جشن تیرگان و تبدیل تورونتو به پایتختِ فرهنگی خارج کشوری ها

Tirgan--2013-ancouver Pars National Ballet
Tirgan–2013-Vancouver Pars National Ballet

آمار و ارقام دقیقی در باره تعداد ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد ولی بنا بر آمار رسمی دولت ایران، بین ۵ الی ۶ میلیون ایرانی که ۷ درصد جمعیت کشور هستند در خارج از کشور زندگی می کنند.

تورونتو از جمله شهرهایی است که در طی ۱۰ سال اخیر میزبان مداوم شهروندان جوان و تحصیلکرده ایران بوده است. رشد متناوب تورونتو با  کاهش مرکزیتِ مناطق قدیمی تر مهاجرنشین نظیر لس آنجلس، لندن و برخی شهرهای اروپایی همزمان شده است. مناطقی که مدتها نمایندگی هویتِ ایرانیان خارج کشور را از نظر اقتصادی و فرهنگی بر عهده داشته اند.

از دلایل کاهش نقشِِ مرکزیت لس آنجلس و شهرهای اروپا می توان به بالا رفتن سن دوره اول مهاجرین و درهم آمیزی نسل های بعدی مهاجرین با جامعه میزبان امریکا و اروپا اشاره کرد.

در همین دوران، قابلیت واقعی اجتماعِ  چند فرهنگه کانادا این اجازه را به تورونتو داد که مهاجرین ایرانی بر هویت ملی و فرهنگی شان پایدارتر بمانند. نکته دیگری که باعث شد جامعه ایرانی تورونتو از رشد چشمگیری برخوردار شود جذابیتی بود که کانادا از نظر کار و زندگی اجتماعی برای تکنوکرات های مهاجر ایرانی داشت.

شاید به همین خاطر است که مجموعه دوست داشتنی جشنواره تیرگان ظرف ۹ سال گذشته در تورونتو با شتابی آشکار گسترش یافته است. اگر نگاه دقیق تری به جمعیت بیش از ۳۰۰ نفرهِ داوطلبین پر شورِ جشنواره بیافکنیم شاهد آن هستیم که اغلب مجریان و هماهنگ کنندگان اصلی این جشنِ موفق و غرورآفرین، از نسل های جدیدتر مهاجرین ایرانی هستند.

ما قبلا به ویژگی های امیدبخش تیرگان نظیر مدیریت حرفه ایی و برملا ساختن این شبهه قدیمی که ایرانیان اهل همکاری و تعاون نیستند اشاره کرده ایم. تورونتو به کمک جشنواره موفق تیرگان به سرعت در مسیر پایتخت خارج نشینان ایرانی قدم بر می دارد.

ادامه دارد

10931257_870833676314898_3509649563387081313_n

تصاویری از جشن تیرگان در دوره های گذشته

S_K3-900x685

Tirgan1

Pic_1

Dancers at the Tirgan Festival 2011. Courtesy Harbourfront Centre - Roman Sekyrka

RAP-IMG_32571

 http://www.tirgan.ca/

صفحه فیسبوک تیرگان

More from ونداد زمانی
مقایسه فروغ فرخزاد با ویلیام وردزورث
طبیعی است و ضروری که دستاوردهای مهم شعر و شخصیت فروغ بررسی...
Read More