Adventure Time یک سریال کارتونی فوق العاده

adventure_time

مدتی است تلویزیون ما تبدیل به یکی از دکورهای خانه شده است. البته گاه و بیگاه بهانه ایی پیدا می شود که تلویزیون را روشن کنیم. اما در طی روزهای آخر تابستان دخترم ذوق زده و کمابیش متعجب از من خواست که یک کارتون که جدیداْ کشف کرده است را با او بر روی تلویزیون ببینم.

Adventure Time با هیچکدام از تصوراتی که در باره کارتون داشتم همخوانی نداشت. شخصیت های لوس و بی ادب و خشن در یک دنیای بدبینانه در آینده ایی نامعلوم٬ تقریبا مشغول مسخره بازی هستند. اما یک احساس نامانوس مدام نهیب می زد که این کارتون با همه بی سرو ته بودنش٬ یواشکی از لحن و مضمون خاصی تبعیت می کند.

شخصیت های خل و چل و اصلی این کارتون یک سگ به اسم جک٬ یک نوجوان به اسم بشر٬ یک شاهزاده دانشمند به اسم آدامس بادکنکی و یک مانیتور کامپیوتر با لهجه دختر کره ایی به اسم B.M.O  هستند ولی لیست بزرگی از شخصیت های عجیب و بامزه به این سریال اجازه می دهد مثل کارتون سیمپسون مدام به هر ایده و حادثه که می خواهد سرک بکشد.

دنیای رستاخیزی این کارتون چیزی شبیه آخرتی است که بعد از یک مصیبت بزرگ  نظیر جنگ اتمی می توان تصور کرد. همه یا از بین رفتند یا تبدیل به موجودات عجیب و غریبی شده اند که اصلا شبیه انسان نیستند.

تجربه ساختن این کارتون در نوع خودش بی نظیر است چون عملا هم بین بچه های دبستان و هم روانشناسان و فیلسوفان و حتی ریاضی دانها طرفدار دارد. گسترش علاقه و شهرت به تهیه کنندگان این کارتون باهوش ولی به شدت ساده و بچگانه امکان داده است که فصل ششم تولید را هم نصیب خود کنند. کارتونی که توسط شبکه های تلویزیونی  نقاط مختلف دنیا خریداری شده است.

تصاویر نقاشی شده در کارتون بیش از هر چیز شبیه زمین از بین رفته توسط یک جنگ اتمی است که همه نشانه های تمدن صنعتی که دیگر قابل استفاده نیست در هر گوشه پراکنده شده است. دنیای رویایی این کارتون تلویزیونی شبیه تاثیرات ناشی از کشیدن مواد مخدر را هم با قدرت تمام تداعی می کند. میلیونها بیننده در سراسر جهان به سرعت این برنامه را تبدیل یک سلیقه فرقه ایی کرده است که قبلا در شوهای تلویزیونی نظیر پیشتازان فضا شاهد بودیم. هر کارتون حدود ۱۱ دقیقه است. اگر کمی صبوری به خرج دهید آشتی دوباره ایی با تلویزیون خواهید داشت که بعد ازگسترش اینترنت از تب و تاب افتاده است.

ترانه  بچه گانه/ هیپی گونه معروفی که با این کارتون عجین شده است به خودی خود گویای حس و حالی است که بین سلیقه بزرگسالان و کارتون های کودکان برای خودش جا باز کرده است.

کارتون  جذاب و تفکر برانگیز Adventure Time نه تنها بیش از ۳ میلیون بیننده در هفته از سراسر جهان را به خود مشغول کرده است بلکه جوایز بین المللی زیادی را نیز نصیب خود ساخته است.

Castles in the Air By Emily Nussbaum

http://www.newyorker.com/magazine/2014/04/21/castles-in-the-air

More from مهرانگیز پاشا
مد لباس برای کشیش و راهبه هم آمد
سلیقه لباس در زندگی امروزی ربط زیادی به نحوه کار کردن افراد...
Read More