تئاتر یکی از تفریح های این روزهای تهران

 « زنان شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما و بازی مهنازافشار، سحردولتشاهی، بهنوش بختیاری، کمند امیرسلیمانی و نسیم ادبی
« زنان شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما و بازی مهناز افشار، سحر دولتشاهی، بهنوش بختیاری، کمند امیرسلیمانی و نسیم ادبی

با توجه به قیمت بلیط٬ تئاتر در تهران تفریحی است برای قشر پُردرآمد. چند سالن خصوصی و چندین سالن دولتی از جمله تئاترشهر و ایرانشهر و نیاوران و تعداد زیادی نمایش برای دیدن. اما برای مخاطبی که احتمالا مهندس یا پزشک یا از نوکیسگان متمول است و میانه چندانی با هنر و از جمله تئاتر ندارد همیشه سوال اینجاست که کدام نمایش را انتخاب کند.

غالبا آنها ریش و قیچی را به دوستان واگذار می‌کنند. خرید بلیط الکترونیکی که به مدد چند سایت معتبر این روزها بسیار رایج شده  و توانسته تعداد مخاطبان تئاتر را کمی افرایش دهد اما باز هم نمی‌توان به حدود پنج هزار تماشاچی در ماه برای همه تئاترها دلخوش بود.

خیلی ها با دیدن ستارگان سینما در بروشورها و پوسترها و تبلیغات، نمایشی را انتخاب می‌کنند. بیش از ده سال است که چند کارگردان در اغلب نمایشهای خود از حسِ کشش تماشاچی نسبت به ستارگان سینمای ایران برای جلب بیننده استفاده می کنند. از جمله آنها استفاده دکتر علی رفیعی از محمدرضا فروتن بود در نمایش رومئو و ژولیت ، که با استقبال بسیار گسترده ای در تالار وحدت روبرو شد.

بعدها آروند دشت‌آرای در یکی از نمایش های خود از حامد بهداد استفاده کرد و باز هم هجوم جوانان برای دیدن آن تئاتر دیگران را هم به صرافت این کار انداخت. این روزها در یک فصل تئاتری حتما چند ستاره سینما را می‌توان در صحنه دید. چند ماه قبل همایون غنی زاده از پیمان معادی و ویشکا آسایش در دو نمایش استفاده کرد و در مجموع رکورد فروش را به حدود دو میلیارد رساند.

از جمله بازیگران و ستاره های سینمایی که در نمایش‌های بسیاری حضور داشته اند می‌توان به نگار جواهریان، مهناز افشار، صابر ابر، باران کوثری، ترانه علیدوستی، مهدی پاکدل، حبیب رضایی، نیکی کریمی، فاطمه معتمدآریا، بهار رهنما ، پارسا پیروزفر اشاره کرد ؛ بازیگرانی که هر کدام خود به تنهایی می‌توانند ضامن فروش چند صد میلیونی هر نمایشی باشند.

اما سلیقه دیگری هم در تئاتر وجود دارد که نسبت به حضور ستارگان سینمایی بسیار معترض است. آنها حضور بازیگران مشهور سینما را در پایین آمدن کیفیت نمایش بسیار دخیل می‌دانند. این دسته معتقدند که بازیگری در تئاتر نیاز به تجربه و مهارت هایی دارد که یک بازیگر واقعی و به تعبیر خودشان خاک خورده بعد از سالها و تحمل مرات های بسیاری به آن دست یافته است . تماشاچی برای دیدن نمایش ویترینی به دیدن تئاتر نمی‌آ‌ید.

این روزها نمایش« زنان شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما و بازی مهنازافشار، سحردولتشاهی، بهنوش بختیاری، کمند امیرسلیمانی و نسیم ادبی در تالار ایرانشهر و سالن استاد سمندریان در حال اجراست.تمام بلیط های این نمایش به فروش رفته و فقط بلیط های «روی زمین» کمی باقی مانده است. با توجه به ظرفیت 200 نفری سالنِ نمایش و دوره یک ماهه اجرا و قیمت بلیط (سی هرازتومان و بیست و پنج هزار تومان) فروشِ حدود دویست میلیون تومان را می توان پیش بینی کرد.

نمایش «ماضی استمراری» نوشته مرضیه اُزگلی و به کارگردانی ندا هنگامی تا 24 شهریور در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر بر روی صحنه است. نمایشی رئالیستی که درباره روابط انسانی است البته از نوع کارهایی است که عمدا از ستارگان سینما  در آن خبری نیست.
نمایش «ماضی استمراری» نوشته مرضیه اُزگلی و به کارگردانی ندا هنگامی تا 24 شهریور در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر بر روی صحنه است. نمایشی رئالیستی که درباره روابط انسانی است البته از نوع کارهایی است که عمدا از ستارگان سینما در آن خبری نیست.
پارسا پیروزفر در ایرانشهر از این هفته نمایش « بر پهنه دریا» را به روی صحنه برده است. نمایشی که بنا به گفته سایت رسمی خانه هنرمندان با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده است..
پارسا پیروزفر در ایرانشهر از این هفته نمایش « بر پهنه دریا» را به روی صحنه برده است. نمایشی که بنا به گفته سایت رسمی خانه هنرمندان با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده است..

نمایش ایران – استرالیا چهارمین کار سجاد افشاریان در سالن فرهنگسرای ارسباران به کار خود پایان داد. از جمله ویژگی های این تئاتر استفاده از موزیک زنده در انتهای هر اجرا بود. گروه بُمرانی، کینگ رام ، بهزاد عمرانی و ماکان اشگواری از جمله کسانی بودند که در پایان چند شب از نمایش نیمچه کنسرتی را اجرا کردند و با استقبال خوب مخاطبان روبرو شدند.

 

 

 

Written By
More from آرمن
تهران پر از کازینوهای خانگی است
بی شک تفسیرهای متفاوتی برای دلایل افزایش سرگرمی های جذاب و گران...
Read More