پرورش سلول قلب در برگ اسفناج

بخش بزرگی از مریضی ها و مرگ و میر در انسانها ناشی از صدمه و از بین رفتن اعضای بدن می باشد. محققین علوم پزشکی مدت ها است که بر روی یافتن راه های تولید سلول اعضای بدن کار می کنند و امیدوار کننده ترین شان، استفاده از سلول های بنیادی است. اما این اواخر در چند مرکز تحقیقاتی مختلف، روشی ساده ایی کشف شد که قادر به تولید  سلول های انسانی در گیاهان می باشد.

سال قبل همین موقع ها، محققین کانادایی از پرورش گوش انسان در درون سیب خبر دادند. آنها خیلی راحت، سیب ها را شستند. پختند و بعد از خارج کردن همه محتویات آن، قادر گشتند ساختمان سلولی سیب را به صورت یک داربست نگه دارند تا بتواند قادر به حمل محتویات جدید باشد . بعد از آن، با تزریق سلول گوشِ انسان در آن، محیطی را فراهم آوردند که سلول انسانی قادر به رشد باشد.

تیم کانادایی امیدوار است با استفاده از ساختمان های سلولی گیاهانی که مشابه با ساختمان سلولی استخوان بدن یا پوست می باشند تجربیاتی را بر روی قارچ، گلابی و چغندر تهیه ببینند.

امسال محققین امریکایی توانستند سلول های قلبی ساخته شده در ساختمان ملکولی اسفناج را هم تهیه کنند. سلول های کشت شده در اسفناج، بعد از پیوند زدن، توانسته است با مویرگ های خونی بدن ترکیب شوند و به بخشی از سلول های زنده قلب تبدیل گردند.

در نمونه زیر، با افزودن مایع رنگی قرمز رنگ دانشمندان انستیتیوی تکنولوژی Worcester توانستند نشان دهند که سلول های زنده ماهیچه قلب که در  برگ اسفناج پرورش یافته بود قادر به انتقال مایع مشابه خون می باشد.

تکنیک ایجاد سلول ها و حتی اجزای بدن انسان در داربست ملکولی گیاهان مختلف، به بشر این امکان را می دهد که مثلا از ساختمان ملکولی به جامانده از چوب، موفق به ایجاد  سلول های استخوانی شوند و به همین ترتیب برای هر عضو سلولی متفاوت بشر، نمونه گیاهی مناسب ، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

In the Future We’ll Grow Body Parts From Plants – Sheherzad Preisler

https://tonic.vice.com/en_us/article/spinach-leaves-heart-cells-grow-body-parts-from-plants

A promising way to grow body parts … using an apple

More from مرد روز
گوگل و حقایق جالب – ۱۳
ادکلن در اصل یک داروی ضدطاعون بود. دانشمندان قرون ۱۵ به بعد...
Read More