افزایش دوقلوها در جهان

stunning-mind

به طور طبیعی از هر 1000 تولد، 10 موردشان دوقلو هستند. آخرین سنجش های جهانی که توسط دانشگاه آکسفورد، محققین هلندی و فرانسوی صورت گرفته است آمار تولد دوقلوها به 15 مورد افزایش یافته است. سوال اصلی این است که چرا در طول تاریخ ثبت شده بشر، تعداد دوقلوها کم و زیاد می شود؟

قدمت ثبت اسناد تولد و صدور شناسنامه به قرن 17 میلادی در فرانسه می رسد ولی بر طبق آماری که در طی قرن های اخیر بخصوص اروپا جمع آوری شده است آمار دوقلوها مدام تغییر کرده است.

اول از همه مشخص شد که دوقلوهایی که از یک تخمک بارور شده، ایجاد می شوند – Monozygotic – همیشه در بشر یک عدد ثابت ( هر 1000 نفر 4 نفر) دارد. بنابراین هر تغییری صورت می گیرد در دوقلوهایی است که شبیه هم نیستند و در نتیجهِ حضور بیش از یک تخمک بارور شده در زهدان شکل می گیرند.

دانشمندان متوجه شده اند که سن زنان نقش موثری در درصد دوقلوهای متولد شده دارد. زنان از زمانی که قادر به بارداری هستند هورمونی در بدن شان ترشح می شود که مراحل رها ساختن تخمک ماهانه را تسهیل می کند.

بر همین اساس، هر چه سن زن بیشتر می شود هورمون مخصوص برای تحریک مرحله رهایی تخمک ماهانه در بدن شان بیشتر می شود و طبیعتا شانس رها شدن و آمادگی چندین تخمک نیز افزایش می یابد. مثال بارز این حقیقت علمی، افزایش دوقلوها در پایان دو جنگ جهانی بوده است. هم مردان از خانواده و کشور دور بودند و هم زنان از شانس بارداری کمتری در سال های جوانی برخوردار بودند.  وقتی که مردان در پایان جنگ بر می گردند تولید مثل توسط والدین کمی مسن تر از معمول، اتفاق می افتد و درصد دوقلوها نیز به همین خاطر افزایش یافته بود.

دلیل اصلی افزایش کنونی جمعیت دوقلوهای جهان که به هر 15 مورد در 1000 تولد رسیده است نیز بالارفتن سن مادران است. از نیم قرن پیش زنان مدام به لشکر کار در جامعه می پیوندند و برای تهیه و تثبیت شغل بهتر، می باید سال های بیشتری از جوانی شان صرف تخصیلات شود. زنان در سنین بالاتر ازدواج می کنند و مادر می شوند.

تکنولوژی باردار ساختن زنان مسن تر از طریق جنین آماده شده در لابراتوار یا لقاح مصنوعی، در حقیقت، اصلی ترین دلیل برای افزایش دوقلوها از نیم قرن پیش بوده است. لابراتوارها و هزینه سنگین عمل فوق، به این ریسک میدان می دهند که همزمان چندین تخمک بارور شده را در زهدان زنان قرار دهند و شانس دوقلو و حتی 3 و چهارقلو زایی را افزایش داده است.

از اوائل قرن بیست و یکم اقداماتی توسط دولت ها و متخصصین صورت گرفته است که بیش از یک تخمک بارور شده در هر دفعه استفاده نشود. افزایش تکنیک مربوط به لقاح مصنوعی نیز از تعداد دوقلوهای لابراتواری کم کرده است. اما همزمان، افزایش استاندارد زندگی در اسیا و افریقا باعث شده است که زنان بیشتری در جهان از این سیستم استفاده کنند. برای همین هنوز آمار دوقلوهای جهان در بالاترین مقدار ثابت مانده است.

 

The twin boom

https://aeon.co/essays/twins-provide-a-mirror-for-societal-changes-and-human-nature

منبع تصویر
http://www.irtwins.com

More from مرد روز
کلوپ های شبانه رقص و مشروب و آشنایی و جوانی و شادی
کلوپ های شبانه رقص و مشروب و آشنایی و جوانی و شادی...
Read More