چهار نشانه افراد خودکم بین

حدود صد سال پیش روانکاو اتریشی «آلفرد آدلر» عنوان کرده است افراد خودشیفته و نارسیسست که با جدیت تمام خواهان دستیابی به حس برتری هستند در حقیقت از مشکل خود کم بینی در رنج هستند. برای همین همه سعی شان این است که در دیگران احساس ضعف و حقارت ایجاد کنند.

روانشناس امریکای «جیمز بروک» که تحقیقات گسترده ایی در باره خودشیفتگان انجام داده است موفق به شناسایی چهاررفتار عمومی آنها شده است:

۱-  خودش را قدرتمند می بیند ولی مصر است که شما ضعیف و شکننده هستید

اگر به طور معمول احساس حقارت و یا خود کم بینی ندارید ولی در مجاورت فردی قرار گرفتید که این احساس به شما سرایت می کند سعی کنید از این زاویه به رفتارش نظر بیاندازید که همه تلاش او در حقیقت، پنهان ساختن حس حقیری است که نسبت به خودش دارد.

۲ – او باید مدام از موفقیت ها و توانایی هایش سخن بگوید

او از سطح تحصیلات بالایی که دارد می گوید. از نحوه زندگی رویایی، خانواده و شغل بسیار خوبی که دارد حرف می زند. یادتان باشد که در تشخیص اول، شناسایی هویت اصلی افراد به ظاهر خودبزرگ بین، کمی دشوار است و بعید نیست تاثیر منفی شان را می گذارند. ولی یادتان باشد که این خودنمایی ها، تذکر مداومی است که به خودشان می دهند تا از بار سنگینِ خود کم بینی شان کاسته شود

۳ – مدام یادآوری می کند که آدم خاکی است

اگر از سفرهای خسته کننده به سراسر جهان برای شغل مهمی که دارد می گوید. یا سحرخیزی و کم خوابی کلافه اش کرده است چون بچه هایش را برای تمرین و مسابقه ورزش مدام اینطرف و آنطرف می برد و البته بچه هایش همیشه در مسابقات همیشه برنده هستند و … اگر دقت کنید می بینید که این نوع افراد مدام از تکنیک « آخ که چقدر ازخود گذشته بودن سخت است» استفاده می کنند.

۴ –  مدام از بدی و نامرتب بودن  اوضاع دور و بر شکایت می کنند 

فرد خود کم بین اصرار دارد به دیگران بقبولانند که سطح توقع و استانداردش بالا است و تحمل نارسایی و برنامه ریزی و سرویس بد را ندارد. بخصوص به خاطر اینکه خودش همیشه سر وقت خواهد بود و کارهایش را کامل و عالی انجام می دهد!

منتقد بودن کار درستی است ولی « بازی» که اجرا می کند نفعش یکطرفه است. او در حقیقت، هزینه غرور و حس برتری اش را با ایجاد حس تحقیر در دیگران به دست می آورد

نتیجه گیری اینکه:

پیدا کردن علائم  خود کم بینی در دیگران، در درجه اول باعث می شود که اعتماد به نفس خودتان به یکباره در هم نریزد و به خودتان بی دلیل شک نکنید. دوم اینکه، رفتار متین و مستحکم شما در حین رویارویی با خود کم بین ها شعف و شعور بیشتر برای تان به ارمغان می اورد. احساس صمیمی تری به مسیر تحول فردی خودتان خواهید داشت و صد البته شاید به نارسیسیت های عملا خودکم بین نیز کمک کنید که نقاب شان را بردارند.

 

4 Signs That Someone Is Insecure – Susan Krauss Whitbourne Ph.D.

https://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201511/4-signs-someone-is-insecure

T Reference

Brookes, J. (2015). The effect of overt and covert narcissism on self-esteem and self-efficacy beyond self-esteem. Personality And Individual Differences, 85172-175. doi:10.1016/j.paid.2015.05.013

Copyright Susan Krauss Whitbourne 2015

Image source
http://samluce.com

More from ماهان طباطبایی
کارگاه‌های مخ زنی در شهرهای بزرگ
از حدود ۵۰ سال پیش پدیده راهنمایی مردان برای دست یافتن به...
Read More