نصف وزن بشر شامل میکروب ها است

A colony of choanoflagellates, the closest living relatives of all animals. Credit Photograph from I Contain Multitudes
A colony of choanoflagellates که در بدن همه موجودات زنده وجود دارد

همینطور که مشغول خواندن این کلمات هستید هزاران میلیارد میکروب روی صورت تان هستند و میلیونها میلیارد ویروس، مشغول زاد و ولد روی دست تان و درون شکم شما می باشند. در هر ساعت به همراه  دم و بازدم نفس تان، 37 میلیون باکتری به فضای اطراف پرت می شوند.

هر یک گرم غذایی که می خورید یک میلیون باکتری هم به همراهش می بلعید. نیمی از وزن بدن ما از میکروب ها تشکیل شده است. میکروبها حتی بخشی از دفاع و سلامتی بدن ما را برعهده دارند. با ما غذا می خورند و سفر می کنند و وقتی هم می میریم توسط آنها مصرف می شویم.

اولین تصور واقعی که بشر از میکروب ها دارد مربوط است به یک دانشمند قرن 17  به نام Van Leeuwenhoek در حوالی هلند که به کمک میکروسکوپ ساده ای که ساخته بود شاهد موجودات بسیار ریزی شد که زیبا و بسیار متحرک در بزاق دهانش یافته بود. هیچکس نه شبیه او دید و نه افکار و نظراتش را باور کرد.

در قرن بعد در اواسط قرن 19 میلادی، دانشمندانی نظیر پاستور همه حواسش را بر روی میکرب به عنوان « مرض»  تمرکز کرد و germ theory ایجاد شد.  همان دوره که داروین و نگاهش به طبیعت مطرح شد و اینکه  برای تنازع بقا ، همه موجودات در رقابتی مرگبار فقط باید زنده بمانند.همدیگر  را از بین می برند.

نگاه بدبینانه به میکروبها به عنوان دشمن سلامتی هنوزدر بین جامعه عمومت دارد. شکی نیست که بخش کوچکی از میکروب هتا باعث بیماری می شوند  ولی نشان کردن میکروبها به عنوان دشمن با حقیقت فیزیکی ما همخوانی ندارد. میکروب ها بخش مهمی از جسم ما را شامل می شوند.

نگاه سوم به میکروب ها در قرن 20 روی داد که کم کم متوجه اهمیت میکروب ها در زندگی شدند. ابتدا کشف 400 میکروب بر روی پوست ما، خودنمایی کرد. بعدها بر تعداد میکروب ها و باکتری هایی که در یک ارتباط مستقیم وهمکاری با ما هستند بیشتر شد. در حال حاضر می دانیم که هر انسان حدودا 25 هزار ژن دارد ولی ترکیب ژن های ما و سایر موجودات ذره بینی که در ما وجود داند 500 برابر بیشتر است.
Human Cells Make Up Only Half Our Bodies. A New Book Explains Why

I CONTAIN MULTITUDES
The Microbes Within Us and a Grander View of Life
By Ed Yong
Illustrated. 355 pp. Ecco/HarperCollins Publishers. $27.99.

 

More from سعید داورپناه
او مرا با دنیای واقعی زنانگی آشنا ساخت – ۷
اولین چیزی که باعث شد چشم از تو برندارم غرورت بود. غروری...
Read More