فیلسوفی که معتقد است باید نقش خدا را ایفا کنیم

Crowd of businessmen with multiple expressions
Crowd of businessmen with multiple expressions

استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد Julian Savulescu می گوید مشکلی با دستکاری ژنتیک بشر برای خوشگلتر و باهوش تر ساختن نوزادان ندارد:

بشر وقتی بفهمد تکنولوژی جدید می تواند طول عمرش را دو برابر کند بلافاصله برای دستیابی به آن، صف می بندد. شکی نیست که همه والدین ازتصحیح بر روی ژن فرزندان شان خشنود می شوند اگر بدانند فرزندشان آلزایمر، پارکینسون و یا مرض قند نخواهند گرفت.

همتا سازی clone در حال حاضر در صنعت دامداری رواج دارد و ما تکنولوژی ایجاد کولون یا تقسیم سلولی مشابه در بشر را نیز داریم. کولون سازی می تواند به ساختن یک دو قلو شبیه باشد به این ترتیب که ما یک جنین را طوری تقسیم می کنیم که به دو جنین دست یابیم. جنین دوم را می توان در یخدان مخصوص نگه داشت و بعد از 10 سال آن را به راه انداخت.

زندگی طبیعی و بدون دستکاری، برای بشر، بسیار دشوار است. ما همیشه به مسیر طبیعی بدن خود و پیرامون دست برده ایم. ما هر روز نقش خدا را بازی می کنیم.

ما مسیر طبیعت را تغییر داده ایم چون عملا با دادن قرص ضد درد به مادران باردار، با  سزارین، با تنظیم قند خون مادر، با بند آوردن خونریزی در حین زایمان، در طبیعت ماجرا دست برده ایم. …

قرص جلوگیری از بارداری، کاندوم و همه اعمالی که انجام می دهیم غیرطبیعی است. ما با خوردن مشروب و کشیدن سیگار، در دستکاری ژنتیک فرزند مان موثریم. پس از دید اخلاق فلسفی، صحبت اصلی بهتر است این باشد که مقدار دستکاری ژنتیک چقدر باشد نه اینکه نباشد.

اخلاق فلسفی می گوید ما فقط مجازیم در ژن هایی که معیوب هستند یا در آینده، زمینه ساز مرض ها می شوند دخالت کنیم. از دید من، هر تصحیح ژنتیک که منجر به زندگی بهتر و موفق تر و بخصوص شادی انسان ها بشود بهتر است صورت بپذیرد. تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان به خاطر مشکلات ژنتیکی که می توانست تصحیح شود در حال خوردن داروهای روانی هستند.

بالا بردن هوش ژن فرزندان نیز نباید ترسی داشته باشد چون هزاران سال است که از طریق تعلیم و تربیت داریم  هوش بشر را تقویت می کنیم. اگر بشود در دوران جنینی همان کار را مقدمتا با تصحیح ژن انجام داد چه بهتر.

نباید از تغییرات ژنتیک که منجر به هیکل و قیافه و سلامت فیزیکی فرزندان می شود نگران بود. ما با دادن غذای بهتر و مقوی تر، با ورزش و فعالیت های مختلف، از هزاران سال پیش، مدام بر ژن  فرزندان مان تاثیر می گذاشتیم. فرزندان ژاپنی ها با تغذیه و برنامه های کنترل شده در هر نسل بلندقد تر شده اند.

ادامه دارد

The Philosopher Who Says We Should Play God

http://nautil.us/issue/28/2050/the-philosopher-who-says-we-should-play-god

More from سعید داورپناه

۱۱ توصیه خصوصی وودی آلن

وودی آلن دارد هشتاد و دوساله می شود ولی همچنان می خواهد...
بیشتر بخوان
  • faith_bian

    ایشون واقعا فیلسوفن؟
    به حدی بیولوژیستهای معاصر خدایی را در حد فهم دانش خود پایین آورده اند (که بتوانند با دانش محدود و پر از غلط خود بگویند همین خداست و دیگر نیازی به خدا نیست لابد) به همین راحتی هم اعلام میکنند که ما جای خدا نشسته ایم. بر طبق درکی که این دانشمندان میدهند ما همیشه بخش عظیمی از وظایف خدایی را در دست گرفته ایم هرچند همیشه تمام و کمال در دست ما نبوده است. و نه فقط ما هر موجود دیگری نیز میتواند ما بقی وظایف خدایی را در کنترل گیرد. و در این حال ما با یه فلسفه ای شبیه پاگانیسم طرف خواهیم بود که خدا در حقیقت چیزی جاری در کائنات است که بین موجودات مختلف در حرکت و ظهور است. که خب چیز جدیدی نیست و در ادیان سخت و پیچیده ای مانند اسلام و یهودیت نیز این چیزها دیده می شود.
    در مورد بحث اخلاقی مساله هم اصلا بحث در مورد حدود استفاده از تغییر ژنتیک نیست. بحث مانند هر تکنولوژی دیگری در مورد نحوه فهم و تعامل ما با موجودات ساخته شده ی این تکنولوژیست. به طور مثال اگر تمام انسانها بخواهند از طول عمر بهره ببرند چه وظایف و مسئولیتی را باید گردن بگیرند؟ اگر جامعه به سادگی بتواند انسانهای مهندسی شده ی مناسبی را تولید کند چه مسئولیت اخلاقی ای در مورد سایر افراد عادی جامعه باید رعایت شود؟ ما نمیتوانیم دویست سال برگردیم عقب و بگویم برخی از انسانها شایستگی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند (کما اینکه گذشته در مورد زنان میگفتیم و کمتر کسی حاضر بود قبول کند که زنان باهوشتر یا قویتر از مردان هستند یا حتی برابرند!! و به همین دلیل (شایستگی مردان نسبت به زنان) تبیعضی جدی به راحتی روا داشت).
    به طور کلی اگر به توانایی بشر در مورد اعمال فراتصور او توجه کنیم لفظ “عمل خدایی” هرچند ادبی و زیباست ولی کاملا مخدوش و گمراه کننده است.
    از نظر اخلاقی اولین مساله ای که باید برای هر قدرت و یا توانایی ای در نظر گرفته شود مسئله “مسئولیت” در قبال آن است. و اگر چنان مسئولیتی سنگین خطیر و بزرگ باشد ما در مورد محدود کردن حق استفاده یا به طور کلی نادیده گرفتن حق استفاده نظر میدهیم.

  • Ahmad Zia Ferozi

    ما همه روح خداییم
    و باید هم کم از خدا نباشیم، اکر خدا میافریند ما برای بهبود و تنظیم و ترتیب آن در روی زمین مسولیت خود را داریم