فیلم Mali Blues و ریتم زندگی در افریقا

songhoy-blues-2015-press-billboard-650

همه ما شاید بتوانیم بخش بزرگی از کنجکاوی های مان را این روزها با اینترنت که فیلم، قصه، دانش و موسیقی را در خود جای داده است برطرف کنیم. اما تجربه دیدن یک فستیوال فیلم بین المللی، به نظر من، کامل ترین شیوه دیدن و درک تنوع زندگی در سیاره ما است

سال ها است که به فستیوال فیلم تورونتو TIFF  می روم. به همین خاطر یاد گرفتم که در این فرصت 10 روزه آخر تابستان، طوری برنامه بچینم که از همه جای جهان فیلم ببینم. فیلم های که حدس می زنم مثل یک آینه، انعکاس دهنده تصاویری واقعی از درون زندگی مردم گوشه و کنار سیاره ما است.

وقتی قرار و هدفم این است دیگر به فکر این نیستم که فیلم خوب است یا بد … داستانی است یا مستند… مهم این است که با چشمان کنجکاوم سعی می کنم هیچ چیز را نادیده نگیرم. از طرز لباس پوشیدن شان تا نحوه سلام و خداحافطی تا غذا خوردن و طرز چیدن اساسیه خانه های شان تا رنگی که به دیوار اتاق های شان زده اند.

فیلم  Mali Blues اولین فیلمی بود که می دانم تا سالها در خاطرم می ماند. فیلمی که به بهانه معرفی چند خواننده و نوازنده کشور مالی در افریقا، به تک تک خانه ها و محلات این شخصیت ها سرک می کشد. دیدن این فیلم بسیار زیبا و باورنکردنی غنیمتی بود که شاید سفر چند ماه به افریقا هم نمی توانست این همه اطلاع از زندگی و حس و حال یک گوشه جهان را به نمایش بگذارد.

کارگردانی و عشق خالص فیلمساز  به موسیقی بومی افریقایی و جاز و بلوز، به نظر من فقط در سطح داستان به پیش می رفت و خیلی هم جذاب بود ولی می توانم قسم بخورم که کارگردان با تمام وجود می خواست تپش و ریتم زندگی یک ملت را ضبط می کند.

دوربین انگار در کوچه و بازار به مردم و به لباس و کفش و شغل های شان چشم می دوخت. از درون کوچه ها و پشت بام ها به درون حیاط خانه ها سرک می کشید. از نحوه غذا خوردن و چای و قهوه نوشیدن شان در بازار فیلم می گرفت. ازغذا درست کردن تا دوچرخه و گاری و خر و الاغ و بزی که در گوشهِ حیاط خانه ها داده بودند.

دوربین فقط نگاه نمی کرد. با دقت تمام جزئیات را ضبط می کرد و گوش می داد. این فیلم بهانه اش این بود که به معرفی چند نوازنده و ترانه سرا و خواننده کشور مالی می پردازد که بعد از به قدرت رسیدن دولت اسلامی موسیقی شان ممنوع شده است. اما چشم سرگشته و مجذوب شده دوربین، یک عالم زندگی را به تصویر کشید که مطمئن هستم جان شیفته و کنجکاوِ خیلی ها را سیراب خواهد کرد.

http://www.tiff.net/films/mali-blues/

bamako1

maliblues_01

songhoyblues_og1200x630

Written By
More from Saide Kardar
سریال‌های تلویزیونی برای دوران کرونا – Rake
۱- اکثر سریالها خیلی خوب شروع می شوند ولی معمولا در پایان،...
Read More