مواد ضدعفونی کننده و عقیم شدن مردان

6a01157059f1f1970b0168e8feaa5d970c-800wi

کشورهای شمال اروپا گزارشی را منتشر کرده اند که ابعاد وسیع خسارات مواد شیمیایی که اختصارا از آنها به عنوان مختل کننده هورمون ها یاد می کنند را گوشزد کرده است.

مجموعه بسیار وسیعی از مواد شیمیایی استفاده شونده در زندگی معمولی از این ترکیب شیمیایی درست شده اند. مواد ظرفشویی٬ ضدعفونی کننده ها٬ مواد آرایشی٬ ظرف های یک بار مصرف٬ بطری های پلاستیکی٬ حتی کاغذ رسید خرید فروشگاه ها و درهای فلزی شیشه هایی غذای نوزاد حاوی این مواد خطرناک هستند.

آزمایش ها و تحقیقات بسیار وسیعی در باره مختل کننده هورمونها ( Endocrine disruptor ) تاکنون عرضه شده است ولی سود بیکران و عمومی بودن کاربرد این مواد در بسیاری از اقلام خانگی باعث شده است که امکان جلوگیری و ممنوعیت این مواد از طریق سیستم کنترل موجود غیرممکن گردد.

خاصیت خطرناک مختل کننده هورمونها در این نهفته است که قادرند سیستم ترشح غدد درونی پستانداران را مورد تقلید قرار دهند و با ترشحات همراه و عجین شوند. تحقیقات دامنه دار گواه این امر است که مواد مختل کننده هورمون ها تاثیر مستقیمی بر هورمون های مردانگی و در نتیجه افزایش سرطان عضو جنسی٬ کم شدن تولید اسپرم و سایر اختلالات مربوط به تولید مثل را موجب شده است. در یکی از گزارش های منتشر شده در فصلنامه پزشکی اکسفورد ثابت شده است که این مواد باعث کاهش ۳۰ درصدی در قدرت تولید مثل انسانها می شود.

یکی از بزرگترین مشکلات در برابر گسترش استفاده از این مواد لقب بسیار عمومی است که به این مجموعه از مواد شیمیایی داده شده است. اتفاقی که اجازه نمی دهد مسیر ممنوع ساختن مواد بسیار خطرناکتر از این مجموعه در ارجحیت قرار بگیرد.

متاسفانه این مواد رابطه مستقیمی با زندگی روزمره و نیازهای اولیه خانواده ها دارند به عنوان مثال می توان رد آنها را در خمیر دندان ها٬ نخ های تمیز کننده لثه و در مسواک هم پیدا کرد. کمپانی های سازنده از این موقعیت نامشخص استفاده می کنند و مواد خطرناکتر را نیز در مجموعه می گنجانند بدون انکه امکان کنترلی بر آنها باشد.

مختل کننده هورمونها

Toiletry chemicals linked to testicular cancer and male infertility

http://www.theguardian.com/environment/2014/dec/02/toiletries-health-impact-could-cost-millions-report-says

http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2014/11/13/aje.kwu285.abstract#

http://en.wikipedia.org/wiki/Endocrine_disruptor

http://www.laboratorytalk.com/news/tool-reduces-threat-of-endocrine-disruptors-in-new-chemicals/405094.article

 

 

More from سعید داورپناه
عکاسِ پانک ها
Derek Ridgers  دهها سال است که عکاسی می کند. تخصصش در گرفتن...
Read More