فیلم «در مدت معلوم» و به طنز کشیدن یک تابو

posterdarmodatemaloom
کارگردانی بعضی از فیلم ها به خاطر وضعیت شان، شبیه آشپزی است، همه مواد لازم یک غذای خوب را می توان بر طبق دستور تهیه کرد و پخت. اما کارگردانی بعضی فیلم ها شبیه پختن شیرینی و کیک عمل می کند. ممکن است همه مواد و دستور العمل لازم برای پختن رعایت شود ولی کیفیت کیک در ضمن به ترکیب شیمیایی، مقدار حرارت و حتی کیفیت موادِ مورد مصرف نیز بستگی دارد.

لحن فیلمِ « در مدت معلوم» کمدی است، تلاش می کند یک نقد اجتماعی باشد ولی از تابوی جنسی حرف میزند که تبدیل به یک آسیب اجتماعی شده است.  در کنار هم قرار دادن 3 معجون مختلف ( کمدی، اجتماعی و تابو) که هر کدام شان لحن و سبک متفاوتی دارند ریسک بزرگی برای یک فیلم است.

فیلم « در مدت معلوم» می توانست به خاطر صحبت کردن در باره یک بحران جدی، خنده دار از آب در نیاید. پیام مهم فیلم به خاطر بازیگری بسیار بامزه قهرمان اصلی فیلم ( جواد عزتی) جدی گرفته نشود. به عبارتی، این خطر وجود داشت که ترکیب شمیایی مواد فیلم، طوری در هم بیامیزد که محصول، خمیر و خشک و بیمزه شود.

اما خوشبختانه با کارگردانی وحید امیرخانی و رهبری زیرکانه 3 هنرپیشه بسیار خوب جواد عزتی، هومن سیدی و ویشکا آسایش، مخاطبین توانستند تجربهِ دیدن فیلمی خوش ساخت و خوشمزه را به دست آوردند.

موفقیت فیلم، اتفاقی بسیار سودمند برای جامعه ایران است چون« در مدت معلوم» توانست با وجود اشاره مستقیم به بحران جنسی که یک موضوع همیشه پنهان در سینما و جامعه ایران است یک تابوی مهم را به ساده ترین و بامزه ترین شکل ممکن معرفی کند.

مثل اغلب فیلمهای ایرانی، 5 دقیقه اول فیلم، زیاد جذاب نیست ولی با کمی صبوری، فیلمی را شاهد خواهید بود که لحظه به لحظه، جالب تر می شود.

فیلم در مدت معلوم در ویکیپیدیا

More from ونداد زمانی
داستان یک انسان با 3 سرنوشت
همه ما اتفاقات عجیبی را می توانیم به یاد آوریم که مرگ...
Read More