فیلسوفی که معتقد است باید نقش خدا را ایفا کنیم

Crowd of businessmen with multiple expressions
Crowd of businessmen with multiple expressions

استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد Julian Savulescu می گوید مشکلی با دستکاری ژنتیک بشر برای خوشگلتر و باهوش تر ساختن نوزادان ندارد:

بشر وقتی بفهمد تکنولوژی جدید می تواند طول عمرش را دو برابر کند بلافاصله برای دستیابی به آن، همه صف می بندند. شکی نیست که همه والدین اگر بدانند فرزندشان آلزایمر، پارکینسون و یا مرض قند نخواهند گرف از تصحیح ژن فرزندان شان خشنود می شوند.

همتا سازی clone در حال حاضر در صنعت دامداری رواج دارد و ما تکنولوژی ایجاد کولون یا تقسیم سلولی مشابه در بشر را نیز داریم.

زندگی طبیعی و بدون دستکاری، برای بشر، بسیار دشوار است. ما همیشه به مسیر طبیعی بدن خود و پیرامون دست برده ایم. ما هر روز نقش خدا را بازی می کنیم.

ما عملا با دادن قرص ضد درد به مادران باردار، با  سزارین، با بند آوردن خونریزی در حین زایمان، عملا مسیر طبیعی زایمان را تغییر می دهیم.

قرص جلوگیری از بارداری، کاندوم و خوراندن قرص هورمون برای زنان در دوران یائسگی، غیرطبیعی است ولی انجام می دهیم. ما خودمان با خوردن مشروب و کشیدن سیگار، ناخوداگاه روی ساختمان ژنتیک فرزند مان تاثیر می گذاریم.

از دید اخلاق، صحبت اصلی بهتر است این باشد که دستکاری ژنتیک باید با کنترل دقیق و نظارت موسسات غیر انتفاعی باشد.

ما فقط مجازیم در ژن هایی که معیوب هستند یا در آینده، زمینه ساز مرض ها می شوند دخالت کنیم. از دید من، هر تصحیح ژنتیک که منجر به زندگی بهتر و موفق تر و بخصوص شادی انسان ها بشود بهتر است صورت بپذیرد. تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان به خاطر مشکلات ژنتیکی که می توانست تصحیح شود در حال خوردن داروهای روانی هستند.

بالا بردن هوش ژن فرزندان نیز نباید ترسی داشته باشد چون هزاران سال است که از طریق تعلیم و تربیت داریم  هوش بشر را تقویت می کنیم. جه بهتتر اگر بشود در دوران جنینی همان کار را مقدمتا با تصحیح ژن انجام داد.

نباید از تغییرات ژنتیک که منجر به هیکل و قیافه و سلامت فیزیکی فرزندان می شود نگران بود. ما با دادن غذای بهتر و مقوی تر، با ورزش و فعالیت های مختلف، از هزاران سال پیش، مدام بر ژن  فرزندان مان تاثیر می گذاشتیم. فرزندان ژاپنی ها با تغذیه و برنامه های کنترل شده در هر نسل، بلندقد تر می شوند.

 

The Philosopher Who Says We Should Play God

http://nautil.us/issue/28/2050/the-philosopher-who-says-we-should-play-god

More from سعید داورپناه
مزاحمت خیابانی زنان، برای ما تفریح بود
سایت شبنویس گزارشی از شکوائیه های یک دختر توریست تایلندی درج کرد. توریستی که بعد از...
Read More