذهبیتون واسه به زبون آوردن اسم امامتون باد کرده
    شاهین خیلی قبل تر اینها تمامی چیزایی که گفتی رو تو آهنگاش به نقد (یا به گفته ی شما به تمسخر) گرفته بوددر ضمن، مگه حرفایی که زده میشه تو این آهنگ غیر از واقعیته؟نکنه باید باز هم بشینیم بگیم “نه، ما خیلی خوبیم”؟!
    راستی شما که خیلی ناراحتین از حرفاش تو این 400 روزی که گفتین چه حرکتی کردین که رهبرمون (یا رهبرتون!) از حبس دربیاد؟!

    • ونداد زمانی

      حالا هر چی عزیز در کجای این نوشته در باره مذهب حرف زده شده است. مشکل این ترانه بی احترامی  به مردم و جنبش سبز  است. این ترانه عقب مانده و ضد مدنی است.  البته حق دارد که هر چه دلش می خواهد بگوید. ما هم حق داریم آن را نپسندیم. همین

  • Haroon

    this article is not to criticize the musical value of the song; it is evaluating the ethical and moral value of the song; and, is asking a very important question  that how far we should go in an art work. Criticism (NAGHD) is good; it makes us to think; and it helps us to see the world from different angles. MAZHAB is to believe in something without any doubt; that could be Shahin Najafi.

  • ASHKAN670

    من نه طرفدار سبزم، نه طرفدار جناح راست، نه آمریکا] نه انگلیس، ونه طرفدار شاهین
    اما حرفایی می زنه این شاهین که واقعیت داره
     

    • ونداد زمانی

      همه اتفاقات، پدیده ها حتما بخشی از واقعیت را در خود دارند دوست عزیز ولی گاهی عمده کردن بخشی از واقعیت می تواند حقیقت را مسخ کند. مرسی از توجه ات

  • محمود

    یکی از بی منطق ترین و سطحی ترین نوشته هایی بود که در سایت شما دیدم

    نویسنده یا با پدیده انتقاد آشنا نیست، یا با پدیده طنز انتقادی، یا با پدیده رپ اعتراضی …
    و انچه که مشخص است به هیچ وجه هم با شاهین نجفی و سابقه کاری او و پس زمینه فکری آثار او هم آشنا نیست

    • ونداد زمانی

       محمود عزیز مرسی از توجه ات. سعی می کنم  در نوشته های آینده ام تذکر شما را رعایت کنم

  • س. ر.

    ببین این جمله من رو در مورد متن ات: «چرت گفتی، خودت هم آدم چرتی هستی!» حالا به نظرت باید از من این حق گرفته بشه که این جمله رو بگم؟ من بی ادبم، تو هم بی ادبی کن. دنبال حکم قضایی برام نباش. توهین جزو آزادی بیان اه و تهدید نه. این شاهین نجفی حق داشته همه اینا رو بگه و آفرین بهش. شاهین نه متفکره نه منتقد، درسته یه شعر نیم بند با آهنگ نیم بند داده بیرون، اما برای اون چیزی که تو میگی، باید کتاب نوشت یا مناظره کرد. قالب، بافت، ظرفیت رپ، هیپ هاپ و کلا نماهنگ همینه که می بینی. تازه، برای مبارزه با خرافه و مکافاتی که میکشیم و تو از اون می نالی، هزار راه هست و همه اینا باید با هم و همزمان انجام بشه و حق هیچ کس در این راه نباید تعطیل بشه. اتفاقا به ملتی که کتاب مطالعه نمیکنه باید اینجوری توی همچین نماهنگی تیکه انداخت و کاملا به جا هم هست، خودت بهتر خبر داری که کتابهای ممنوعه و همه جور چیزی توی ایران علی رغم محدودیتها پیدا میشه، مشکل اینه که براش وقت نمیذاریم یا دوست نداشتیم با افرادی که در بین دوست و فامیل  متفاوت فکر میکنن حرف بزنیم و از این کتابها و افکار با خبر باشیم. همین کاری که تو داری میکنی، دوست نداری اینجور آهنگی هایی خوانده بشه یا تو بشنوی…. دوست نداری به جای وفت گذاشتن برای محکوم کردن توهین به محکوم کردن تهدید بپردازی…

    • ونداد زمانی

       دوست محترم هیچکس اینجا نگفته ایشان تعطیل بشه و نباشه. چرا اصرار داری با فحش و ناسزا از فرهنگ و ازادی مورد نظر خودت دفاع کنی؟ چرا فقط به طور مشخص دلیل نمی آوری که اشتباهم چه بود که یاد بگیرم؟ عزیز محترم. آخر حیف نیست بخش اعظم توجه ات معطوف نفی کردن شود؟

      • ونداد زمانی

        حق تمسخر و تحقیر محفوظ نیست
         http://sibestaan.malakut.org/

        • س. ر.

          دوست گرامی، اگه اصل حرف من رو بار اول متوجه میشدی، میدیدی که من میگم حق تمسخر و تحقیر اتفاقا محفوظه و جزو آزادی بیان اه! این تهدید و کلام خشونت آمیزه که حق محفوظ نداره. نوشته اش هم پریشان اه، چون میگه افرادی مثل شاهین نجفی باید رواداری داشته باشند و به دین توهین نکنن، بعد نمی بینه که خودش رواداری رو اجرا نمیکنه و میخواد  این حق رو از اون بگیره (تعطیل کنه)… حالا که اینقدر چشت بازه که ظلم حکومت رو میفهمی، و به اینترنت و کتابها هم دسترسی داری، کافیه وقت بذاری و ببینی که چرا توهین بر اساس دادگاه حقوق بشر اروپا، دادگاه آلمان و فرانسه و دانمارک جزو آزادی بیان هست. کافیه بری پرونده ها رو مطالعه کنی، ببینی چرا نفی هولوکاست ممنوعه و کاریکاتور افراد مقدس آزاد! به جای اینکه بشینی و این برات یه سوال گنگ باقی بمونه. تمسخر و توهین به دین آزاده، و به دیندار غیرقانونی اه (به شرطی که در اون توهین، تهدید و تشویق به خشونت و سرکوب باشه یا مانع از انجام اعمال دینی بشه)… بحث اینه که قدم اول متوجه باشی که این حق محفوظه، بعد بیای صحبت کنی ببینی حالا اینجور توهین کار مودبانه، متفکرانه، با مصلحت و مفیدی هست یا نه. تا اولی رو متوجه نشیم، استدلال های بحث دومی میلنگه…

          • ونداد زمانی

             به نظر من توهین به مذهب به تکثیر مذهب می انجامه… به نظر من توهین و بی حرمتی شاید بهتره که در فضای فرهنگی و نقد و سلیقه نباشه… به نظر من مذهب اسلام وحساسیت های افراطیون آن از قضا و ضرورتا باعث شده که اگر از توهین فاصله بگیریم به نفع ما است و دستاویز مظلومیت و خشونت را از انها می گیره… به انها هم باید فرصت داد. پاکستانی های مذهبی توهین شده، سفارت اتیش می زنن ولی مسلمون های کانادایی از تظاهرات مسالمت امیز استفاده می کنن.

          • ونداد زمانی

             شروع بحث شما با این سئوال آغاز شد که حق داری بگویی نقد من چرت بوده است. به نظر من لازم  و موثر و مفید نیست از این شیوه نامهربان استفاده کنید ولی چاره ای نیست و می کنید. عالی. ولی حق من است که ان را مضر بدانم. این نیت نقد من نسبت به ترانه ای بود که گوش دادم و حس کردم به شهرنشینان داخل و خارج کشور که از قضای روزگار مخالف حکومت ایران هستند بی حرمتی کرده… همین. نه کمتر و نه بیشتر.

            تاسفانه به همان اندازه که چماق تکفیر بر سر همه و از جمله شاهین نجفی از
            طرف حکومت قرون وسطایی ایران وجود دارد چماق قدیمی و  ایده الیستی چپ
            کودکانه نیز با همان قدرت فضای سیاسی ایران را تحت الشعاع قرار داده است. جبهه
            ساده و مهد کودکانه ضد مذهب هم جزو همین دیسکورس است.

            این ترانه با تمام وجود عقب مانده و ضد مدنی است. نقد آن از دید ذهن انتقادی قراری برای نفی آن ندارد. همین. نه کمتر و نه بیشتر

          • س. ر.

            بحث من هم وجود این حق و اصالت بنیادی این حق است. حق من است که بگویم نوشته ات چرت است، چون آنرا در فضای عمومی قرار دادی. تو هم حق داری روش منو مضر بدانی. اینکه حالا لازم یا مفید است بحث دیگری است. شما در اول «نقدت» اشاره کردی که به نظرت مفید نیست. خب. اما ادامه دادی و میگی بی احترامی است و دلیل آوردی که چرا بی احترامی اه و منم دلیل آوردم و مثال زدم که چرا این کار بی احترامی نیست، مخصوصا به خاطر قالب رسانه ای این خواننده. باز هم میگم شاهین فقط یه خواننده است و باید با این میزان سنجیده بشه. همین حرفها رو اگه یه فیلسوف، فرد سیاسی، استاد، منتقد بزنه، هرچند حق اش محفوظه که این کار رو بکنه، اما اونوقت میشه به سبکی که تو نوشتی ازش انتقاد کرد. در مورد توهین هم بگم، که مثلا به نقی هیچ بی احترامی نشده، فقط گفته «مهدی حالا که تو خوابی» که اونم گزاره درستیه و توهین نیست، چون تا همین لحظه خبری از مهدی نشده و ظهور نکرده (خواب بودن در بیان شعری). بقیه حرف ها هم یا راست اند یا اسطوره شهری، هر دو هم در اینگونه آهنگ ها جایگاه دارند. این تفکر که آزادی انسان و آزادی بیان اش بر کارکردگرایی و مصلحت اندیشی اولویت و ارجحیت دارد، اتفاقا راستی است نه چپی. هم در تاریخ اش و هم امروز… مطالعه بفرمایید، همون آقایی هم که اسم چماق چپی را آورده بودند، درست متوجه نبودند. اتفاقا اینکه همیشه آسه بیایم آسه بریم که به کسی اصلا توهین نشه، ایده آل گرایی چپی است که شما در عمل مدافع آنی. به دنبال برچسب نباش، که همین برچسب زدنهای شماست که نقش چماق بازی میکند… 

          • ونداد زمانی

            رَپر معروف امریکایی ام ان ام  و اشعارِ ترانه های ضد زن  و خشونت جوی وی به شکل وسیعی در تمام زمینه ها نقد و به زیر سئوال برده شده است. کسی هم نیامده بگوید حق نداریم نقدش کنیم چون فلان است و بهمان. عزیز محترم، اثر هنری نجفی و حتی مقدس ترین و موثرترین های فرهنگِ ایران معاصر نظیر شاملو  وهدایت و سپهری  و نیما هم خوب است بازبینی و نقد شود. نقد نفی و ممنوعیت و تکفیر نیست. نقد ابراز شیوه ای دیگر ازتعبیر و دیدنِ یک اثر هم می تواند باشد. من به سهم توانایی محدودم این ترانه را عقب مانده و ضد مدنی و بی حرمت کننده تشخیص دادم. همین. شما با متن من برخورد کنید نه با حکم تکفیر یک مذهبی افراطی.

      • س. ر.

        ببین. من که فحش ندادم. به خودت نگیر. جمله یه مثال بود، همین باعث شد خود حرف رو متوجه نشی. به طور مشخص هم گفتم. مثلا تو میگی شاهین بد کرده که از مطالعه پایین مردم انتقاد کرده، منم گفتم که کار درستی کرده چون در نهایت وظیفه مردم اه که دنبال کتابهای خوب باشند، سانسور حکومت فقط یه بهانه شده برای تنبلی ما. تو میگی لحنش بد بوده و بی احترامی کرده مثلا به کم سوادی ما ایرانی ها، منم میگم لحن اش اتفاقا خوب بوده و مناسب با قالب و ظرفیت نماهنگهای سبک رپ و هیپ هاپ. اینه اشتباهت. من از تو میپرسم که حیف نیست به جای محکوم کردن حکم اعدام و تهدیدهایی از این قبیل وقت میذاری و توهین رو محکوم میکنی؟ جواب کامنت دومت رو هم همونجا میدم.

        • ونداد زمانی

          پایه و اساس انتقاد من به ترانه نجفی این است که جنبش مدنی ایران باز یک نگاه آخوندی به مسخره کشانده است و تک تک مثالها را هم اورده ام. در مورد 3 درصد هم درست نمی گوید  و محدودیت ها هم در کم کتابخوانی موثر است. اگر فرصت داشتی این مقاله را در دویچه وله فارسی بخوان که در کنار بسیاری دیگر از دلائل، نکته ای که گفتم را هم موثر می داند
          http://www.dw.de/dw/article/0,,4593134,00.html

          • س. ر.

            اولا منم دارم میگم انتقاد تو به نجفی نابجاست، چراکه فضای اینجور آهنگ ها، دقیقا  نگاه آخوندی رو می طلبه، تک رای بودن، قضاوت کردن، گلایه کردن، مسخره کردن، مثال های عامه زدن و … شاید به رپ و هیپ هاپ آشنایی نداری؟ کافی یه مرور انجام بدی. عجله نکن که جواب بدی، ایم مقاله رو هم قبلا دیدم. مشکل مطالعه یه کم پبچیده تره، اینی که میگم هم استدلال تو رو جلو میبره، هم دوباره خرابش میکنه: این سرآمدهای مطالعه، شامل مطالعه آنلاین و اینترنتی نمی شه!!! پس سرآمد مطالعه خیلی بیشتر از 3 درصده… اما حتی اگه فرض کنیم وقتی که ما در شبکه های اجتماعی صرف میکنیم بیشتر در دنبال کردن مباحث علمی و لینک های خبری با ارزشه، باز هم اینها منابع دسته دوم هستند «سکندری سورس»، حتی خیلی پایینتر از دسته دوم، چون اغلب پاره ای از مطلب اصلی هستند، یا روایتی از اون، یه چرندیاتی که مرجع ندارند. پس همچنان انتقاد شاهین به جاست که ما وقت خیلی ناچیزی برای مطالعه منابع اولیه میذاریم…. حالا اگه 3 درصد حتی 20 در صد یا 80 درصد باشه، متوجه باش که این 3 درصد یه اسطوره شهری اه «اربن میث» و دقیقا آهنگ های پاپ و رپ و این قببل، محل همین اسطوره هاست، و در اینجا بازتولید، تکرار، سرزنش و مزمزه میشه.
            دوست عزیز… جسارت میکنم: وقت بذار، بشین استدلال هایی که میآری رو همیشه مزمزه کن، ببین چه جواب های محکمی ممکنه داشته باشن، همین رد و بدل ها رو توی ذهنت مثل شطرنج پیش بینی کن و در موردش مطالعه کن… تا اینکه از یک نقطه نظر شروع کنی و بعد وقت بذاری ازش دفاع کنی، از خودت بپرس آیا حق انسان برای توهین کردن محفوظ هست یا نیست؟ چرا نباید باشه؟ آیا اینجور 
            سطح پایین مثل شاهین در مورد کاستی ها و خرافات گلایه کردن و بی احترامی کردن در قالب آهنگ مجاز و موزون هست؟ چرا نباید باشه؟ من توی کوچه بهت فحش میدم، چون عقل دارم انتظار هم دارم که تو ناراحت بشی یا تو هم فحش بدی، من بی ادبی کردم، تربیت خانوادگی ندارم، لیاقت دارم به من هم بی احترامی بشه، اما آیا باید مجازات کیفری داشته باشم؟ حالا اگه من یا شاهین نجفی توی کوچه نشسته ایم و تابلویی در دست داریم که رویش نوشته «فشار دهید تا آهنگ آی نقی را بشنوید» و شما مختارانه فشار بدهی و به مقدسات ات توهین بشود، جرم قانونی من یا شاهین چیست؟ اگر شما همانجا مرا تهدید به مرگ کنی، جرم شما چیست؟ اگز شما شخص ثالثی باشی که هم آهنگ و هم تهدید را بشنوی (و بدانی افرادی مثل شاهین از قبل اینگونه به قتل رسیده اند)، و قصد داشته باشی یکی از اعمال را انجام بدی، ترجیح میدهی کدام عمل را انجام بدهی؟ محکوم کردن آهنگ توهین آمیز یا تهدید با ضمانت اجرایی؟به وضوح شما با این نوشته اولی را انجام داده ای و از دومی هیچ حرفی نزدی، اگر بنا باشد مقیاس اخلاقی بنا کنیم، فاجعه توهین در مقابل فاجعه تهدید به قتل ناچیز است. یکی از مشکلات ما ایرانی ها همین است که در تاریخ حاضر نشده ایم در مقابل اعدام و قتل برخیزیم. اگر از همان 1357 یا قبلش فقط و فقط جلوی اعدام ها مقاومت میکردیم؛ اصرار میکردیم و خون میدادیم، آخر ما به امروز نمی انجامید، اگر امروز مقاوت نکنیم این معضل همچنان باقی است، اعدام و زندانی دگراندیشان نیز هم چنان باقی … نفست، وقتت و بعد قلمت رو صرف این مبارزه کن، و نذار برچسبها مثل برانداز، فتنه گر باعث اعدام بشن… یه قدم جلوتر برچسب تجزیه طلب، سلطنت طلب… جلوتر همجنسگرا، مفسد، کافر… حتی اعدام صدام نباید ساده تر از اعدام موسوی، رهنورد، شاهین، ابی، اندی … باشه. باید سدی در مقابل اعدام، تهدید به قتل هر انسانی باشیم… بی ملاحضه.

          • ونداد زمانی

             بخش اصلی  جدل تو چرخش جدیدی یافته که باز هم ربطی به نقد من ندارد. اینکه حکم تکفیر مذهبیون افراطی شاملش شده نمی تواند به مثابه الکسیر پاک کننده اشتباه نجفی باشد. اینکه یک مرتجع او را برای مظلومیت نداشته اش علَم کرده به حقانیت ادعاهای شعرش نمی افزاید. متن من هیچ اشاره ای به واکنش «لمپنی» جدیدی که حول محور نقی،  استریوتایپ ضد ترک و شمالی و لر را به سمت نقی مذهبی کشانده مورد بحث من نبود. متن نجفی ضد مدنیت شهروندی است که جلوی همین دیوانگان مذهبی در هیبت رژه 3 میلیونی قد علم کرده بود ولی او همه مظاهر مربوط به ان را به تمسخر گرفته است. شما هم یک بار بدون پیشداوری به نقد من رجوع کن و ببین که این جدل اخرتو چه ربطی به نظرات من دارد.

    • ارسلان ارشیا

      خرد شما بسیار پایین است و سطحی.دوام یک حرکت اعترضی احترام به اکثریت(همه)است. و دیگر اینکه از لحاظ زیبا شناسی موسیقی کاملن آزار دهنده است این آهنگ.مرسی.

    • ایرج

       س- ر داری چرت می گی خودت  و این زمانی هم چیزی بهت نمی گه

  • عزیزم میدانید مشکل چی است  ؟ مشکل کم اطلاعی شما است . و اینکه در یک سایت رسمی بر میدارید نظراتتان را  تحمیل میکنید . یک نظری دارید شما که محترم باید باشد احتمالن . اما اینکه شاهین نجفی بر میدارد زشتی های جامعه مان را که دارد تبدیل فاضلاب میشود را عیان میکند شما چه مشکلی دارید باهاش ؟ 

    درس فقه تو اتاق عمل بینی توهین به کسانیست که عمل زیابیی کرده اند یا آن بابایی که بعد از بیهوشی به آنها تجاوز میکرد ؟ جمعیت کتابخوان کم اند چون کتابهای خوب را جمع کرده اند ؟ مگر مخاطب همین شما اهل انینترت نیستند ؟ آدم که بخواهد مطالعه کند راهش را پیدا میکند . کتاب خوب و بد هم توی اینترت ریخته است . حتا کتابهای ممنوعه و چاپ نشده و همیر شده هم موجود است . همین من توی گوشی ام یک کتابخانه چند صد جلدی دارم که همه چیز توش پیدا میشود . تازه مگر مطالعه فقط کتاب است ؟ ما اینترت میخوانیم سایت و وبلاگ و همین فیسبوک خودمان و حتا فیلم هم که می بینیم زیر نویس است و بازهم داریم میخوانیم . بعدن کدام کتاب خوب حذف شده ؟ بقیه کتابها هستند بدند ؟
    به قول شاهین نجفی : تو ازم بدت میاد حق داری چون : مریض از دکتر بدش میاد
    شما ( شخص شما را نمیگویم ) بیمارید !
    توهم دارید . ملی گرایی دارد خفه تان میکند . همان جماعت حالی به حالی هستید واقعن . که اگر روزی این رژيیم هم برود خدا بدادمان برسد که آدمهای عین شما به قدرت برسند . 
    به هر حال این فاضلابی که درش زندگانی میکنیم سرزمین عجایب است و “هفتاد میلیون همتختمم “

    • ونداد زمانی

      علی عزیز  اگر 100 سال پیش بود و من ساکن دهکده سفلی بودم شاید از وضعیت روستای علیا که بالای تپه کمی انطرف تر بود اطلاع نداشتم. این روزها اتفاق و حادثه و رفتار و اخلاقی نیست که ثبت و گزارش نشده باشد و اطلاعاتش در اختیار نباشد. علی عزیز من حداقل به درستی اطلاع دارم که تصویری بسیار بی حرمت کننده ای که از ایرانیان خارج کشور نشان داده است در مجموع درست نیست و جز تکرار تهمت عای روزنامه کیهان و تلویزیون عقب افتاده شان نیست. گفته اینجا سیاسیون فسیل هستند و لنگهای زنان هوا است و  پلاس دیسکوها هستند و … این همان نشان دادن مسخ گونه واقعیت است که ضد مدنی و فرصت طلبانه است. مرسی از توجه ات.

  • Sainttouka

    دوست عزيز ، جناب زماني،
    نتيجه گيريهايي كه از ابيات بي سر و ته اين ترانه كرده ايد بيشتر از اينكه انتقادى را متوجه شاهين نجفى بكند خودتان را هدف قرار داده… اىن ىكى از بير بط ترىن، خنده دارترىن، بد ترىن نوشته هايي است كه باسم نقد خوانده ام

    • ونداد زمانی

       دوست خوب من توکا، متشکرم از نظر صریح و مستقیمی که ابراز کردی. چون به اندازه کافی خودم را توضیح دادم دیگر نظراتم را تکرار نخواهم کرد. می پذیرم که در بین خوانندگان کسانی هم هستند که به دلیائل مختلف با این نگاه ارائه شده راحت نیستند و به حساسیت هایی بها می دهند که ممکن است من نادیده گرفته ام. اما با همه احترامی که برای شما قائلم فکر می کنم  به این نقد ساده و مشخص، کم لطفی کرده اید. ولی چشم سعی خواهم کرد دقت بیشتری به خرج دهم. مرسی از توجه

      • Sainttouka

        اتفاقاً به این نقد ساده و مشخص شما خیلی لطف کرده‌ام که زیاد جدی‌اش نگرفتم وگرنه جا داشت مفصل درباره‌اش نوشت… استدلال‌هایی که مکتوب کردید تا تمام مردم ایران یا لااقل بخشی از مردمی که حامی جنبش سبز هستند در مورد توهین آمیز بودن این ترانه با شما همعقیده شوند بسیار ضعیف- اگر حمل بر توهین و فحش نمیکنید بهتر است بنویسم کودکانه- هستند… با هیچ منطقی نمیتوان ثابت کرد که وقتی خواننده‌ای به بکارت راه راه یا فسیل بودن سیاستمدار یا احمق بودن کسی قسم میخورد یا اسم رهبر جنبش سبز را فراموش کرده به همه‌ی ملت ایران توهین کرده است… باقی میماند این نکته که شما با این نوشته به بخشی از خوانندگان “مرد روز” یاد داده‌اید که میشود هر انتقاد یا غرغر سیاسی، اجتماعی، هنری را به صفت “توهین” مزین کرد و بجای نوشتن نقد فقط بر موج احساسات نشست و بر حرف خود پافشرد… از این بابت برای مجله‌ی ناکام مرد روز که قرار بود حامل نگاهی تازه برای مردم ایران باشد بسیار متاسف هستم…   

        • ونداد زمانی

           دوست خوبم توکا، متاسفم که برداشت اینچنینی داری. متاسفم بر عکس تذکری که می دهی بر موج احساسات سوار شده ای. من فکر نمی کردم داوری های شما می تواند اینقدر منفی و  بی ریشه و کوته نظرانه باشد. نوشتن یک بازبینی انتقادی که بر عکس موج دفاع از هنرمند تکفیر شده  و صفحات و علم و کتل های با رگ گردن بیرون زده را جسارت روزنامه نگارانه ای نمی دانی ولی دفاع از لاطائلات فرصت طلبانه یک ترانه ضد موج بودن می دانی!

          نسبت ناکام دادن شما به «مرد روز» هم با کمال تعجب بسیار شخصی و خصلتی است. مجله مرد روز بی سر وصدا و بدون ادعا ظرف کمتر از چهار ماه به دست 300 هزار خواننده داشته است. اکثریت افرادی که هر روز به تعداد شان در بخش آبونمان اضافه می شود از دانشجویان و فارغ التحصیلان ایران و خارج کشور هستند.  همین مقاله که شما کودکانه، بی سر وته و بی ربط تشخیص داده اید توسط افراد با شعور  مهر تایید گرفته است. من توکای «مقدس» خیلی متاسفم که اینطور فکر می کنی. شاید بیش از حد این انتقاد اذیتت کرده… صبوری و مهربانی برایت خواستارم

          • Sainttouka

            دوست خوبم، ونداد، اشتباه فهمیده‌اید، بر موج احساسات سوار نیستم و داوری منفی‌ام بی‌ریشه و اساس نیست. از محتوای ترانه- که به عقیده و سلیقه‌ی من مزخرف است- و از عمل خواننده‌ی آن هم دفاع نمیکنم همانطور که کشتن، سرزنش کردن و حتی نقد این شعر را بی‌فایده می‌دانم.
            همه میدانیم که از نظر “بخشی از مردم” پسرخاله فرض کردن یک امام در ترانه‌ای که شاعرش به رعایت آداب نزاکت مقید نیست عملی غیرقابل بخشش بشمار می‌آید و به همین علت گروهی این ترانه را “توهین‌آمیز” ارزیابی میکنند. دلیل این‌ها- صرف نظر از درست یا غلط بودن آن- برای شخص من قابل درک است اما صغرا کبرا چیدن شما برای اینکه خواننگان فهیم‌تان را مجاب کنید که به همه‌ی ما توهین شده- لااقل برای من با فهم و شعوری متوسط- قانع کننده و کافی نیست. همانطور که امر کرده بودید باز هم نوشته‌تان را خواندم و بیشتر از قبل مطمئن شدم که بجای دلیل آوردن و اثبات ادعا به تکرار ابیات و تکرار ادعا بسنده کرده‌‌اید. در این میان تنها کسی که با صراحت و کتباً به همه توهین کرده ونداد زمانی است که به کمک انگشت اشاره (نشانه؟!)ی شاعر- که نقطه مشخصی را نشان نمیدهد- رفته و با نشانی‌های مبهمی مثل بینی عمل کرده، بی‌ناموس غیر محجبه و موی سر ژل زده با اطمینان نوشته: انگشت نشانه‌اش جنبش جوان سبز شهری است! بنظر من ایراد اصلی از شما است که تمام این نشانه‌ها را در جوانان جنبش سبز شهری دیده‌اید- احتمالاً ته دل‌تان باور دارید که اینها نشانه‌های جوانان این جنبش است- که اگر باشد دیگر اسمش توهین نیست.
            در بخشی از “نقد”تان نوشته‌اید: قسمت دوم ترانه با حمله به اخلاقیات شهرنشینی تبعیدیان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خارج کشور اشاره دارد” که اگر درست حدس زده باشم منظورتان این بوده: (در قسمت دوم این ترانه، شاعر با حمله به اخلاقیات شهرنشینی به ایرانیان تبعیدی در خارج از کشور اشاره میکند) اما کلمات و ترکیبهایی که شما را به یاد “اخلاقیات شهری” ایرانیان خارج از کشور انداخته کدام‌ها است؟ سیاسیون فسیلی، بیوه باکلاس، پلاس دیسکو، بحث روشنفکری تو چت، مرد اونکاره، زنان مدافع حقوق مرد، انقلاب رنگی تو تلویزیون… به عقیده من اینها نه نشانه‌های “اخلاقیات شهری” که نشانه‌های گروهی از آدمهاست که همه دیده‌ایم و در ایران و خارج از ایران وجود و حضور دارند، لزوماً نماینده‌ی مردم ایران یا همه‌ی تبعیدی‌ها هم نیستند…توجیه شما برای کناب نخواندن ایرانی‌ها آنقدر ضعیف است که نیازی به رد کردن ندارد……در نهایت تبدیل شعری بندتمبانی که مخلوطی از بی‌نزاکتی کلامی و غرغرهای شبه سیاسی است به یک معضل ملی وظیفه‌ی ما نیست. در برخی موارد صبر کردن و نشنیده گرفتن راه حل خردمندانه‌تری است…

          • ونداد زمانی

             اگر این ترانه یک اتفاق معمولی بود و دو سوی بر موج سوار شده ( از یک طرف تکفیرکنندگان مذهبی و از طرف دیگر  رسانه های بیرون از حکومت امثال بی بی سی و سایرین) مقاله و مصاحبه پشت مقاله و مصاحبه در تایید نجفی نمی گذاشتند فرمایش شما درست بود اما لطف کن و به این نگاه هم فکر کن که اصلا خود پدیده لمپنیِ نبش قبر کردن نقی که وجود خارجی در 30 سال گذشته ایران نداشته است از کجا آمده است؟ و چرا نباید با آن نه از دید مذهبی و تکفیر بلکه از دید ذهن انتقادی سکولار  ان را واکنش ناهنجار اجتماعی دانست. جمهوری اسلامی تقدسی برایش پس از 30 سال فساد و حماقت و سرنیزه نمانده است که این موج نقی قصد تابو شکنی اش را دارد. اینها با این کار، برگه مظلومیت و تقدس نداشته جدیدی به حکومت فرصت طلب می دهند و بیخود نیست حکومت مزور، پیگیر قضیه شده تا بحران جدیدی بیافریند.
            جمهوری اسلامی همه چیز را باخته و الان فقط با زورِ شمشیر آخته کشیده بر مردم مشغول حکومت است. مضحکه کنندگان نقی چوب به مرده ایی می زنند که سودش را حکومت بی تقدس می برد. گرایش لات منشانه و خشنِ هجوِ «نقی» به نفع جنبش اعتراضی کنونی ایران نیست. این ترانه از سر تا پا، گمراه کننده، مایوس کننده ، فرصت طلبانه، لات منشانه  و تفرقه افکنانه است. 

          • Sainttouka

            بالاخره معلوم نشد دليل محكم شما چه بود و چرا نشانه ها را به ملت ايران تعميم داديد… هر وقت تكليف اين قسمت را روشن كرديد ميتوانيم بدنبال جواب سؤالهاي جديدتان بگرديم

          • ونداد زمانی

             این کامنت آخرم پایه و اساس همه هیاهوی این ترانه است. ذات این ترانه ِ موج نقی، انحرافی و ضد مدنی است.

          • Sainttouka

            به هرحال پای منطق شما لنگ میزند و سوالهای من بیجواب ماندند. این ترانه کمتر از آن بود که بخواهد عامل هیاهو باشد مگر به کمک کسانی که بیش از حد جدی‌اش گرفتند.

          • ونداد زمانی

            توکا ما دو  دیدگاه بسیار متفاوتی داریم. من در همان کامنت اول هم گفتم که سعی می کنم بیشتر دقت کنم و به حساسیت های  همسان با نگاه تو هم توجه داشته باشم. ولی تو تا اخر اصرار داری که بی ربط و کودکانه و … نوشتم و منطقم لنگ می زند. چشم. شما راست می گویید. ببخشید.  من یک نقد اشتیاه نوشتم. سعی می کنم  و  قول  حرفه ایی می دهم که دقت خیلی بیشتری داشته باشم و حساسیت های امثال شما را هم در نظر بگیرم. بگذارید به احترام حقی که برای ازادی ترانه نجفی هر دوی مان قائلیم. این متن هم اجازه حیات داشته باشد.

  • چه اشکالی داره به معضلات جامعه پرداخته بشه؟ مگه یکی از معضلات جامعه ما این گرایش غیر عادی و عجیب زنهای ایرانی به زیبایی مصنوعی نیست؟ شما طرفدار فرهنگ داف پرور ایرانی که نیستید قربان؟ چون این فرهنگ، به شدت زن ستیز هم هست .اگر یک زن با ظاهر معمولی و ساده باشی و دنبال شغلی بگردی ممکنست به دلیل نداشتن ظاهر داف در این جامعه مریض،شغلی به دست نیاوری و دیگران بهت نصیحت کنند خب آرایش کن وفلان جور لباس بپوش!!! شما بس که در مورد مسایل جنسی نوشتی باورت شده همه چیز مسایل جنسیه و دوست نداری شاهین به ممه سیلیکونی و زنهای مصنوعی که همه جاشان رو عمل می کنند تا مردپسند باشند بپردازه! برعکس ادعاهای برابرخواهانه ات گویا طرفداری داف و داف پروری هم هستی!!! اما من به عنوان یک زن که دوست ندارم این داف بودن بهم تحمیل بشه و زیر فشارش در این جامعه دارم له میشم خیلی هم از این تیکه های شاهین نجفی خوشم اومد.

    • ونداد زمانی

       بیتای عزیز من منکر نگاه پر از کنایه و در مواردی درست ترانه نجفی نشده ام. ولی بازگویی بخشی از واقعیت ها در شکل منفی به نظر من مسخ حقیقت کلی است. احمدی نژاد شارلاتان هم با بی پروایی می گوید 6 میلیون یهودی در دوره فاشیست ها کشته نشده… شاید این حرف و چانه زدن بر روی تعداد تلفات پاره ای از واقعیت را در خود داشته باشد ولی در ذات خود مسخ حقیقت کشتار یهودی هاست. این نگاه پوپولیستی تلخی که نجفی از جامعه شهری ارائه داد ( ناچارم تکرار کنم: بکارت پاره پاره، لنگ ها هوا شده و بسیاری از واقعیت هایی که همه می دانیم درست است) از چه زاویه دیدی به هجو کشیده شده است؟ آیا این همان نگاه احمدی نژاد به دختران و زنان و حتی مردان ایرانی نیست که خس و خاشاک خطابشان کرده؟ ایا این نگاه روزنامه کیهان نیست که جنبش مدنی و معترض اجتماعی ایران را لا ابالی، فسیل و هرزه و  .. معرفی می کند؟
      با این وجود قرار نیست همه برداشت های ما از پدیده های پیرامون مورد توافق باشد. شما حتمادلائل شخصی و شعوری دارید که این ترانه را مفید می دانید. عالی. من نه خواهان کنترل و سانسور ایشان هستم و نه چوب تکفیر بر سرش می زنم. به نظرم رسید می توان از یک نوع نگاه آن را نقد هم کرد. همین
      مرسی از توجه ات.

      •  آقای زمانی باور کنید جامعه ایران خیلی اوضاع بدی داره و باید با بیرحمی نقد بشه…  تو فیس بوک نوشتید رپر رهبران جنبش سبز رو دست انداخته در صورتی که منظور مردمی هستند که اینقدر خودشون رو درگیر مسائل بیهوده کردند که یادشون رفته یک زمان جنبشی هم بود .اسم یکی از این زندانیان سیاسی رو که به خاطر این مردم در زندانند نمی دانند ولی ده ها صفحه زن ستیز با ده ها هزار لایک تو این فیس بوک وجود داره. صفحه های لایک خورده برای زندانیان سیاسی شاید هزار تا لایک هم نداشته باشند!! خود من سر ماجرای مضحک شوشول فرنود چقدر حرص خوردم تو پیجهای مربوطه، و البته بلاک شدم!  من از شاهین نجفی طرفداری نمی کنم. اصلا از آهنگهاش هم خوشم نمیاد  چون در جامعه ایران به اندازه کافی پرخاش و عصبیت هست ولی اینکه کلا در مورد معضلات جامعه کسی حرفی نزنه که نکنه دشمن سوء استفاده کنه هم به نظرم خیلی شبیه حرفیه که جمهوری اسلامی می زنه و مثلا اجازه ساخت فیلم واقعگرایانه اجتماعی رو به سینماگران نمیده و اگر کسی هم بسازه انگ سیاه نمایی روش می زنه .
         البته من دیروز زیاده روی کردم و ببخشید کمی عصبانی بودم  وگرنه بعد از خواندن کلی مطالب خوب از شما نمیشه با یک مطلب (که من موافقش نبودم) در مورد نویسنده  تغییر نظر داد . مرسی که عصبانی نمی شوید 🙂

  • تنها جایی که به نظر من اشکال داشت بیوه پلاس دیسکو بود وگرنه بقیه اش کاملا درست بوده جماعت حالی به حالی و سیاستمداران فسیل و زنان مدافع حقوق مرد و مردهایی که از ممه های گلشیفته غیرتی شده بودند و خودشون اهل همه چی هستند و چند روزه با ادبیات جذابشان پلاس شده اند در پیج شاهین نجفی و و و …
    شما خواستی متفاوت به نظر برسی و در ردیف یکی از دو طرف منازعه! قرار نگیری(من هم در هیچکدام از این دو دسته مخالف و موافق نیستم. نه مذهبیم نه ضدمذهب)برداشتی این مطلب رو نوشتی که خیلی ضعیف و بی معنی بود از نظر من. و نظرم رو در موردت تغییر داد .

  • تارا

    اقای زمانی الحق که پوست کلفتی دارید. صبر شما و میزان منطق شما برای دفاع از نظرتان ستودنی است. صدها خواننده شما مقاله را پسندیدند و شما با ادمهایی که به انتقاد شما انگ بی سوادی، بی اطلاعی، بی ربطی، خنده دار و چه و چه می زنند و حرفی برای گفتن ندارند مدارا می کنید. من کم کم دارم از دست شما عصبانی می شوم. من اگر جای شما بودم به آنها که حرفی برای گفتن ندارند جواب نمی دادم.

    • Sainttouka

      صدها که نه، هزارها، بلکه صدها هزار نفر… شایدم بیشتر

      • ونداد زمانی

         تارای عزیز تا همین 30 سال پیش  رابطه مستقیم بین نویسنده یک متن و خواننده به ندرت شکل می گرفت. من به سهم خودم این اتفاق را فرخنده می دانم و تاکنون برایم مفید بوده است. ابراز یک نظر در دوره و زمانه ما یعنی پذیرش و با خبر شدن نظر بدون ملاحظه  مخاطبان. مجله ما قرارش این است که هیچ چیزی را سانسور نکند. این تصمیم مشکلات خاص حودش را هم دارد ولی در طی سه سال گذشته که در رادیو زمانه می نویسم با این نوع برخوردها راحت هستم و خوب فرصت کاملتری برایم فراهم می اورد تا توضیح بیشتری دهم. مرسی از دلگرمی شما…

      • شاهین

        شما نظر ونداد زمانی را رد می کنید جای خود چرا ما را انکار می کنید.بالای 500 نفر از این مقاله خوششان امده. حالا حتی 100 نفر هم خوانده باشند خودش یعنی اینکه اینقدر هم که شما اش را شور نشان می دهید نیست 

    •  خانم تارا شما اگر دوست دارید فقط تایید کننده و لایک زننده باشید و به قول خودتان حرفی برای گفتن ندارید خوش به حالتان! من دوست دارم تا آنجایی که می دانم و می فهمم با نویسنده مطلب سر و کله بزنم.

      • تارا

         بیتا خانم کی با شما بود به خودتان گرفتید. من منظورم اون دو تا کامنت دهنده از خود راضی بود که
        فحش های بی سر و ته میدادند. این سینتوکا که اصلا از دماغ فیل افتاده بیشتر از اون یکی:))

        • باشه باشه پس منظورت رو دقیق تعیین کن تا مردم به خودشون نگیرند:)

  • کامران

    سینت توکا خان تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش تهفته باشد. شما خیلی زحمت به خودتان دادید سخت و غیرتمندانه که بگویید اقای زمانی نمی فهمد و این به مذاق مان خوش نیامد. ببخشید جسارت می شود. موید باشید

  • aryan

     ه شاهین نجفی هستیم! ما همه مرتدیم! ما همه شررریم!

    • Masood

       اریان غیور و شر و غیرتی و شهید پرور فقظ یه ساندیس کم داری که بشی مثل اونایی که الان ایران دست شونه. ذات شما تقدس پرور است

      • Masood

         اریا خان خودت گفتی ما همه شاهین هستیم. ما همه شر هستیم. ما همه… مگه بسیجی ها اینطوری گله وار نمی ریزن سرکوب نمی کنن؟ شما این شعار را نوشتی در زیر مقاله ای که میگوید شاید این ترانه بعضی چیزهایش درست نباشد. دیدی عزیز اومدی نسازی! هیجان زده و رگ گردن بیرون  دادن که مشکل مملکت را حل نمی کند. جمهوری اسلامی دیوانه است ما چرا رفتار انها را تکرار کنیم. جمهوری اسلامی فحاش است و شهید پرور و انحصارطلب. ما چرا؟

  • aryan

    آقا مسعود عزیز
    پیش چشمت دا شتی شیشه کبود    زان سبب عالم کبودت مینمود
    شما هم که همنوا با حکومت تهدید و قتل و اعدام و شکنجه ساز میزنید…
    ما کجا تقدس پروریم ما فقط به آزادی بیان و منشور حقوق بشر در ابراز عقیده
    احترام میگذاریم و بس , علت را رها کرده اید و به معلول پرداخته اید , با واژه
    های ساندیس خورو غیرتی و …که مشکل حل نمیشه , این بگیر و ببند ها را
    که متعلق به قرون وسطاست باید محکوم کرد , شما آزادید عقاید دیگران
    را هر چند با نظر شما مغایر است گوش بدید و پاسخ آنرا از طریق گفتگو و قلم
    بدید , موسیقی رپ سبک و سیاق خود را دارد , از این ده میلیونی که برای
    بریدن سر یک خواننده گذاشته اید  چند میلیون  هم خرج پیشگیری اعتیاد , کودکان
    خیابانی , بهبودی درمان زندانیان سیاسی که به جرم های واهی در اسارتند
    بکنید , این پول ها را از جیب چه کسی خرج میکنید , شاید از آن اختلاس سه میلیادی….

  • Www Poroo65

    shahin jan harchi bagi kam gofti.ye rast gio to omram dadam to bodiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • miram tara             nago chara?????????

    • ونداد زمانی

      این شعر هجو کوتاه شما یادآور عملی یک فرد مشخص با عناوین  و اسامی مختلف است که در طی دو هفته گذشته تلاش داشت ناراحتی های روحی اش، مشکلات در غربت گیر کردنش، و از همه مهمتر ذهنیت بسته و شبانی اش را بر روی یک دوست خراب کند

  • آریان

     با درود به کلیه هموطنان  , من انتقادی داشتم از آقای ونداد عزیز , حرفم
    اینستکه که همزمانی انتقاد شما به شعر رپ آقای نجفی با تهدید به بریدن
    سر یا صدا ی او متاسفانه تداعی نوعی هم زبانی با حکومت  اسلامی را در ذهن انسان
    میکنه , اگر بنابه گفته شما شاعر نباید به کسی یا مردم توهین کند پس باید
    بلافاصله یقه اکثر شعرای گذشته و معاصر راگرفته و تکفیر کنیم در  حالیکه
    اتفاقا علیرغم انتقاد از مردم بخاطر مردم به زندان افتادند و یا دست از زندگی
    شستند و یا زندگی خود را با فقر فاقه بسرآودند ..در این رابطه تنها به ذکر یک
    مثل از زنده یاد عارف قزوینی شاعر مبارز دوران مشروطیّت   بسنده میکنم ,
    ملتی ننگ و کهن پایه و کج بنیاد است    دولتی گند ابد مدت و بد فرجام است
    بقول صاحب نظری که متاسفانه نام ایشان فراموش کرده ام , هر کس را
    میشود خر کرد به شرط آنکه پیوسته و مدام در گوشش بخوانی و او هم
    سودای یافتن پاسخ در سر نداشته باشد در تعلیم و تربیت به این میگویند
    پذیرش منفعل ,…جماعت روشنفکر نمی تواند و نباید رابطه با قدرت را سهل
    بگیرد در این جاده لغزنده خیلی ها با سر زمین خورده اند , ممنونم , رضا

    • V Zamaani

       آریان عزیز سپاسگزارم که توجه و دقت خود را مبذول داشتی. نگرانی شما نسبت به منفعل شدن جامعه کاملا درست است و حرفی که با مثال سنجیده زدید نیز درست است. اما عزیز محترم منطق شما که فقط بر دو روی سکه بنیان شده شاید برای دنیای کمی پیچیده شده کافی نباشد. دنیای خلق و ضد خلق، انقلاب و ضد انقلاب، بد و خوب دیگر کفایت نمی کند. به احترام خود اقای نجفیکه قرارش تابو شکنی و تقدس شکنی است اجازه بدهیم تعابیر مختلف وجود داشته باشد. حرف ایشان به خودی خود و مستقل شاید جای انتقاد داشته باشد.

      بر طبق احکام این حکومت نفتی نظامی، همه ایرانیان و حتی جهان تکفیر شدنی هستند. سالی 20 هزار نفر در جاده های ایران به خاطر مدیریت غلط بدون تکفیر قربانی می شوند. فقط ظرف دو هفته گذشته نزدیک به 20 مرد ایرانی در ایران به دار آویخته شده است. جلادی این حکومت و میل خونخواری و جلادی اش نباید ما را وا دار کند که حرف نزنیم و از همدیگر انتقاد نکنیم. تشکر دوباره

  • Sadfasd

    البته موافقم که شاهین نجفی بسیاری از گروه های اجتماعی سیاسی را که شما نام برده اید تمسخر کرده. اما آیا ذره ای حقیفت در آن نیست؟

    • ونداد زمانی

       سدفست عزیز حتما بخشی از این ترانه واقعیت را بازگویی کرده است. امکان ندارد پدیده ای مطلقا باشد. به هر حال بغض و غم و نگرانی و حتی خشم ضروری در این اهنگ نهفته بود که زمینه واقعی دارد. خود ترانه و ضرباهنگش هم دوست داشتنی بود. نجفی ارتیست حساس و خوبی است. مدتهاست که ترانه هایش توجه و هدف دارد. اشاره من این است که شاید کمی و ناخواسته، نگاهش به کل شهروندی ایرانی منفی و مایوس کننده بوده است. مرسی از توجه ات

    • Kstf

      آقای نجفی در خیلی از قسمت‌های ترانش انتقاد نکرده، بلکه توهین کرده! مثلا به گلشیفته

    • marderooz

      Sadfasd در همه ماجراها و پدیده ها نه تنها ذره ایی بلکه بخش قابل توجهی از حقیقت هم نهفته است. منظور این نقد نفی مطلق این ترانه و اشاراتش نبود. فقط تلاش شده است از یک نگاه دیگر به پرخاشجویی های رادیکال نگریسته شود. مرسی

  • Mehdi

    جناب زمانی نقدتان را خیلی دیر خواندم،با این حال برای تشکر هیچوقت دیر نیست،نخست ازاینکه به تفاوت توهین و نقد پرداخته اید و بعد ازصبر و ادب شما در مباحثه و کامنتهای خوانندگان به وجد آمدم ،تشکر.

  • Reza

    ابكي و بي محتوا بود نقدتون كمي مطالعه و تحقيق بد نيست مجبور نيستيد هر چي از دهنتون در مياد بنويسيد

  • متاسفانه آزادی در هر سطحی، به همون میزان که از ملزومات اصلی انسانیت ه و به گفته ی آقای خاتمی بالاترین عنصر اجتماع، مخرب و خنیاگر هم هست. آزادی کلام صدالبته که مورد پسند همه و من. اما به زعم من ولنگاری و بدسلیقگی در خرچ کلمات به هر شکل و در هر مقامی، حتا به شکل آنارشی و رپ و شعر، و در مقابله با هر ایرادی، ولو در ایراد گرفتن از نافهمی های یک جامعه، به این شکل شنیع مورد نکوهش حداقل بنده است.
    برای اعتراض به بی فهمی و کج فهمی یک جامعه از بالا تا پایین، استفاده از عناصر بدخلقی کاملن اشتباهه. خیلی ساده این شیوه ی خواننده رو تعمیم میدم به مقابله با آزار جنسی و تجاوز علیه زنان. کافیه ما به عنوان یک معترض به خشونت جنسی علیه و له بخشی از اجتماع (زنان) با توجه به روند فکری جناب نجفی، برخورد کنیم و برای نقد این تجاوزات نهان و پیدا، گروهی از مردم رو (مردان) جمع کرده و مورد تجاوز قرار بدیم و اون رو به عنوان یک اثر هنری اعتراضی-انتقادی روانه ی بازار هنر بکنیم.
    بی اخلاقی نکوهش مند ه. خواه از طرف محمود احمدی نژاد باشه و خواه از یوی شاهین نجفی. هر دو در یک گروه قرار می گیرند و برچسب بی اخلاقی و رادیکالی بودن رو بهخودشون وصل می کنن.
    میرزادهی عشقی هم معترض بود. حتا ایرج میرزا. اما در این اعتراض ، باز هم حدودی را رعایت میکنن.

  • رضا

    زنده باد شاهین ، یک تنه به پیکره خرافات زده . بخون تا این جماعت از خب بیدار شن،،، ما همه شریم

  • علیرضا

    vaghean naghde yetarefeyi bud dar behtarin halat age esmesho takhrib nazarim
    motasefam vase ne visandash
    be onvane mesal:ketab khun nabudan ma iruniya faghat be khatere fazaye sansoore hakeme?
    chera poshte jonbeshe sabz sangar migirid mage chizi ke nashe naghdesh kard vojud dar?
    be nazare man jonbeshe sabz be vojud umad ke taghados zodayi kone
    na inke khodesho mese ghoran moghadas konimo bezarim tu taghche..
    hameja shoare abaki dade mishe ham tu jonbeshe sabz ham tu resanehaye dakheli va khareji…
    injur naghd kardan faghad khod sansuri dar honaro be hamrah dare
    vaghean motsefam………

  • asi

    velesh kon bysavade shireyi goh ziad mikhore, khodesh do ta ketab nakhunde

  • Kurosh Raad

    نویسنده عزیز تمام پست هایی که در مورد شاهین میزاری همش یک طرفه است و در همش جانبداری شده. به نظر من بهتر است که دوباره و با دیدی جدید به کارها و حرفای این شخص بنگری

  • Ali

    خیلی سطحی و یک طرفه بود .

  • مصلوب

    یک نگاه کاملا واقع گرایانه و حقیقی
    نمیدونم چرا ما ملت ایران همه چیز را کور کورانه بت میکنیم
    من کاملا با نظرات شما در مورد ایشون موافقم و هم نظر کاملا”
    با اینکه ایشون کل اساس کارشان این است که همه جا جنجالی باشد و بحث در مورد او و اصلا وست ندارم در چنین مباحثاتی شرکت کنم
    فقط و فقط عقده ی شهرت و بس !
    به يزدان اگر ما خرد داشتيم …کجا اين سر انجام بد داشتيم ؟

    از حملات مخاطبانی که به بلوغ سیاسی اجتماعی نرسیده اند ناراحت نشوید جناب زمانی !

  • مصلوب

    به سیاسیون فسیلی تو غربت

    اگه همین سیاسیون فسیلی نبودن ایشون الان ژست روشن فکری نمیتونست بگیره سیگار بزاره لبشو از خودش بت بسازه
    من موندم چجوری دم از آگاهی میزنه اما خبر نداره همین آگاهی رو مدیون مترجمان و فعالان سیاسی خارج از کشوریم

  • moonk1n

    شما انگار سوادی از عناصر شعری ندارید ! وصف اوضاع درهم و برهم اوضاعی پر از تناقض اینگونه شاعرانه دهان ادمی رو از تعجب باز نگه میداره ! مگر اینکه از دسته ای باشی که کل سال عرق میخورن ولی 2 ماه سال حرامه براشون یا هم زن دارن هم معتقدن هم صیغه باز و میگن این دوتا هیچ منافاتی باهم نداره ! نویسنده نسبتا محترم حقیقت تلخ است بجای دری بری گفتن چهره زشت رو اصلاح کن !! خیلی با ادبیات شاهین مخالفن و نمیتونن هضم کنن که شمام ازونایی ! همه چی ارووومه من چقدر خوشحالم دوسداری شما ! زبون رپ و اعتراض همینه ! نسل عوض شده بفهمید این رو !!!