فرهنگ مد لباس در اسرائیل

بعد از دهها سال محدودیت سیاسی و فرهنگی، اسرائیلی ها سکوت شان را در دنیای مد و لباس شکستند و از سال 2011  تاکنون سومین جشنواره لباس و مد را با همه کارشکنی های سنتی به راه انداختند. نویسنده یهودی Ruth Margalit که در نشریات اسرائیل و نیویورک تایمز قلم می زند اشاره دقیق و تاریخی به فرهنگ مد و لباس از بدو پیدایش اسرائیل دارد.

Ruth Margalit می نویسد اسرائیل از همان آغاز، همه زندگی و فرهنگش درگیر همهمه های سیاسی بوده است و بها و فرصت برای دقت در جزئیات لباس در فرهنگ عامه شکل نگرفت. بعد ها طرح جیره بندی مصرف در سال های اولیه شکل گیری اسرائیل که به هر شهروند اسرائیلی 100 امتیاز برای لباس و 50 امتیاز برای کفش می داد موقعیت مد و لباس را ضعیفتر کرد.

دوران سخت دهه های اول پیدایش اسرائیل توام شد با فرهنگ «کیبوتص» که شیوه کپی شده از زندگی تعاونی مدل شوروی در روستاها بود.هر چند زندگی کیبوتصی در جامعه اسرائیل عمومی نشد ولی فرهنگ لباس و مد شان سایه سنگینی بر کشور انداخت. بخصوص که با فرهنگ مذهبی یهودی که بر رنگ های سیاه و سفید و ساده پوشی تاکید می ورزد.

کیبوتص با سلیقه لباس بدون جنسیت و لباس های ساده قهوه ای و خاکستری ( تا حدودی شبیه لباس نظامی) و کلاه معروف « تمبل» شناسایی می شود. اگر به ریشه این کلمه که در زبان عامیانه اسرائیلی تعریف احمق را دارد و به جا مانده از دوران عثمانی ( و تنبل در زبان فارسی ) بنگریم در می یابیم که به مد در فرهنگ عامه زیاد بها داده نمی شده است.

Models-walk-the-runway-at-the-Dolce-Gabbana-SpringSummer-2013-show-as-part-of-Milan-Womenswear-Fashion-Week-on-September-23-2012-in-Milan.-Vittorio-Zunino-CelottoGetty-Images-960x610sasson-featureta_vice_670sassonkedem1shay-shalom-menPamHoYmTuSSSeMvlDmRDWOwQvH3f7cmb8ydKWJk5uSoTN0idyYoftn1a573flPz07Te2YgMXtbgbEPGj_kfmK4131261105_21n

More from مهرانگیز پاشا
پایین اومدیم آب بود، رفتیم بالا آسمون
ترانه فولکلور « زیر گنبد کبود» با هر ضرباهنگ لطیف و دوست...
Read More