مردان و تابوی مراقبت از پوست صورت

پوست بدن کارش محافظت از اجزای داخلی بدن است. برای همین از مقاومت زیادی برخوردار است. روغنکاری اش بر عهده خودش است و بریدگی و سوختگی و ضربات وارده را ترمیم می کند. اما دهه های مختلف زندگی و همه مصائبی که هر لحظه بر آن وارد می شود کم کم پوست را خشک تر، نازک تر و شل تر می سازد.

پوست ما بر اساس زندگی در طبیعت خشن و غیرقابل کنترل، تحول یافته است. طبیعتا پس از مدتی چین و چروک بر می دارد. از برق و جلایش کاسته می شود. ما مردان می توانیم بدون اینکه داد و فریادِ سنت و مرام های قدیمی مردانه را در بیاوریم، خیلی ساده و دقیق، چند اصل مهم مراقبت از پوست بدن را رعایت کنیم.

شستن صورت و بدن با آب گرم کمک می کند منفذهای پوستی باز شوند. چربی و گرد و خاک و سلول های مرده شسته شوند. اما در پایان شستشو، برای لحظاتی زیر آب با دمای معمولی و کمابیش سرد بمانیم یا در دستشویی، صورت مان را با آب سرد بشوئیم. اینکار منفذ پوست را دوباره می بندد تا از تجمع چربی و ذرات ناخواسته جلوگیری شود.

اگر امکان دارد به جای صابون از یک مایع شستشوی صورت استفاده کنیم که مواد شیمیایی کمتری دارد. حتی المقدورو دست را آرام به صورت چرخان روی صورت بکشیم تا پوست کشیده نشود. برای خشک کردن صورت با کف دست یا با حوله آرام به صورت بزنیم .

سیگار، بلای جان پوست است. اشعه خورشید، جراحات، سوختگی و تیغ ریش تراش، مدام در حال وارد کردن ضربه های ریز و ممتد بر روی پوست هستند. مواد شیمیایی درون هوا و باکتری ها و عفونت ها هم که همیشه هستند.

بدون اینکه وسواس بیش از حد به خرج دهیم فقط کافی است متوجه نفس کشیدن و تاثیر طبیعت، جاذبه و زمان باشیم. به شادابی و سلامت پوست اهمیت دهیم. خوب است پی ببریم که دهه بیست سالگی سرشار از تستاسترون است که عامل تولید بیش از حد چربی است.

در سی سالگی اشعه آفتاب تاثیرش را کم کم نشان می دهد. بویژه اینکه بدن ما از پروتئین طبیعی Collagen کمتری برخوردار خواهد شد. بدن ما در ضمن hyaluronic acid کمتری می سازد. برای همین بیشتر از قبل باید از مواد ضد اشعه آفتاب، کلاه و عینک، در هوای آزاد استفاده کنیم.

در چهل سالگی، ماهیچه هایی زیرپوستی نیز شل و بی رمق می شوند و با خود، پوست را هم به سمت پایین آویزان می کنند. اتفاقی که به افزایش لایه های پوست، چین و چروک و غبغب می انجامد.

 

How to Take Care of Your Skin in Your 20s, 30s, 40s, and 50sFrom greasy skin to skin tags, here’s what you can expect and how to fix itBY PATRICK HUGUENIN

Men’s Skin Care Routine

image source

myhealthyhabitude.com

 

More from مرد روز
اسپرم بی رمق و تنبل در مردانِ جذاب و خوش هیکل
سال‌هاست که پژوهش‌گران در تلاش‌ هستند ارتباط میان جذابیت ظاهری و قدرت باروری مردان...
Read More