می خواهم وارد بازاریابیِ شبکه ای شوم

Optimizing-LinkedIn-Three-Quick-Ideas-For-Growing-Your-Business-Network

سلام
سوالی دارم که اگر درموردش اطلاعاتی دارید، ممنون میشم راهنمایی کنید. من چند روزی هست به درخواست یکی از آشناهام، واردِ کاری شدم که بهش میگن بازاریابیِ شبکه ای یا نتِوورک مارکتینگ. تو این چند روز برام جلسه هایی گذاشتن درمورد آشنایی با کار و آموزش و پر کردن فرم و… شیوه کار، به گفته خودشون اینطور هست که ما از شرکت جنس می خریم، میفروشیم و پنجاه درصد از درآمد مون اینطوری به دست میاد و پنجاه درصدِ دیگه از این طریق به دست میاد که افرادی رو وارد گروه کنیم که اون ها هم همین کار رو انجام بدن و این زیرشاخه  ادامه داشته باشه.

تا اینجای کار شباهات زیادی به شرکت های هرمی داره، اما من تو سایت ویکی پدیا که درموردش میخونم نوشته نتورک مارتینگ با شرکت های هرمی جداست و دارای مجوز از دولت و جاهای قانونی است و این حرفا. اما تو یک سری وبلاگ ها که درموردش میخونم نوشته غیر قانونی هست. خلاصه شما اگر درمورد این نوع کارها و فرصت ها اطلاعاتی دارید لطفا در اختیارم بگذاریم. متشکرم

 

سعید عزیز سلام

سعی می کنم بخشی از مشکلاتی را که فروشندگی و کار در این شرکت ها دارند، برایت بنویسم. این نکته را هم در نظر بگیر که این نکات برآیند تجربیات مشابه در کشورهایی است که قوانین کمابیش ثابیت دارند. در کشورهایی نظیر ایران که از طرفی مدیریتی مردد و غیرفنی در این زمینه دارند و از طرف دیگر قوانین به سرعت و بر اساس هر مدیریت چند ساله کاملاً تغییرمی کنند، درجه ریسک و خطاهای ذاتی این گونه شرکت ها بیشتر هم هست.

مهمترین مشکل این شرکت ها این است که کالایی که می فروشند، از نیازمندی های اساسی جامعه نیستند و به همین دلیل فروش چنین کالایی که ارزشی مجازی و مصنوعی دارد، بسیار دشوار است.

اشکال دوم این است که  آنها از افرادی برای گسترش و فروش استفاده می کنند که تجربه مشخص و حرفه ای فروشندگی ندارند. افرادی که دیر یا زود یا تسلسم می شوند و عطای این کار را به لقایش می بخشند و یا ناگزیر می شوند عزیزان و اقوام خودشان را مجبور به خرید کالایشان بکنند.

این را باید در نظر گرفت که اغلب مواد مورد نیاز و حتی مصرفی مردم، معمولاً به کمک شبکه وسیع تبلیغات در دسترس و در معرض دید مردم قرار گرفته و خریدار پس از خرید از خدمات پس از فروش، گارانتی و امثال آن برخوردار است. در صورتی که اغلب سرویس ها و اجناس فروختنی این شبکه ها گذشته از اینکه خاص، ناشناخته و حتی بیرون از استانداردها هستند، خریداران پس از خرید از هیچ خدماتی بهره مند نیستند.

موفقیت و سود سرشار در این شبکه ها در درجه اول نصیب سازندگان این شرکت ها می شود که با ریسک کم و بدون پرداخت هزینه اجاره محل و مالیات های مستقیم و هزینه کارمند و بدون درگیری با رقابت، کالاها را در بازار می فروشند.

فروشندگانی نیز که قابلیت های فروشندگی و پیگیری و از همه مهمتر شبکه ارتباطی وسیع تری از خانواده و اقوام دارند، از موفقین این فعالیت اقتصادی می توانند باشند.

ماهان طباطبایی

What’s Wrong With Multi-Level Marketing?

http://www.vandruff.com/mlm.html

The Real Problem with Network Marketing and Multi-Level Marketing (MLM)

http://entrepreneurs.about.com/cs/multilevelmktg/a/problemwithmlm.htm

http://www.ablogforbetterbusiness.com/network-marketing-problems-part-1/

More from ماهان طباطبایی
در دنیای مجردهای امریکا چه می گذرد
یک سوم جمعیت امریکا مجرد هستند و جمعیت رو به افزایش شان...
Read More