من و چهار شوهرم

Nadine Al-Bedair

مجله‌ی « مری کلر» در مقاله ایی با عنوان « چند همسری در اسلام» به دیدگاه‌های یک روزنامه‌نگار عربستان سعودی به نام « نادین البدیر» پرداخته بود. در این مقاله آمده است که نویسنده‌ سعودی تلاش کرد تا با طرح یک ادعای خیالی ولی جنجالی، واقعیتِ دردناک و ضدانسانی چند همسری را افشا کند. او اعلام کرد که:

«اجازه بدهید تا آنجا که قدرت تخیل سرکش من فرصت می دهد چهار یا پنج و حتی ده همسر انتخاب کنم، هم یک شوهر سیاه‌پوست داشته باشم و هم یک موطلایی، در ضمن سعی می‌کنم از بلندقدها و کوتاه قدها هم انتخابی داشته باشم. سعی می‌کنم از هر نژاد و مذهبی نیز همسری برگزینم با قیافه ها و اندام های مختلف و قول می دهم که تعادل و عدالت را حفظ خواهم کرد».

این بخشی از مطالبی است که نادین البدیر سعی کرد با زبانی بی‌پروا، قانون چند همسری را به سخره بگیرد و از منطقی استفاده کند که مردان و قانون‌گذاران عربستان سعودی و کشورهای مشابه استفاده می کنند. این نویسنده در مقاله‌اش به این سئوال پرداخت که چرا مردان هوس می‌کنند چند همسر داشته باشند ولی به زنان این حق داده نمی شود؟

حرف های نادین البدیر که عملاً معتقد به ازدواج یک مرد و یک زن است و فقط می خواست به مردان نشان دهد که پدیده‌  چندهمسری چقدر می‌تواند زننده و شرم‌آور باشد با واکنش‌های بسیار تندی روبرو شد. عده ایی نویسنده سعودی را به یک زن بدکاره تشبیه کرده‌اند که رسماً از طریق مطبوعات می‌خواهد به تبلیغ خودفروشی دامن بزند و با خشم تمام نوشته او را توهین‌آمیز و تهوع‌برانگیز یافتند. نویسنده سعودی می گوید واکنش ها نشانه خوبی است: « خوشحالم از اینکه صدای ناخرسندی زنان درباره‌ی سنت توهین‌کننده‌ چندهمسری در اجتماع شنیده شده است».

نادین البدیر در مصاحبه‌اش با مجله « مری کلر» به این نکته اشاره کرده است که: «زنان کشورهای مسلمان به گونه‌ای مداوم به تبعیض جنسی موجود در قانون چند همسری مردان اعتراض کرده‌اند ولی گوش شنوایی وجود ندارد و درست به همین خاطر بود که من ناچار شدم از طریق این مقاله به نوعی فریاد بزنم تا شاید صدای ما شنیده شود».

نادین البدیر تحت تأثیر واکنش‌های موجود، در یک مقاله دیگر، مردان عرب را مخاطب قرار داد و گفت: « تازه دارید اندکی از طعم عصبانیت ما زن‌ها را حس می‌کنید». نادین البدیر که مجری یک برنامه تلویریونی به نام « برابری» در شبکه تلویزیونی « ال حورا» است  و در یکی از برنامه‌هایش گفته است «بسیاری به این نتیجه رسیده بودند که من در آرزوی ساختن حرمسرایی برای خودم هستم ولی این ادعا با باورهای من در تضاد است».

مستند ایرانی «چهار زن، یک شوهر» ساخته کارگردان ایرانی – سوئدی ناهید پرسون

 

 

1- By Abigail Haworth, The Case for a Harem of Husbands

2- http://www.marieclaire.com/sex-love/relationship-issues/articles/harem-of-husbands

More from ونداد زمانی
زندگی مثل بلیط بخت آزمایی است
در اغلب کشورها، بلیط بخت آزمایی وجود دارد و بخش قابل توجهی...
Read More