هراس و وحشت ناگهانی یا Panic Attacks

panic-attack-jar

خیلی از ما شاید با قرار گرفتن در یک وضعیت غیرعادی احساس ترس هم بکنیم ولی هجوم یک ترس ناگهانی بیشتر شبیهِ انفجار احساسات ترسناک است. حمله ای که بدون دلیل، دقایقی هولناک و ناگوار در افراد ایجاد می کند.

هراس ناگهانی در اصل، یکی از شیوه های دفاع بدن است که فرمانش توسط مغز صادر می شود تا در لحظات بسیار خطرناک بین مرگ و زندگی، بدن را تا سرحد ممکن به واکنش وادارد.

اینگونه حملات ناگهانی اتفاق بسیار نادری نیستند و حدود 5 درصد آدمها آن را تجربه می کنند ولی با این وجود، اطلاع عمومی مناسبی در باره شان وجود ندارد.

اصل اول علمی و ثابت شده در باره هراس و وحشت ناگهانی این است که با وجود احساس خطری که در حین حمله وجود دارد ولی برای بدن خطری در بر ندارد. افراد ممکن است احساس خفگی کنند یا ترس از سکته یا وحشت از دیوانه شدن به ذهن شان خطور کند اما همه این علائم برای ایجاد زنگ خطر اضطراری و هشدار در بدن است و سریع محو می شوند. هشداری که در دوران نخستین  و بر اساس  ضرورت زندگی در طبیعت، در مغز ایجاد شد و این روزها کاربردی جز اذیت و وحشت بی دلیل ندارد.

قانون دوم برای هجوم یک وحشت ناگهانی این است که  اگر مشاوره و درمان درست اتخاذ شود کاملا درمان پذیر است. تاثیرات این نوع حمله ها  که در تپش قلب و لرزش دست و بدن و عرق کردن یا تنگی نفس خود را نشان می دهد این توقع را ایجاد می کند که بدن نیازمند دارو برای کنترل این مشکل است. اما شواهد نشان داده است که بعضی داروهای تجویز شده برای حملات  هولناک، مسیر درمان را طولانی تر می کنند.

هراس و وحشت ناگهانی چیست؟

هجوم ناگهانی یک ترس غیرقابل تحمل و بی دلیل که گاهی حدود ده دقیقه هم به طول می کشد با حملات اضطرابی فرق دارد. آدم مضطرب فکر می کند که اتفاق بدی قرار است برایش در آینده بیفتد ولی در هراس ناگهانی به نظر می رسد اتفاق در همین لحظه خواهد افتاد ترس شدیدی که حس از دست دادن هر نوع کنترل را در فرد ایجاد می کند.

چون این خطر و ترس برای اکنون است، مغز فرمان « فرار» را به بدن صادر می کند که باعث هراس و وحشت غیرقابل باور می شود. فرمان صادر شده در مغز منجر به: تپش قلب، عرق کردن، لرزیدن، تنگی نفس، احساس خفگی، درد قفسه سینه، حالت تهوع، احساس جدا شدن از بدن خود، سرگیجه، بی حسی دور لب ها می شوند.

بعضی هجوم های ترسناک مرتبط با شرایط هستند و به نظر می رسد دلیلی برایش وجود دارد. در یک محوطه شلوغ و در معرض دید همه بودن می تواند به شروع حمله ترسناک کمک کند. دوری گزیدن از شرایط  یا محل هایی که حمله صورت می گیرد  نمی تواند راه حل اساسی باشد چون پس از مدتی دلایلی که می توانند آغازگر هجوم ترس باشند مدام تغییر کنند

حملات ترس و وحشتی هم هستند که بی دلیل ایجاد می شوند اما به مرور نشانه های اولیه و آشنای آن نظیر تپش قلب، به خودی خود به شروع کننده یک حمله کامل تبدیل می شوند.

رفتار و شناخت درمانی Cognitive Behavioral Therapy (CBT) بهترین راه جلوگیری و مداوای این بیماری است. به شکل دقیقتر، این شیوه مشورت به فرد کمک می کند تکنیک های مشخصی را بیاموزد تا از ایجاد حملات جلوگیری کند یا آنها را به حداقل برساند.

کتاب های بسیار موثری در این زمینه ها وجود دارند که افراد خودشان می توانند آن را تهیه و بر اساس تکنیک های ارائه شده به مقابله و ترمیم مشکل خود بپردازند. بی شک روانشناسان و مشاورین درمانی می توانند با با دقت و تاثیر کاملتری مراحل کنترل و درمان آن را در اختیار افراد قرار دهند.

 

Panic Attacks: What They Are and How to Stop Them

https://www.psychologytoday.com/blog/patient-power/201605/time-stop-panicking

http://anxietynetwork.com/content/basic-facts-panic-attacks

The Feeling Good Handbook

Mind over Mood

http://www.anxiety.org/

منبع تصویر

Nordenergi

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
طبیعی بودن افکار ناخوانده و ترسناک
به عنوان یک مادر اصلا نمی توانستم به خودم اجازه دهم که...
Read More