ساعت طبیعی بدن را دستکاری نکنید

بدن هر موجود زنده یک ساعت درونی مخصوص خودش را دارد که آن را بر اساس نیازش، تقسیم بندی ثابت کرده است. خفاش عصرها بیدار می شود چون در این ساعت ها بیشترین مقدار پشه در دسترسش خواهند بود. باکتری، ظهرها دست از تکثیر بر می دارند و به نوعی خود را به خواب می زند چون حتی در طی روزهای ابری، بالاترین مقدار اشعه خطرناک ماورا بنفش، ظهرها وجود دارند.

این ساعت درونی در بین تمام موجودات زنده قدمتی بیش از ۲ میلیارد سال دارد و به دورانی بر می گردد که به یکباره اتمسفر زمین، تغییر حالت داد و سرشار از اکسیژن گشت.

متخصصین بهداشت و سلامت می دانند که به هم خوردن ساعت طبیعی بدن، باعث انواع اختلالات نظیر بیماری قلبی، مرض قند و سرطان می شود

پزشکان متخصص سرطان از ۳۰ سال پیش می دانند که بهترین زمان برای شیمی درمانی، شب ها است. چون هم سیستم ایمنی ما در بهترین حالت قرار دارد و هم قدرت تحمل مواد شیمیایی فوق، در ما بیشتر است.

آمار نشان می دهد که بیشترین مقدار سکته در روزهای اول هر هفته به وقوع می پیوندد چون در اوقات تعطیلات، افراد معمولا ساعت درونی شان را به هم می زنند و قلب شان را خسته می کنند.

ساعت بیولوژیک، تنظیم کننده همه اعمال ریز و درشت موجودات است. اینکه چقدر و چگونه حرارت بدن در طی روز و شب افزایش می یابد  می تواند تنظیم کند که در چه ساعاتی از روز منطقی تر هستیم یا چه ساعاتی، حافظه مان بهتر کار می کند. یا مثلا ثابت شده است بیشترین رکوردهای ورزشی در پایان روز و ساعات اولیه شب، می شکند.

شغل شیفت شب یکی از مضرترین تاثیرات را بر بدن انسانها می گذارد چون ما قرار نیست در آن ساعات فعال باشیم. چون سیستم دفاعی و هورمونی ما برای کارکردن هماهنگ نشده اند. یکی از دلایل اصلی افزایش بیخوابی به خاطر اختلالاتی است که مدام به سیکل زمان وارد می سازیم.

سلول های بیدار کننده مغز، ساعت و جدولی را در بدن به راه می اندازند که بر اساس تقسیم کار اعضای بدن، به نوبت یک قسمت فعال می شود و بخش دیگر بدن کمتر کار می کند. برای همین، مثلا خوردن لقمه های کوچک در نیمه شب، می تواند باعث بیدار شدن پانکراس یا جگر انسان شود. اتفاقی که به همراه خود شرایطِ ایجاد مرض قند را ممکن است تشدید سازد.

سلول های ایمنی بدن از مقدار گلبول سفید و قرمز گرفته تا اندازه هورمون ها، ساعت های معینی از اوج و فرود دارند و شتاب یا سکون بی موقع شان، خطرات زیانباری در دراز مدت خواهد داشت.

 

Life in Circadia
https://aeon.co/essays/soon-we-will-see-chrono-attached-to-every-form-of-medicine

Print

Chronobiology.com

More from ماهان طباطبایی
تئوری سفر بین ستاره‌ها بدون داشتن سفینه فضایی
تحقیق جدیدی در فصلنامه بین المللی فضازیستی منتشر شده است که به...
Read More