Tinder و مرگ عشق

55c263b3169027501c6ed5f7_tinder-is-the-night-vf

همه چیز از حدود 15 سال پیش سرعت باور نکردنی به خود گرفت. آدم ها وسیله جدید و راحت تری برای آشنای وملاقات پیدا کردند. با در دسترس قرار گرفتن اینترنت و ایمیل و بعد لیست شلوغ شبکه های اجتماعی به یکباره تبدیل به یک واقعیت جهانی شد. شکی نیست که در وهله اول برای عشق اتفاق خوبی بود. ولی مسابقه و سرعت برای هر چه راحت تر بودن ارتباط ها تبدیل به استفاده جنسی هر چه راحت تر از همدیگر شد.

خیلی طبیعی بود که دیر یا زود شرکت های طماع، با ارائه خدمات هر چه راحت تر، بیشترین بهره را از این موج جدید گسترش ملاقات و ابراز احساس عاطفی و جنسی خواهند برد. پیام های ایمیلی به فیسبوک و معرفی کامل هر شخص ختم شد. سایت های دوستیابی برای هر سن و موقعیتی ایجاد شد. جی پی اس برای مشخص کردن محل زندگی هر فرد و پرونده ای که هر فرد در شبکه های اجتماعی دارد در اپ های تلفن همراه درست شد تا آدم های دور و بر خودتان را ببنینید و اگر برایتان جذاب بودند یا کنجکاوشان بودید تماس بگیرید.

این روزها Tinder حرف اصلی را می زند چون از هر وسیله ارتباطی قبلی برای ساده تر بودن استفاده کرده است. همه بخش های مزاحم تماس را نیز برداشته است. درون تلفن ظرف چند دقیقه یک هویت ساده با فیسبوک یا اینستاگرام خودتان درست می کنید. یک عکس دلخواه خودتان و یک صفحه دلخواه یا پست اینستاگرام را لایک می کنید و بعد به کمک جهت و فاصله یاب، افزاد چند کیلومتر اطراف خوتان را شناسایی می کنید و فقط دیدن عکس و یکی دو اطلاع ساده کافی است تا ب آدمها را انتخاب کنید.

هیچ احساس مغموم شدنی در کار نیست. هیچکس احساس شرم نمی کند و هیچکس نمی داند که شما از چه فردی خوش تان می آید حتی فردی که با ورق زدن عکسش به سمت مقابل، اظهار علاقه کرده اید. هیچکس نمی تواند پیامی بگذارد جز فردی که خودتان قبلا بر روی عکسش کلیک کرده اید. همه چیز تنظیم شده است تا با کمترین وقت و هزینه با یک نفر دیگر آشنا شوید. این روزها حتی می توانید فردی که لایک زده اید را  دوباره نپسندید.

نزدیک به 2 میلیارد دفعه، عکس  افراد در تیندر ورق می خورد. بیش از 12 میلیون نفر هر روز  از تیندر استفاده می کنند و این اعداد به شکل سرسام آوری در حال افزایش هستند.

اما خود این راحتی و سادگی و سرعت با خود یک فرهنگ بی دردسر و غیرمتعهد را نیز ایجاد کرده است. افراد توقع اول شان این است که فقط برای سکس با همدیگر آشنا می شوند و قراری برای ادامه آشنایی، علاقه و کنجکاوی برای شخصیت و مرام و هر چیز دیگر انسانی مد نظر قرار نمی گیرد.

افراد فقط برای یک دوره بسیار کوتاه کنجکاو هم می شوند و بعد حتی اگر رابطه به دیدن و ملاقات و عاطفه و حتی همخوابگی منجر شد بر اساس طبیعت زیاده خواه و تنوع طلب بشر، به سرعت خاتمه می یابد. مهمتر از همه آنکه افراد یاد می گیرند و می فهمند که لازم نیست هیچ دردسری قبل و بعد از آشنایی به خود تحمیل کنند چون همیشه لیست شان از افرادی که همزمان از هم خوش شان امده است وجود دارد و البته در همان گوشه و کنار زندگی می کنند.

و این شاید آعازی باشد برای پایان عشق. در خوشبین ترین حالت شاید هم موجی است افراطی و مثل همیشه، جامعه بشری قادر به تصحیح خود می تواند باشد.

 

Tinder and the Dawn of the “Dating Apocalypse”
http://www.vanityfair.com/culture/2015/08/tinder-hook-up-culture-end-of-dating

Tinder: The Online Dating App Everyone’s STILL Talking Abou
http://www.marieclaire.co.uk/blogs/543941/tinder-the-online-dating-app-that-everyone-s-talking-about.html
تیندر در ویکیپیدیا

More from ونداد زمانی
در باره سلمان رشدی
سلمان رشدی بخش بزرگی از تلاش ادبی اش را صرف یافتن یک...
Read More