مذهب علمی آینده Dataism

در مقاله قبلی نگاهی داشتیم به پیشگویی های یک مورخ یهودی سکولار به نام Yuval Harari که در دو کتاب تاثیرگذارش نگاهی به تاریخ گذشه و آینده بشر داشته است. مجله فنی و علمی «wired » مصاحبه ای با این نویسنده مورخ داشته است که بخشی از آن را برای تان تهیه کرده ایم:

BY Ai Weiwei

مجله wired: در کتابی که در باره آینده بشر نوشتی از تشکیل مذهبی کاملا جدید حرف زدی، منظورت چیست؟

Harari: مذهب « Dataism» یا اطلاعات پرستی، معتقد است انسان فقط تا همین اواخر، موجود خاص، مهم و بهترین سیستم تشخیص دهی بر روی زمین  بوده است… ولی از وقتی که ماشین های هوشمند توانستند احساسات و افکار انسان ها را بهتر از خود بشر، درک و ارزیابی کنند ورق کاملا برگشته است. به تعبیری صریحتر، مذهب علمی « Dataism»، فکر می کند دوره حضور مفید بشر به سر آمده است و بهتر است کم کم حذف شود.

برای مثال می شود به Google Maps اشاره کرد که مقدمتا به قدرت تشخیص و جابجایی بشر می افزایند و انسانها می توانند از نقطه ای به نقطه دیگر راهنمایی شوند. ولی از همان شروع عادت به استفاده از آن، تصمیم گیری و تشخیص به ماشین هوشمند سپرده می شود.

این تغییر قدرت چه تاثیری روی نوع انسان دارد؟ ما کم کم اهمیت مان را از دست می دهیم. معنی زندگی در عصر «مذهب اطلاعات دیجیتالی»، فقط با سهیم ساختن تجربیات روزمره مفهوم پیدا می کند. هویت تک تک ما تبدیل شده است به اطلاعاتی که از خود پخش می کنیم. اگر سفر جالبی می رویم یا در یک روستوران شام می خوریم اگر تصویرش را نگذاریم و لایک نگیریم عملا  قادر به معرفی و تعریف و اعلام وجودمان نخواهیم بود. ما چاره ای نداریم جز آنکه بخشی از آرشیو اطلاعات دنیای جدید باشیم وگرنه از یاد می رویم.

مجله wired: پس به نظر تو کمپانی های تکنولوژی، خدایان جدید خواهند بود؟

Harari: وقتی صحبت از خدا و مذهب می شود منظور اتوریته و قدرت یک دانای کل است. خدا و مذهب در این مفهوم، تکیه گاه و پاسخگوی مشکلات و سئوالات ما است. هزار سال پیش به کلیسا و کنیسه و مسجد می رفتیم برای یافتن هویت، آرامش،جواب و راهنمایی … این روزها لگاریتم کامپیوتری و گوگل، جوابگوی سئوالات و شک ها و  کنجکاوی های ما را می دهند.

این روزها برای یافتن شغل یا یافتن محل بهتر برای زندگی، برای یافتن یار، برای تشخیص بیماری مان، نوع هدیه ایی که می خواهیم بخریم، آدرس خانه اقوام، یادگیری، حتی پر کردن برگه مالیاتی، به گوگل و بقیه محیط های  تبادل اطلاعات دیجیتالی  پناه می بریم. آنها 24 ساعته و بدون کمترین تاخیر، جواب درخواست و دعای ما را می دهند.

ماجرا البته انقدر هم تاریک و اخرالزمانی نیست.  خدایان تکنولوژی شاید بیماری ها را برچینند و جنگ ها را متوقف کنند و بر عمر ما بیفزایند و زندگی را راحت تر سازند. بشر واقعا موجود مقاوم و خلاق و سخت کوشی است و ممکن است این خطر بزرگ حذف شدن را دور بزند. فقط باید خیلی بیشتر مواظب باشیم. شاید آنقدر محتاج شان شویم که ضرورتی برای وجود ما نماند. ما فرصت های خطای مان خیلی کم است.

 

Sorry, Y’All—Humanity’s Nearing an Upgrade to Irrelevance – Olivia Solon (@oliviasolon)

.

More from ونداد زمانی
دو مردِ ژیگولو
مدتی پیش سالمرگ « آلن» همکار ایرلندی‌الاصلی بود که زودتر از موعد...
Read More