نظر یک فیلسوف در باره کنار آمدن با خجالت

بدون آنکه قصد توهین وجود داشته باشد خجالتی بودن یعنی دلباز نبودن… ذهن آدم خجول اصرار دارد با افرادی روبرو می شد که تربیت و سلیقه و مرام و سلیقه مشابه دارند.

یک آدم خجالتی اگر با مثلا یک همسن، هم عقیده، هم نژاد، همشهری و هم زبان نباشند بلافاصله یک دیوار دور خود می کشد و راه هر نوع آشنایی و تماس را مسدود می سازد.

برای افراد خجالتی، « دیگران» دست نیافتنی و برهم زننده آرامش هستند. خجالتی ها از روبرو شدن با آدم های جدید احساس ناامنی می کنند. 

آدم خجالتی یک نجوای درونی دارد از اینکه: « من کاری از دستم ساخته نیست. من هیچ شانس دوستی با فردی که با من فرق دارد و نمی شناسم را ندارم. او قدبلندتر است، او زیباتر است، او باهوش تر است، او پولدارتر است و کلا با من فرق دارد.  

بزرگ جلوه دادن تفاوت ها، رمزِ رفتار خجالتی ها است. آدم خجول برایش سخت است تفاوت هایی که در دیگران می بیند را بپذیر

اعتماد به آشنا و هم قبیله، در بخش بزرگی از تاریخ تمدن بشر وجود داشته است. اما با افزایش زندگی شهرنشینی و تجمع غریبه ها در شهرها، به بخش بزرگی از بشر جرئت و فرصت آشنایی و درهم آمیزی با « دیگران» را پیدا کرد.

بشر کم کم و به مرور پذیرفت از غریبه ها و متفاوت ها نترسد. روابط تجاری با شهرها و کشورها و بعدها با رشد تکنولوژی و سفر به سرزمین های مختلف فهمید که تفاوت آدمها یک اتفاق ناگزیر و طبیعی در سیاره ما است و بهتر است با آن کنار بیایند. اما هنوز بخشی از افراد در برابر ناآشنا سریع سپر دفاعی می گیرد.

بشر شش قرن گذشته با شتاب تمام به کشف انواع فرهنگ و ملل دست یافت و به مرور به این حقیقت کلی رسید که برای بقا و گسترش استاندارد زندگی شخصی و جمعی، بهتر است به جای یافتن تفاوت ها به دنبال نقاط مشترک بگردد. عمومی ترین آنها این حقیقت مشترک است که همه ما انسانیم و اکثریت واکنش ها، نیازها، تمایلات و حتی ترس های ما مشابه است.

آدم های خجول در ضمن فکر می کنند تلاش شان برای آشنا شدن، افراد دیگر را در وضعیت ناگوار و ناخواسته قرار می دهند. می ترسند آنها را ناراحت کنند.

به همین خاطر خجالتی ها در روابط عاطفی و دوست یابی مشکل دارند و شانس یافتن یار مناسب نیز برای شان کمتر است.

 

How to Overcome Shyness
http://www.thebookoflife.org/how-to-overcome-shyness/

image source
https://www.flickr.com/photos/beautyisintheeye2/8729674931/

More from ماهان طباطبایی
مایکروسافت: همه یک آدم ماشینی هوشمند خواهیم داشت
مایکروسافت پیشبینی کرده است که در آینده نزدیک، هر انسان یک آدم...
Read More