دانشمندان، نسل جدید روشنفکران

TyP5EK9

اولین اتفاق اساسی در اروپا که به ادیبان اجازه داد در بین عموم نقش روشنفکر را ایفا کنند دفاع جانانه ای بود که دو نویسنده معروف قرن 19 اروپا، امیل زولا و آناتول فرانس در ملا عام از « درایفوس» افسر بیگناه یهود در ارتش فرانسه داشتند. از آن به بعد کلمه انتلکتوال به افراد تحصیلکرده، ادیب و متفکری اطلاق شد که وظیفه  شان دفاع از حقوق انسانی و ارائه ایده جدید بود.

در حوالی جنگ جهانی اول، دفاع از صلح و نفی جنگ نیز به ویژگی های روشنفکران افزوده شد. توسعه اطلاعات دانشگاهی در باره فروید و گسترش ایده سوسیالیسم و دمکراسی، جزو علائق اصلی روشنفکران شد. از اواسط قرن بیستم، روشنفکر تبدیل به یک شخصیت عمومی شد که دفاع از دمکراسی و عدالت اجتماعی جزو وظایفش می باشد.

از اواخر جنگ جهانی دوم و با گسترش هر چه سریعتر علم و تکنولوژی و نوشته شدن نظریه های علمی دانشمندانی نظیر انیشتین، هابل، John von Neumann, Norbert Wiener, Niels Bohr, Werner Heisenberg باعث شد دانشمندان هم به محوطه روشنفکری راه یابند.

نظریه جدیدتر که توسط جان بروکمن، سردبیر یکی از بهترین مجلات متفکرین علمی جهان یعنی Edje مطرح شده است « فرهنگ سوم » نام دارد. بنا بر تعریف جدید او از روشنفکری، تغییرات بسیار زیاد دانش علمی بشر و کاربرد روزانه اش از طریق تکنولوژی باعث شده است کنجکاوی علمی در بین مردم شهرهای جهان، گسترش همه جانبه بیابد.

نسل جدید روشنفکران« فرهنگ سوم»، تلفیقی از نظریه پردازان و تولید کندگان ایده های علمی جدید هستند که فعالیت های نظری شان بر اساس آمار، تجربیات بالینی و آزمایشگاهی است.

مجله علمی و متفکرانه Edje هر ساله یک سئوال بزرگ را به میان بیش از 200 مغز متفکر معاصر جهان می برد و امسال نیز همه توجه اش را به سمت سئوالی برد که روشنفکران « فرهنگ سوم» می توانستند مسلط تر از همه پاسخ دهند. امسال از متفکرین جهان سئوال شد که مهمترین خبر علمی سال گذشته چه بود و چرا مهم است؟

پاسخ دانشمندان و متفکرین معاصر باعث شکل گیری مجموعه جدیدی از جستجوهای علمی شده است که در بین مردم نیز خیلی طرفدار دارد. سئوالاتی نظیر اینکه آیا رباتها می توانند خطرناک شوند؟ آیا پایان دادن به مرض سرطان و افزایش چندین برابر طول عمر، میسر است؟ انرژی های تمیزتر و پرقدرت تر را در کجاها بیابیم؟ تشخیص دقیقتر پیدایش جهان چقدر طول می کشد؟ برنامه های اقتصادی و سیاسی برای رفع فقر و گرسنگی چیست؟ آیا تسلط بر علم ژنتیک می تواند برای ما جهش تکاملی ایجاد کند؟ ایا می توانیم به توانایی های مغز خود واقف گردیم؟ ایا …

 

2016 : WHAT DO YOU CONSIDER THE MOST INTERESTING RECENT [SCIENTIFIC] NEWS? WHAT MAKES IT IMPORTANT?

http://www.independent.co.uk/news/science/scientific-breakthroughs-in-2015-that-could-change-the-world-a6792346.html

What is the most interesting scientific news? Very, VERY smart people respond.

More from ونداد زمانی
یک متفکر مذهبی و حمایت از فقرا
«جان لویی وایوز» از ۵۰۰ سال پیش تاکنون به شکل مداوم در...
Read More