تاثیر زنان بر مردان

21WOMEN-articleLarge

استاد دانشگاه پنسیلوانیا Adam Grant در مقاله منتشر شده در نیویورک تایمز با عنوان « نیاز مردان به زنان»، تلاش کرده است تا از طریق مجموعه گسترده تحقیقات ثابت کند مردانی که در زندگی شان، زنان و دختران و خواهران، حضور پر رنگ تری داشته باشند مردان بخشنده تر، مهربانتر و از نظر دیدگاه های سیاسی لیبرال تر هستند.

او برای آنکه دلائل محکمی برای ادعای خود تدارک ببیند در ابتدا به سراغ آمار پرداخت دستمزد به کارمندان و کارگران توسط مدیران اغلب شرکت های دانمارک رفته است و با تکیه بر یکی از تحقیقات، این واقعیت را برملا کرده است که مدیرانی که صاحب فرزند پسر گشته اند از مقدار حقوق و مزایای شاغلین موسسه خود کاسته اند. البته به گونه ای تصادفی تیم تحقیقاتی اش متوجه این نکته کاملا بارز گشته اند که مدیران شرکت هایی که نوزاد دختر نصیب شان شده است به حقوق و مزایای کارمندان شان اضافه کرده اند.

در تحقیق بعدی به قانون گذاران و نمایندگان سیاسی در پارلمان های محلی امریکا اشاره می کند و اینکه نمایندگانی که دختردار هستند، احساس همدردی و حمایت  شان نسبت به حقوق زنان بیشتر است.

بعد از آن به سراغ مجموعه بهم پیوسته ایی از نظرسنجی ها توسط تیم روانشناسان به سرپرستی دکتر Paul Van Lange از دانشگاه آمستردام می رود که با قرار دادن 600 نفر شرکت کننده در سنجش، آنها را به دو گروه تقسیم کرده بودند، دو گروهی که به هر کدام مبلغی پول با مشخصات متفاوت داده می شود. تیم تحقیقاتی از دو گروه می خواهد که بین دو گزینه زیر یکی را انتخاب کنند:

1) شما 25 دلار می گیرید و شریک شما 10 دلار

2) شما 20 دلار دریافت می کنید و شریک شما 30 دلار

در جمع بندی تفاوت انتخابها، روانشناسان دانشگاه آمستردام متوجه این نکته شده اند که نه تنها داشتنِ دختر بر میل بخشش و انتخاب وجه کمتر می افزاید بلکه داشتن خواهر و یا خواهران نیز به ایثار، همدلی و مهربانی افراد مورد سنجش قرار گرفته می افزاید.

نتایج تحقیق دیگر، از مهربانی و مراقبت مردان توسط زنان می گوید و اینکه پسران احساس همیاری و مساعدت را از زنان و مادران می آموزند. یادگیری که می تواند ترکیبی از ذات آدمها و تاثیر از محیط نباشد. یادگیری و تاثیری که بروز آن در نهایت به این جمع بندی می رسد که مردان بزرگ شده در خانواده ایی که نقش مادر و خواهر پر رنگ تر است مهربانتر هستند.

در مرحله بعدی، به نگاه روانشناس دیگر که کنفرانس مشهور و پر سر وصدایش را با این تیتر آغاز کرد که « اصلاً  مردان به چه دردی می خورند؟» می پردازد. دکتر Roy F. Baumeister در سخنرانی اش مطرح می کند که مردان همیشه اهل افراط هستند و به همین دلیل، آنها یا با تمام وجود یا خودخواه هستند یا سرشار از مهربانی و گذشت.

دیدگاه روانشناس جنجالی البته توسط یک تحقیق دیگر که اذعان می کند مردان ضرورتاً به سمت بخشش یا خسیس بودن متمایل هستند پشتیبانی می گردد. نتایج به دست آمده از این گروه محقق، بر این نکته تاکید می ورزد که به خاطر افراط موجود در اعمال مردان، نقش زنان برای برقراری تعادل رفتاری آنها اهمیت اساسی دارد

خلاصه اینکه، استاد دانشگاه پنسیلوانیا Adam Grant، با یک گشتِ ریشه دار در تحقیقات متنوع روانشناسی و جامعه شناسی، ثابت می کند که نه تنها پشت سر هر مرد بزرگ یک زن قرار دارد بلکه دختران، خواهران و سایر فامیل مونث هم در برابر او رژه می روند تا او بتواند مفیدتر و قوی تر از پیش مشغول ابراز وجود باشد.

Fatherhood and Managerial Style

Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature

Which is the Fair Sex? Gender Differences in Altruism

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
چرا زنان بیشتر عمر می کنند
دکتر توماس کرک وود زیست‌شناس و نویسندهٔ کتاب«چرا زنان بیشتر عمر می‌کنند؟»...
Read More