چرا اروپایی ها قدبلندتر شدند

همیشه ادعا شده است که ناپلئون از قدکوتاه بودن خود& ضربه خورده است ولی حقیقت این است که او با قدی نزدیک به ۱.۶۸ در دوره خودش یک سر و گردن از مردان کشورش بلندتر بود.

شاید مقصر هالیوود است که برای بازی در فیلم های تاریخی از مردان خوش هیکل و قدبلند استفاده می کند وگرنه تاریخ واقعی نشان می دهد که بشر فقط بعد از اختراع ماشین و آنتی بیوتیک بود که قدشان رشد سریعی کرده است.

سال گذشته Tim Hatton, اقتصاددان دانشگاه  Essex انگلیس با جمع آوری اطلاعات مربوط به ۲۱ ساله های اروپا در سال های بین ۱۸۶۰ تا ۱۹۸۰مقاله علمی را به چاپ رساند که ثابت کرد مرد اروپایی در طی صد سال توانست ۱۱ سانتیمتر بر قد خود بیفزاید.

به طور متوسط مرد اروپایی از رشد بیشتر قد نسبت به مردان امریکای لاتین، افریقا و آسیای جنوبی داشته است. معمای قضیه در این نهفته است که بیشتر این تغییرات در اوایل قرن بیستم به وقوع پیوسته است، مقطع زمانی که مصادف با دو جنگ جهانی و رکود اقتصادی بود.

برای پاسخ دادن به این معما به قول یکی دیگر از اقتصاد دانان Richard Steckel ، بهتر است نگاهی داشته باشیم به اینکه چرا و چگونه بدن رشد می کند. بدن انسان مثل ماشینی است که حتی در حالت بی حرکت هم انرژی مصرف می کند. در مجموع به طور روزانه برای تنظیم حرارت بدن، تنفس و گردش خون، رشد استخوانها و تکثیر سلول ها و جنگیدن با عفونت ها نیاز به ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری داریم.

رشد بدن در پایان دوره بلوغ به حد نصابی که از نظر ژنیتیکی قرار بود برخوردار شود می رسد اما اتفاق مهم آن است که اگر بدن در طی دوران بلوغ مورد تهاجم عفونت ها یا کمبود غذا قرار بگیرد انرژی اصلی را صرف ادامه حیات می کند و از فرمان رشد فیزیکی حک شده در ژن خودداری می ورزد. اگر بدن مدام مورد تهاجم بیماری ها باشد عملا دست از رشد می کشد و ما قد کوتاه می مانیم.

متخصصین رشد فیزیکی بدن معتقدند ۸۰ درصد قد بدن ما را ژن ها تعیین می کنند و غذا و سلامت مسئول ۲۰ درصد بقیه هستند. اگر جو از جک بلندتر است به خاطر این است که والدینش قدبلندتر بودند ولی اگر متوسط قد نروژی ها بلندتر از نیجریه ایی ها باشد به خاطر سلامت بیشتر محیط زندگی شان است. به عبارتی دیگر ژن، متوسط قد درون یک اجتماع مشخص را تعیین می کند ولی تفاوت اندازه های متوسط بین اجتماعات مختلف را غذا و سلامت تنظیم می کند.

6d1c7a57bاز نظر متخصصین، شرایط زندگی در دوران کودکی می تواند  بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر بر قد هر فرد  بیفزاید یا کم کند. آمار رشد قد کودکان کره شمالی نشان می دهد که بعد از دو تکه شدن کشور، بچه های بخش شمال کره ، حدود ۵ سانتیمتر کوتاهتر از قسمت دیگر هستند. نمونه دیگر بر می گردد به فرزندان نژاد مایا در گواتمالا و این واقعیت که فرزندان بزرگ شده مایا در امریکا ۱۰ سانتیمتر قدبلندتر از همنسلان خود در گواتمالا هستند.

Tim Hatton و گروه محقق دانشگاه Essex با همکاری چندین موسسه دانشگاهی دیگر دست به جمع آوری اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰۰۰سرباز انگلیسی جنگ جهانی اول زدند و از میان داده های گرداوری شده توانستند تناسب ها و دلایل دیگر اختلاف قد نظیر آمار مرگ و میر نوزادان را در اندازه قد موثر بیابند. آنها دریافتند که فرزند کارمندان و گروه های اجتماعی مرفه تر بیش از ۱ سانتیمتر از فرزندان کارگران بلند قدتر هستند.

آنها حتی توانستند به این آمار دست یابند که خانواده های پر جمعیت، فرزندان کوتاه قدتری نسبت به خانواده های  کم جمعیت دارند. جای کمتر برای زندگی باعث انتشار راحت تر بیماری بین اعضای خانواده می شد. آمار جمع اوری شده نشان داد که به نسبت افزایش هر فرزند به خانواده، از شانس قد کشیدن برادران و خواهران خانواده یبش از یک سانتیمتر کاسته می شد.

بر اساس گزارشات ثبت شده از محله های آلونک نشین لندن در قرن ۱۹ ، خبری از فاضلاب و آب تمیز نبود. ترافیک و تردد آدمها تا آنجا بود که در هر خانه بیش از ۳۰ نفر با هم زندگی می کردند.

 

دهه های اولیه قرن بیستم با خود تغییرات زیادی را آورد. خانه ها گرمتر، تمیزتر و آب اشامیدنی فیلترشده قابل دسترس ترشد. باتلاق ها در اطراف محله های خراب و بدون سیستم فاضلاب کمتر و کمتر شد. به همان نسبت، میزان مرگ و میر کمتر نوزادن از ضرورت فرزند بیشتر داشتن کاست. مهاجرت از روستا به شهر و حق آموزش مادران امکان دستیابی به اطلاعات مربوط به تغذیه و نگهداری سالمترفرزندان را بیشتر ساخت.

همه این شرایط و دلایل مربوط به مدرنیت باعث شده است که اجتماعات شمال اروپا بلندقدترین های جهان را به خود اختصاص دهند. هلندی ها با قد متوسط ۱.۸۳ برای مردان و ۱.۷۳ برای زنان بلندترین مردم جهان هستند. در صورتی که ۲۵ درصد مردان هلندی در سال ۱۸۴۸ از خدمت سربازی معاف می شدند چون از حد نصاب قد ورود به خدمت نظام آن دوره یعنی ۱.۵۲ کوتاهتر بودند. ولی بر طبق آخرین آمار از هر ۱۰۰۰ هلندی فقط یک نفر این روزها کوتاهتر از پدر بزرگ های شان هستند.

 

How We Get Tall – Olga Khazan, The Atlantic

 http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/05/how-we-get-tall/361881/

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
پشیمانی‌های دوران بیست سالگی
اگر هر کدام از ما مردان، بخواهیم به دهه بیست سالگی مان...
Read More