داستانی در باره جامعه پول پرست

ladyaudley

«مری الیزابت برادون» با نوشتنِ داستان سرگرم‌کننده‌ی «اسرار خانم آدلی» به ملکه‌ی احساسات ادبیات انگلیس شهرت یافت و رمانش پس از ۱۵۰ سال همچنان تجدید چاپ می شود. ویژگی خارق‌العاده رمان فوق این است که در حین بازگویی قصه‌ای سرگرم کننده، با زیرکی خاصی توانست فروپاشی اخلاقی جامعه سنتی بریتانیا که به تازگی مدرن و بسیار ثروتمند شده بود را نشان دهد.

قهرمان اصلی قصه «خانم آدلی» زنی زیبا و بسیار دوست‌داشتنی است ولی در ضمن به خاطر فرار از فقر و تبدیل به زن ثروتمند شدن، سه بار در طول داستان نام و هویت خود را عوض کند.

خانم آدلی که به خاطر پول و موقعیت با یک اشراف‌زاده‌ی مسن ازدواج کرده است قبلاً با نام «لوسی» معلم سرخانه‌ی یک پزشک بوده و قبل از آن نیز با نام « هلن»، همسر مردی بود که وی را تک و تنها در لندن رها کرده و برای ثروتمند شدن به مستعمرات رفته بود.

ثروتمند شدن سریع جامعه بریتانیا در قرن 19 به خاطر گسترش تسلطش بر مناطق بزرگی از جهان، مردم کشور را به شکل ناهنجاری، طماع ساخته بود. ولع عجیبی در جامعه شکل گرفت برای داشتن پول و برای به دست آوردنش خیلی از مرام ها و ضابطه های شرافتمندانه نادیده گرفته می شد.

رمانِ «اسرار خانم آدلی» از بسیاری جهات، تصویری مشابه جامعه معاصر ایران را ارائه می دهد. در ایران کنونی نیز پول و موقعیت اقتصادی بهتر، در تمامی تصمیمات بزرگ زندگی افراد، رخنه کرده است. خواندن این رمان شاید بتواند به‌گونه‌ای غیرمستقیم، آینه‌ی از افراط و تفریط‌های موجود در ایران کنونی باشد.

Mary Elizabeth Braddon

Lady Audley’s Secret

More from ونداد زمانی
زنان حق‌شان پایمال شد مردان جان‌شان
بله برای هزاران سال، شرایطی ایجاد شده بود که مردان برندهِ فرصت...
Read More