اِسپرم موفق

Everything You Always Wanted to Know About Sex

چهل سال پیش، فیلم چهارم وودی آلن در باره زندگی اسپرم های نگران و منتظر درون بدن یک مرد بود. آنها آماده مسابقه ایی بودند که منجر به رسیدن به تخمک یک زن و تبدیل شان به یک انسان می شد. نوشته نویسنده ایرانی، محمد محب علی، تجربه و برداشت متفاوتی از این تخیل وودی آلنی را ارائه داده است.
درون کاندوم هیاهویی برپاست، اسپرم ها از سرو کول یکدیگر بالا می روند. میلیونها اسپرم مشتاق رسیدن به تخمک به دنبال سوراخ و منفذی میکروسکپی برای عبور از دیواره پلاستیکی کاندوم می گردند و خلاصه همهمه ای برپاست. ضعیف تر ها زیر دست و پا له میشوند و قوی تر ها از این طرف به آن طرف هجوم آورده و بدنبال کوچکترین راه نجاتی برای عبور از جداره کاندوم می گردند.

در این میان اسپرمی زیرک، ببخشید گویان و تنه زنان راه خود را به تریبون کاندوم در ابتدای آن باز میکند. اسپرم زیرک مکان بلندی برای صحبت کردن خود پیدا می کند و فریاد می کشد:« دوستان و عزیزان اسپرم! »… او آنچنان ناگهانی و بلند فریاد می کشد که لحظه ای خیل میلیونی اسپرم های سرگردان و محبوس از حرکت می ایستند و به طرف اسپرم زیرک نگاه خود را می چرخانند.

Everything You Always Wanted to Know About Sex 3

اسپرم زیرک این لحظه ناب را شکار میکند و شروع به صحبت کردن می کند: «

دوستان و بستگان اسپرم ام. پریشانی شما برای من قابل درک است چون خود نیز به مانند شما یک اسپرم ام. براستی هدف ما اسپرم ها چیست؟ مگر نه در رقابت با هم در عبور از گذرگاههای سخت واژن و لوله های مسدود و رسیدن به معبودمان تخمک برای انسان شدن یکی از ما؟»

اسپرم ها همگی به جنباندن سر و دم از برای تایید سخنان اسپرم زیرک می پردازند و اسپرم زیرک ادامه میدهد: «حال گیرم چند تایی از ما از این جداره پلاستیکی هم عبور کنند، با کشتارمان در راه رسیدن به تخمک چه کنیم؟ به فرض محال از همه سختی ها گذشتیم و در زندان رحم ٩ ماهه شده و بدنیا بیاییم، با خرج بیمارستان چه کنیم؟ با هزینه شیر خشک و پوشک و پوشاک چه کنیم؟ وقتی ما اسپرم ها تبدیل به انسان شدیم که دیگر دم نداریم تا با آن حرکت کنیم، نوزاد باشیم، کالسکه میخواهیم. میدانید قیمتش چند است؟ اندکی بزرگ تر که شویم دوچرخه و نینتندو و پلی استیشن و آی پد میخواهیم، می دانید قیمتشان را؟»

اسپرم ها با ناباوری سر و دم را تکان میدهند، سراپا گوش شده اند. «اینها که تجملات است، از قیمت گوشت و مرغ و پنیر و پیاز و گوجه چه میدانید؟ دوستان، ما را فریفته اند! کجاست یک میلیون تومانی که قرار بود به اسپرم موفق بدهند؟ زرشک، آن ممه را لولو برد. بستگان اسپرم ام، کاندوم هم بیگناه است و این کاندوم های خارجی سوراخ و منفذ هم ندارند و دنبال آن نگردید.

دلبندان اسپرم ام، آن موقع که اسپرم های موفق جولان می دادند متعلق به زمان انقلاب بود. ولی اکنون ٧٥ میلیون اسپرمِ موفق در بیرون از این کاندوم در زندگی و معاش خود مانده اند. دوست دارید که کودک کار شوید؟ کارتون خواب چطور؟ گدا؟ بدبخت؟ بیسواد؟ عزیزان اسپرمی که کروموزوم «ایکس» را با خود دارند, می دانید طرح استتار مدارس دختران چیست؟ شرایط دارندگان کروموزوم «وای» که مصیبتی است در اندازه عاشورا.

اسپرم های دوست داشتنی ام در این کشور و در این هنگام یک اسپرم موفق، اسپرم مرده است. با تلاش واهی خود تباهی کودکی، نوجوانی و جوانی و بزرگسالی انسانی را رقم نزنید. به جای تلاش مذبوحانه خود اندکی خیام و صادق هدایت بخوانید که به پیر و به پیامبر آنجا هم خبری نیست.»

اسپرم ها حالا همه گریه میکنند و بر سر و صورت خود می زنند. در پایان, این جلسه آرام با دخالت عوامل ناشناس و خودسر به تشنج کشیده شد و جمعی با سردادن شعارهایی نظیر «اسپرم می میرد ذلت نمی پذیرد»، «اسپرم لیبرال ننگت باد – ننگت باد» و « اسپرم بیدار است از کاندوم بیزار است»، خواهان دخالت قوه قضاییه و دولت محترم برای احقاق حقوق اسپرم ها و  از سر گیری مسابقات اسپرم موفق شدند. اسپرم های خودسر، همچنین خواهان رقابت اسپرم های موفق کشورمان با همتایان بنگلادشی و پاکستانی و چینی شدند.

 

Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask (1972)

More from محمد محب علی
پیرمرد تنها و غمگین
من یک پزشک هستم. دوره تخصصم را در خارج از کشور گذراندم...
Read More