کاهش تستوسترون مردان بعد از ازدواج و افزایش آن بعد از طلاق

توانایی تولیدمثل، تنظیم حجم ماهیچه های بدن، تنظیم وضعیت استخوان ها و حتی توانایی های ذهنی، از جمله تاثیراتی است که با مقدار هورمون تستوسترون، رابطه مستقیم دارد.

هورمون مردانه و مقدار تولید آن در بدن می تواند به دلایل متعدد، کم و زیاد شود. برای مثال در تحقیقی که Psychoneuroendocrinology  منتشر شده است مقدار تستوسترون مردان بعد از ازدواج کاهش می یابد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کپنهاگ یک گروه ۱۱۱۳ نفره مردان بین ۳۰ تا ۶۰ ساله را برای مدت ۱۰ سال تحت نظر قرار داد. محققین با ثبت مقدار تستوسترون این جمعیت از ابتدای تحقیق تا پایان  سعی کردند آن را با تغییرات شیوه زندگی آنها مقایسه کنند.

نتیجه گیری ها نشان داده است بزرگترین کاهش  در مقدار تستوسترون مربوط به مردانی است که در این دوره ۱۰ساله ازدواج کرده بودند. در مقابل، بررسی فوق حکایت از آن داشت که کمترین کاهش تستوسترون هم در مردانی صورت گرفته است که در طی این ۱۰ سال، طلاق گرفته بودند.

البته دسترسی مداوم به سکس یکی از دلایل کاهش هورمون مردانه می تواند باشد و این برای مردان مجرد هم به صورت برعکس عمل می کند چون تحقیقات دیگر نشان داده است دور بودن مردان از فعالیت جنسی باعث افزایش هورمون فوق می شود.

اما با این وجود، چون آزمایش خون همه مردان فوق، همزمان و بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل صورت گرفته است تغییر وضعیت شان می تواند یک شاخص حتمی برای کاهش یا افزایش تستوسترون آنها باشد.

 

Testosterone levels decrease in men who get married, increase in men who get divorced

Influence of marital status on testosterone levels–A ten year follow-up of 1113 men

http://www.psyneuen-journal.com/article/S0306-4530(16)31053-8/fulltext

More from مرد روز
قیمت انسان ۱۰ میلیون دلار است
قیمت واقعی انسان و حیات، قابل اندازه گیری نیست. اما برای اینکه...
Read More