افسانه مواد پاک کننده سموم بدن

FREDERIC J. BROWN/AFP/Getty Images
FREDERIC J. BROWN/AFP/Getty Images

دکتر Edzard Ernst استاد با سابقه اطلاعات دارویی دانشگاه انگلیسی Exeter می گوید از نظر علمی فقط دو نوع سم زدایی و پاک کردن جسم انسان وجود دارد. اولی یک رفتار علمی است که توسط صنعت پزشکی برای کمک به معتادین و برای خارج کردن سریعتر سموم مواد مخدر از بدن شان تدارک می یابد و دومی یک شارلاتان بازی سودجویانه است که پایه علمی ندارد.

ولی وقتی یک ستاره جذاب دنیای سرگرمی ها با یک لیوان بزرگ از مایعی سبز رنگ در دست در برابر صفحات تبلیغاتی ظاهر می شود و وعده تمیز کردن جریان خون و اعضای داخلی بدن تان را می دهد وسوسه و کنجاوی میلیونها انسان را برای خرید جلب می کند.

به نظر دکتر Ernst این ایده که می توانید به کمک انواع وسایل از مایعات تا وصل کردن وسایل برقی و شیمیایی به بدن به شستشوی داخل بدن اقدام کنید یک چاخان زیرکانه است. بدن ما اگر قرار بود به انبار سموم مختلف تبدیل شود امکان ادامه زندگی میسر نبود. ما به کمک کلیه٬ جگر٬ پوست دید مان٬ خوابیدن و حتی شش ها در هر لحظه مشغول پاکسازی بدن مان هستیم.

در یکی از تحقیقات سازمان غیرانتفاعی به نام « درک و شعور علمی» که مجموعه به هم پیوسته ایی از دانشمندان را گردآورده بود به طور دقیق مشخص شد که فراورده های سم زدا در بازار هیچ پشتوانه علمی برای ادعای خود ندارند. ۱۵ شرکت خصوصی تهیه کننده فراورده های سم زدایی نظیر آب میوه ها٬ مایعات خوردنی بهداشتی و شامپوها در برابر پرسش مستقیم برای آوردن دلیل علمی برای ادعای مربوط به کالا های شان حرفی برای گفتن نداشتند.

با این وجود فقسه ها و میزها و حتی فروشگاه های منحصر به مواد پاک کننده و سم زدا انباشته از مواد عجیب و غریبی است که وعده پاکسازی شیمیایی و حتی روحی و روانی را وعده می دهند و از محبوبیت و فروش بسیار بالایی برخوردارند.

بعضی از این مواد و دستور العمل ها زیرک تر از بقیه عمل می کنند نظیر فروشندگان مواد شاف کننده که وعده پاک کردن جرم های روده و از بین بردن باکتری ها و سموم انباشته شده در مدفوع را می دهند.

بعضی از آنها که شارلاتان تر هستند با افزودن مواد پلاستیکی٬ مدفوع ( polymerizing agent  ) بدن شما را وادار می کنند تا روده های تان را در حین خالی را به طناب های پلاستیکی دراز تبدیل کنند تا تصور متفاوتی را در ذهن شما ایجاد کنند که فکر کنید اتفاق معجزه آسایی در بدن تان صورت گرفته است

حتما خیلی از شما دستگاه های ساده برقی را دیده اید که با قرار دادن پای تان درون یک ماده به سرعت مایع درون ظرف را سیاه می کند. اتفاقی که در حقیقت ربطی به سم زدایی و درآمدن مواد کثیف از بدن تان ندارد و فقط یک فرایند شیمایی عرق پا و ماشین تقلبی است که برای اینکار تنظیم شده است.

دکتر Ernst با صراحت اعلام می کند که همه این شارلاتان ها بر روی یک میل و آرزوی بزرگ بشری انگشت می گذارند یعنی آرزوی سالم شدن و لاغر شدن سریع و بدون دردسر یا زحمت … آرزوی که خیلی ها حاضرند برایش پول زیادی خرج کنند.

پروفسور روانشناسی دانشگاهی در لندن Peter Ayton در این زمینه می گوید: « ما در دوره ایی زندگی می کنیم که سرشار از اطلاعات پیچیده و تازه است. بسیاری از مردم ناگزیرند به ادعا ها و اطلاعات دیگران برای مثلا خرید یک شامپوی بهتر اکتفا کنند. حقیقت این است که تشخیص یک شامپوی ساده برای هر نوع مو و پوست سر٬ نیاز به یک متخصص دارد ولی در نبود آنها افراد به کمپانی های تبلیغاتی که جملات و شعارهای گنده و به ظاهر منطقی می دهند اعتماد می کنند»

دکتر Ayton می افزاید این احساس عمومی وجود دارد که بسیاری از قوانین و خدمات مصرفی با نظارت و دقت تمام دولت ایجاد شده است و شارلاتان ها امکان ابراز وجود ندارند ولی در عمل از این خبرها نیست و میدان بازِ بازار آزاد جا برای ادعاها و شگردها را در خود همیشه خواهد داشت..

توصیه دکتر  Edzard Ernst بعد از همه این اخطارها این است که اگر می خواهید بدن سالم با سم کمتر داشته باشی مواظب مصرف مشروب زیادی باشید. از دخانیات و غذاهای چرب و یخزده دوری کنید. از رژیم غذایی مدیترانه ایی که تکیه بیشتری بر سبزیجات و مواد طبیعی دارد تبعیت کنید و مهم تر از همه ورزش یادتان نرود. با اجرای یک روش سالم زندگی٬ مطمئن باشید دستگاه های سم زدایی بدن تان برای تان کافی خواهد بود.

You can’t detox your body. It’s a myth. So how do you get healthy?  Dara Mohammadi

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/dec/05/detox-myth-health-diet-science-ignorance

More from ماهان طباطبایی
ویژگی اصلی نوع بشر« آینده‌نگری» است
ویژگی اصلی نوع بشر« آینده‌نگری» است
Read More