کابوس و رویا، بازی خیالی مغز ما

یکی از پیگیرترین محققین خواب و رویا دکتر Kelly Bulkeley با بیش از ۲۰ کتاب منتشر شده در این زمینه، مصاحبه ای داشته است با مجله امریکایی آتلانتیک که گوشه های از آن را برای تان مهیا کرده ایم:

مجله آتلانتیک: به طورکلی این اتفاقاتی که در حین خواب به سرمان می زند چه معنایی دارند؟ هدف شان چیست؟

دکتر بالکلی: امکانات علمی جدید، خیلی واضح دارند می گویند که خواب و رویا، حالت روانشناسانه دارند. این شعوری که در خواب و رویا خودنمایی می کند بی شک بیشتر از جرقه های بی در و پیکرِ یاخته های عصبی هستند.

خواب دبدن نوعی بازی خیالی است که مغز ما در حین خواب مشغول آن است. خواب دیدن قدمت طولانی در محیط یاخته های عصبی ما دارد. ریشه اش حتی قدیمی تر از نوع انسان است و در توانایی ذهنی پستانداران هم می گنجد.

در حین خواب، ذهن و مغز ما فعالیت های متنوعی را انجام می دهند و خواب دیدن یکی از مهم ترین ها است. خواب دیدن برگزاری یک بازی است که اتفاقاتش در محیطی بیرون از مدار واقعی صورت می پذیرد. جایی که قوانین آشنا و معمولی زندگی نقشی ندارند.

در این محیط غیرعادی و خیالی، وقتی که همه واقعیت های روزمره معلق می شوند ذهن ما فرصت می یابد انواع استراتژی های زندگی را پیاده و تمرین کند. ما در حین خواب و رویا عملا رفتارهای متفاوت را بررسی می کنیم.

تاثیر اساسی یک کابوس یا رویا در این است که یاد می گیریم مسیر یک واقعه را در حین یک بازی خیالی تجربه کنیم. بسیاری از خواب های معمولی که به سرعت فراموش شان هم می کنیم روبرو شدن با وقایعی است که در طی روز با آنها مواجه شده ایم یا همه احساسات و عواطفی که در طی روز، در ما برانگیخته می شود در کابوس و رویای مان به اجرا در می آید.

خواب و رویاها، معمولا مجموعه ای از اتفاقات و گفتگوها با کسانی است که می شناسیم یا در نقاط کمابیش آشنایی است که در زندگی واقعی در آنها رفت و آمد داریم. تنها تفاوت این است که با ماجراهای عجیب و غریب آمیخته می شوند.

یادمان نباید برود که ذهن ما در حین خواب از کار نمی افتد بلکه فقط چرخشی دارد به یک حالت دیگر. افراد مختلف در به یاد آوردن خواب و خیال ها با هم تفاوت دارند. بچه ها برای مدت طولانی تری رویاهای خودشان را به خاطر می سپارند.

 

What Can Our Craziest Dreams Teach Us?

http://www.theatlantic.com/health/archive/2016/04/what-can-our-craziest-dreams-teach-us/476853/

Image source
http://tinybuddha.com/blog/15-reasons-follow-dreams-today/

 

telegram

More from سعید داورپناه
چرا رشک بردن و غبطه خوردن بد نیست
با وجود آنکه رشک و حسادت تقریبا همراه و در بسیاری موارد...
Read More