راز ازدواج موفق در دنیای معاصر

happy-maariage

رضایتمندی بین افراد و ازدواج در طول تاریخ هرگز قرینه همدیگر نبودند و با هم پیش نمی‌رفتند. به نظر می‌رسید «از خودگذشتگی» شرط اصلی تن دادن به ازدواج بود. سرکوب آرزو‌ها، امید‌ها و امیال شخصی تقریباً همیشه شرط اول ازدواج شمرده می‌شد. ازدواج مؤسسه‌ای بود که وظیفه‌ی تکرار نسل، محکم‌تر شدن پیوند فامیلی و قبیلگی، همکاری و تعاون اقتصادی و دستیابی منظم‌تر به امیال جنسی را برای خود تقبل کرده بود.

اما دلائلی که تا یک قرن پیش متأهلان را وادار می‌ساخت تا به زندگی زناشویی خویش ادامه دهند دیگر قادر به حفظ پیوندهای زناشویی نیست. به نظر دکتر «Arthur Aron» استاد رشته‌ی روان‌شناسی دانشگاه ایالت نیویورک: «فن گفت‌وگو کردن و شیوه‌ی بیان احساسات، سلامتی روانی و پشتیبانی عاطفی از همدیگر »عواملی هستند که می‌تواند باعث ماندگاری یک ازدواج باشند

به نظر او «لذت‌بخش‌ترین ازدواج‌ها و ماندگارترین‌شان در دوره و زمانه‌ی ما آنهایی هستند که به رشد شخصی افرادی که در یک پیوند زناشویی قرار دارند توجه اصلی را نشان می‌دهد»

پیوند زناشویی در حال حاضر توقعات جدیدی را برای خود تهیه دیده است. زوج‌های جوان به دنیال شریک و همدلی هستند که بتواند هم خرسندی احساسی بیافریند و هم به رشد شعوری آنها بیافزاید. زوج‌های جدید در درجه‌ی اول به فکر بچه‌دار شدن نیستند و به یقین می‌دانند و در زندگی‌های پیرامون دیده‌اند و شنیده‌اند که داشتن بچه شرط مهمی برای ماندگاری زندگی مشترک‌شان نخواهد بود.

محقق دانشگاه آمستردام خانم «Caryl Rusbult»  معتقد است که زوج‌های جدید مثل مجسمه‌سازان می‌خواهند و باید هر لحظه در ساختن، تصحیح و ترمیم همدیگر همت بگمارند. او این عمل و نیاز مدرن زناشویی را «تأثیر مایکل آنژ» نام گذاری کرده است

پروفسور روان‌شناس دانشگاه ایالت نیویورک Arthur Aron می گوید: «افراد به دنبال آن هستند که بتوانند از طریق ایجاد رابطه‌ی زناشویی به تجربیات، دانش و شعوری دست یابند که به آنها فرصت «خودسازی» بدهد. هر چه فرصت رشد و سازندگی در بین زوج‌ها بیشتر باشد شرط ماندگاری و بقای رابطه‌ی زناشویی‌شان بیشتر می‌گردد.

در تحقیق فوق تصریح شده است که هدایای زیبا و سفری هیجان انگیز، تجارب و خاطراتی را برای زوج ها به وجود خواهد آورد که به پایداری رابطه زناشویی کمک خواهد کرد. اما تجربهٔ خودسازی از مرز خاطرات جذاب و اغوا کننده عبور می‌کند و در زندگی روزمره نمود عینی و موثرتری از خود نشان می‌دهد.

تأکید بر نقش «خودسازی» در ماندگاری زندگی مشترک، به این باور دامن می‌زند که داشتن شریک زندگی با خصوصیاتی نظیر شوخ طبعی، کنجکاوی، ذوق هنری و حتی علاقه به مسائل اجتماعی می‌تواند به جالب بودن رابطه زناشویی کمک کند. در این میان، شکی نیست که داشتن فرزند، از خودگذشتگی، ثبات اقتصادی، مستقل بودن، تعهد، جذابیت جنسی و تعادل روحی و روانی از سایرعوامل مهمی هستند که نقش حیاتی در طولانی‌تر شدن پیوند زناشویی دارند.

از قدیم رسم بر آن بود که دو زوج عاشق، خود را دو نیمه سیب بپندارند که با در کنار هم بودن و با پیوند زناشویی به موجود کاملی بدل گردند. تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که در زندگی زناشویی، مجالی به شخصیتِ خود و بویژه رشد فردی خود نمی‌دهند، توانایی نگهداریِ از یک ازدواج شاد و موفقبرای شان سخت خواهد بود.

TARA PARKER-POPE، The Happy Marriage Is the «Me» Marriage

http://www.nytimes.com/2011/01/02/weekinreview/02parkerpope.html?_r=0

سنجش ازدواج ماندگار

۱- Caryl Rusbult، a researcher at Vrije University in Amsterdam، «Michelangelo effect»
۲- research at the University of California at Santa Cruz

image source

http://lifeisunique.com/those-who-want-to-get-a-happy-marriage-having-read/

More from ماهان طباطبایی
گذراندن ۴۰ روز درون غار برای بررسی قدرت تطبیق انسان با انزوا و زمان
این هفته از دورن غاری در جنوب فرانسه ۱۵ نفر بیرون آمدند...
Read More