هر انسان، سه شخصیت اصلی دارد

28-introvert.w710.h473.2x

در باره خصوصیات اساسی هر انسان نظرات زیادی وجود دارد. یکی از جالب ترین و جدیدترین ها توسط پروفسور دانشگاه کمبریج دکتر برایان لیتل در کتابش « من، خودم و ما» معرفی شده است.

او معتقد است ما ترکیبی از سه ویژگی هستیم. اولین لایه وجودی ما « شخصیت غریزی » است، نقشی که در ژن ما حک شده است و شامل ویژگی هایی است که از اجداد مان به ارث می بریم.

دومین کیفیتی که هر انسان دارد «شخصیت تربیت شده» ما است، همان که از والدین و فرهنگ پیرامون یاد می گیرد. آداب و سنت ها، شیوه نشست و برخاست، انواع شرم و گناه یا توقعاتی که جامعه از ما دارد.

وجه سوم وجود ما از نظر دکتر  «برایان لیتل» «شخصیت ایده آل» ما است که ترکیبی است از انگیزه هایی که برای زندگی  داریم و هدف هایی که بر می گزینیم.

احتمال اینکه بین این سه شخصیت اصلی مان هماهنگی وجود نداشته باشد زیاد است. شخصیت ژنتیکی ما ممکن است بلندپرواز و جسور باشد ولی تربیت مان بگوید خجالتی باش و شخصیت ایداه آل ما بگوید دنبال دردسر نگرد.

او می گوید خودمان را در جعبه های مشخصی، محدود نکنیم. ما انسانها قادریم هم برونگرا باشیم و هم درونگرا … انسان موجود نیازمندی از نظر اجتماعی است و توانایی کلنجار رفتن با غریزه، تربیت و حتی اهداف خود را نیز دارد.

دکتر برایان لیتل جمله معرفی دارد: « یادمان باشد و بپذیریم که ما شبیه تیپ و گروه های مختلف اجتماعی هستیم ولی بدون شک، شبیه هیچ فرد دیگری نیستیم»

So, You Probably Have 3 Selves

http://nymag.com/scienceofus/2016/08/so-you-probably-have-3-selves.html

“biogenic,” – “sociogenic,” – “idiogenic,”

More from ماهان طباطبایی
نگاه علمی به حسادت
از نظر دکتر Christine R. Harris حسادت، ترس از دست دادن معشوق...
Read More