تروریست خوشتیپ

مجله معروف هنری فرهنگی رولینگ استون جدیدترین شماره خود را مزین به عکسی رویایی از بمب گذار بوستون Dzhokhar Tsarnaev, کرده است که سرو صدای زیادی در محافل بین المللی ایجاد کرده است. تصویر زیبای بمب گذار که شبیه جوانی های باب دیلن است به نظر بسیاری از مخالفین، او را به شخصیت مشهوری مبدل می سازد که شاید خودش آرزو داشت.

در جبهه موافقین نصب این تصویر، این ایده بیشتر خودنمایی می کند که گزارش ژورنالیستی که از این جوان عرضه شده است برداشت کلیشه ایی از تروریست را به زیر سئوال می برد و امکان ارائه تصویر همه جانبه تری از یک قاتل جانی را تبلیغ می کند.

Rolling Stone

مهمترین نظریه مخالف در باره این گزارش بدون آنکه کیفیت روزنامه نگاری جسور مجله را به زیر سئوال ببرد از انتخاب فقط یک عکس زیبا گله می کند و معتقد است جایگاه این تصویر به طور تاریخی متعلق به هنرمندانی است که با خاطر خلاقیت و دستاوردهای هنری شان نصیب شان می شود و قرار دادن عکسی رمانتیک از یک تروریست، زمینه برداشت انحرافی و ایجاد شهرت و مقبولیت ناخواسته را در باره این بمب گذار فراهم می کند.

منتقدین در ضمن به این نکته هم اشاره کرده اند که این عکس و متن شاید در یک رسانه خبری می توانست تاثیر مستقیم و مشخص تری از نیت روزنامه نگارانه را در خود نهفته باشد ولی نشان دادن و قرار دادن تصویری با نام بمب گذار که به راحتی می تواند اسم یک گروه موسیقی نیز باشد امکان برداشت نادرست و  طرفداری از عمل دهشتناک تروریستی که منجر به مرگ چندین انسان  بیگناه و قطع شدن دست و پای دهها انسان دیگر شده است باشد.

http://www.rollingstone.com/culture/news/jahars-world-20130717

 

 

More from مهرانگیز پاشا
دنیای زیرزمینی نیویورک
عکاس نیویورکی Tod Seelie که مشتریان آثارش از مایکروسافت تا مجله رولینگ...
Read More