از آژانس شیشه ای تا طبقه حساس

PicMonkey Collage

در نگاه اول، فیلم « طبقه حساس» کمدی خوبی است که رضا عطاران ( آقای کمالی) بدون هیچ زحمتی برای خنده دار بودن، با خشم و طغیانش، غیرتی بودن مرد ایرانی را تبدیل به خنده بینندگان می سازد. آقای کمالی، بازاری محترم واردات کننده پارچه از چین، البته برای تسکین روحیه ماتمزده اش، درست بعد از مراسم هفت همسرش، بلیط سفر تفریحی به چین را در جیب دارد. سفر به سرزمینی که بعدها اقرار می کند زنان شان به مردان خیلی لطف دارند!

آقای کمالی وقتی از چین بر می گردد پی می برد مردی را در طبقه دوم قبر همسرش دفن کرده اند. از آن لحظه به بعد، فیلم « طبقه حساس» به واقعی ترین و خنده دارترین شکل ممکن، غیرت یک مرد ایرانی را به نمایش می گذارد. آقای کمالی غیرتی از دربان به بالا، به همه رشوه می دهد تا جسدِ ناموس خودش را از جسد مرد تازه فوت شده جدا سازد.

در نگاه دوم، یکباره فضای بسیار متفاوت فیلم « آژانس شیشه ای» به ذهن خطور می کند و خشم و طغیان کاظم، رزمنده بسیجی که روزگارش با مسافرکشی می گذرد. کاظم برای کمک به یک بسیجی ترکش خورده از دوران جنگ، جانش را به خطر می اندازد و حتی ماشینش را برای تامین قیمت بلیط می فروشد. 

خشم و طغیانِ کاظم ( پرویز پرستویی) در فیلم « آژانس شیشه ای»، دلیل واقعی و انسانی داشت. هنوز تب جنگ و کمک به مستضعفین حرف اول را می زند و ثروتمند بودن به دنیای مومنین راه نیفتاده بود.

ولی خشم آقای کمالی (رضا عطاریان) نه برای آخرت بود و نه برای عزت و احترام زن فوت شده اش … او حتی پذیرفت که بعد از مراسم چهلم همسرش، قرار ملاقات و آشنای با یک زن جدید را در برنامه اش بگنجاند.

در فیلم «طبقه حساس» آقای کمالی مرد بسیار مومن و متمول شده ای است که حتی در حین دفاع از غیرت خودش، به همسرِ مرد مرحومی که هم قبر همسرش شده است نیز نظر دارد. آقای کمالی در حقیقت اعتقاد چندانی ندارد و تنها نگرانی اش بد شدن غذاها است و گفتگوی مردم در باره هم قبر بودن همسرش با جسد یک مرد غریبه.

هنوز جامعه ما در بین راه  یافتن مرام جدید و عاقلانه قدم بر می دارد. قهرمانان اصلی هر دو فیلم « آژانس شیشه ای» و « طبقه حساس» دچار خشم و طغیان شدند ولی مسیر با صحنه آخری که هر دو فیلم به جا گذاشتند امیدوار کننده گشته است. کاظم در فیلم حاتمی کیا عملا  به کشتن هیچکس تن نداد و فقط ادای کشتن یکی از گروگان هایش را در می اورد. آقای کمالی تازه پولدار شده فیلم کمال تبریزی نیز در پایان دلش برای همسر خوبش تنگ می شود و برای اولین بار در کنار قبر او آرام می گیرد.

More from ونداد زمانی
حمله هر حکومتی به ملت جنگزده سوریه محکوم است
جنگ را دولت های جهان راه می اندازند. طرفدار هیچ سمت از...
Read More