رشد شهرهای بزرگ و توسعه فرهنگ جهان وطنی

cities-gdp-population-global

شهرها از با ثبات ترین واحدهای اجتماعی بشر هستند که در طول تاریخ، ماندگارتر از انواع حکومت ها، امپراطوری ها و مذاهب بوده اند. Christopher Chase-Dunn جامعه شناس می گوید این روزها جمعیت و مساحت تعیین کننده قدرت اصلی در هر واحد اجتماعی ملی نیست. در دنیای معاصر هر منطقه از جهان که از رشد اقتصادی، امنیت سیاسی و قابلیت جذب سرمایه های بین المللی برخوردار باشد وزنه اصلی اجتماعی را از آن خود می کند.

تماس جغرافیایی یا  Connectography اصطلاح جدید برای تشخیص قدرت یک منطقه متشکل از شهرهای بزرگ در هر کشوری است. مراکزی که بخش بزرگی از سرمایه ملی هر کشور را می سازد. شهرهای بزرگ و حومه آنها از بوستون و نیویورک و لس انجلس تا لندن و  مناطق پیرامون شهرهای بزرگ چین و حتی تهران بزرگ  جزو این مجموعه کلان شهرهای به هم پیوسته هستند.

بررسی ها نشان می دهد که تا سال 2025 حدود 40 کلان – شهر جهانی  از سائوپولو تا کمربند Taiheiyo در ژاپن  و دلتای Pearl River چین، نقش اصلی را در اقتصاد جهانی ایفا خواهند کرد. مانیل قرار است در آینده ای نزدیک با رشد سرسام آوری که در زمینه اقتصاد جهانی ایفا می کند دومین بزرگترین شهر جهان بعد از توکیو باشد.

جامعه شناس امریکایی- آلمانی  Saskia Sassen می گوید کلان – شهرهای بزرگ و از هر  نظر به هم پیوسته بیشتر از آنکه بخشی از یک واحد ملی باشند مراکز اقتصادی و اجتماعی بین المللی هستند.  20 شهر بزرگ جهان مشغول تدارک قدرت مالی، مغز متفکر و سرویس به 75 درصد شرکت بزرگ بین المللی هستند. به تعبیری دیگر، شهرهای قدرتمند جهان، کلوپ مخصوص خودشان را به دور از پرچم ملی که در هر کدام شان نصب شده است ایجاد کرده اند.

مدیران، سرمایه گذاران و نقش آفرینان شهرهای این کلوپ جهانی از یک نظر شبیه تیم های مسابقات اتومبیلرانی Formula One عمل می کنند که همه عوامل دست اندکار هر تیم، ترکیبی از سرمایه و تکنیک و رانندگانی است که از سراسر جهان جذب شده اند

تاثیر اساسی این شبکه جدید اقتصاد متمرکز ولی بین المللی ایجاد واحد های جدید از انباشت سرمایه و افزایش استاندارد زندگی شهری برای صدها میلیون شهروند در مناطق حتی توسعه نیافته است. به تعبیری دیگر، شهرهای بزرگ جهان منتظر توسعه سراسری یک کشور نیستند که مثلا در محدوده جهان سوم یا دوم یا کشورهای غربی قرار دارد. هر کدام از این مناطق بزرگ شهری در هر کجای دنیا، از قدرت مالی، ساختارهای بنیادی نوین نظیر شبکه ارتباطات، حمل ونقل سریع جهانی و سرویس اجتماعی همسطح برخوردارند.

با این اوصاف شانس اینکه شهرهای بزرگ جهان بیش از پیش از حکومت های محلی و مقرارات دست و پاگیر مدیریت بومی فاصله بگیرند نیز افزایش می یابد.

بزرگ شهرهای جدید در هر منطقه دنیا از استاندارد بین المللی در همه سطوح آموزش از کودکستان تحصیلات عالیه برخوردارند.از جدیدترین سرویس های پزشکی و بهداشتی جهانی بهره می برند.

سرویس مصرف، مد، هنر، رفتار و سلیقه اجتماعی  و سهم آزادی های انسانی در شهرهای بزرگ جهان نیز دیر یا زود انکار ناپذیر خواهد شد. رشد و گسترش معنویات مدرن که با شیوه زندگی شهری هماهنگ تر هستند جایگزین مذاهبی خواهند گشت که بر اساس شیوه معیشت عشایری و کشاورزی، برای مدت های مدید بر فرهنگ انسانی تسلط داشته اند.

به نظرما، بی شک این مسیر جدید با همه دستاوردهای مهم، مشکلات و ناهنجاری های خودش را هم خواهد داشت. اصلی تر از همه، افزایش مصرف بی رویه است که طبیعت و سلامت سیاره ما را به مخاطره انداخته است.  نوع زندگی جدید شهرنشینی، با موقعیت فیزیکی انسانها که مدام در حرکت باید باشند سازگاری ندارد و به گسترش بیماری جدید دامن خواهد زد. برای همین منتقدین مدیریت اجتماع ، اقتصاد و فناوری های علمی بدون هیچ تردید باید به فکر راهکارهای جدید برای شیوه جدید زندگی در کلان شهرها باشند.

بشر بهتر است یاد بگیرد از نظر روحی، جسمی و معنوی ، بعد از دور شدن از سیستم معیشت قدیم و سنت ها و مرام های مربوط به زندگی کشاورزی به استانداردهای مطلوب  و ماندگار برایزندگیجدید دست یابد.

 

http://qz.com/666153/megacities-not-nations-are-the-worlds-most-dominant-enduring-social-structures-adapted-from-connectography/

Image source
http://www.express.co.uk/travel/articles/572262/China-incredible-megacities-house-100million-people

 

More from مرد روز
عکاس زنان جذاب اسپانیایی – Alfonso Vidal-Quadras
عکاس مد و مجلات اسپانیا « آلفونسو وایدال کوادرس» قدرت بسیار چشمگیری...
Read More