صنعت چاپ 3 بعدی در تحقیقات زیست شناسی

23469822296_b8472007c9_o

قبلا در مقاله ای به منشا تخیلی چاپ 3 بعدی در سریال پیشتازان فضا اشاره کردیم و گوشه های از توسعه رو به گسترش استفاده از آن را معرفی کردیم. به نظر می رسد این تکنولوژی جدید هیچ حد و مرزی ندارد و در تمامی زمینه های حیات اجتماعی، نقش خود را گسترش می بخشد.

یکی از میدان های جدید برای استفاده از چاپ 3 بعدی در نگهداری و حفاظت از محیط طبیعی و تولیدات کشاورزی است. به نظر می رسد چاپ 3 بعدی می تواند برای حفاظت از بیشه ها، جنگل ها و در دفاع از حیوانات در حال انقراض موثر باشد.

برای مثال از مدتی پیش کنترل حشره سبز زمردی که به نیمی از امریکا رخنه کرده است و دهها میلیون درخت را از بین برده است باعث شد تا توجه حشره شناسان به استفاده از تکنولوژی چاپ ۳ بعدی جلب شود.

محققین حشره شناس دانشگاه پنسلوانیا توانستند با ساختن کپی چاپ شده از جنس ماده این حشره، بالاخره نوع مذکرش را به دام بیاندازند. ماده های ۳ بعدی که قدرت شوک برقی در آنها نصب شده، می توانند مذکرهای این حشره مخرب را به محض تماس، دچار شوک برقی نمایند. شگردی که توانست از تولیدمثل شان در مقیاس مورد توجه، جلوگیری کند.

یکی از پرنده های جالب طبیعت به نام « سار امریکایی» که تخم هایش را با زیرکی تمام در لانه پرندگان دیگر نظیر سینه سرخ قرار می دهد که البته گاهی نیز کلکش برملا می شود. دانشمندان کنجکاو شدند چه عواملی باعث امتناع سینه سرخ در بعضی مواقع می شود، محققین دانشگاه نیویورک با استفاده از چاپ 3 بعدی از تخمِ پرنده های که زحمت نگهداری را به سینه سرخ ها می دهند و با قرار دادن انواع رنگ و شکل شان در لانهشان، توانستند پی ببرند به چه دلیل و تفاوتی، تخم پرنده های مزاحم را به بار نمی آورند.

محققین امیدوارند اطلاعات به دست آمده بتواند در نگهداری از پرندگان در حال انقراض در باغ وحش ها، مورد استفاده قرار بگیرد و شانس نگهداری تخم انواع پرندگان توسط سایر پرندگان را افزایش دهند.

دانشگاه واشنگتن در همین زمینه موفق شدند به تولید باغی از گل های مصنوعی برسند که با تکنولوژی 3 بعدی درست شده اند. هدف شان این بود که به جذب پرنده های بسیار ظریف و پروانه ها برای گرده افشانی در اطراف گل های مصنوعی نائل گردند. تا از طریقِ کنترل دقیق رفتار این پرندگان و حشرات، به اطلاعات کاملتری در زمینه گرده افشانی دست یابند. در یک تحقیق دیگر با تغییر شکل و قیافهِ گل های مصنوعی و قرار دادن انواع مایعات شیرین در درون شان، محققین سعی می کنند پی ببرند چه خصوصیات فیزیکی گل ها، بیشترین جذابیت را برای انواع پرندگان و حشرات ایجاد می کنند.

 

http://www.earthtouchnews.com/discoveries/innovation/3d-printed-fake-eggs-could-help-us-find-out-how-birds-spot-impostors-in-the-nest

http://www.popsci.com/studying-pollinators-3-d-printed-flowers

http://news.psu.edu/story/362025/2015/07/01/research/insect-decoys-could-protect-ash-trees

حشره سبز زمردی  یا Emerald Ash Borer

رابین = سینه سرخ

Cowbird = سار امریکایی

 

More from مرد روز
دوچرخه‌های حمل اسپرم
دوچرخه های مجهز به محوطه سردکننده نیتروژن مایع، ظزفیت نگهداری اسپرم 25...
Read More