سیگار الکترونیکی e-cigarette

تولیدکنندگان سیگار الکترونیکی ادعا می کنند که e-cigarette به محیط زیست ضرر نمی زند. حاوی هزاران ماده شیمیایی اضافه شده در سیگار نیست. خاکستر، دود و بو ندارد و می توان آن برای ترک سیگار نیز به کار کرد. 2_ecigarette.jpg.

آرزوی کمپانی های سیگار برای بی خطر جلوه دادن و حذف نگاه منفی به تنباکو با سیگار الکترونیکی که توسط دکتر داروساز چینی Hon Lik اختراع شد جامه عمل پوشید.

سازمان بهزیستی جهانی در سال 2008 به صورت دو پهلویی بدون آنکه مصرف آن را مضر تشخیص دهد از ادعاهای مثبت در باره آن، به خاطر نبودن تحقیقات  ثبت شده  اظهار نگرانی کرده است.

گزارش های مبنی بر افزایش ابتلا به سرطان ریه به خاطر ماده اصلی مورد مصرف در مایع نیکوتین propylene glyco این فراورده جدید منتشر شده است. با این وجود بسیاری از مراکز پزشکی از جمله موسسه خصوصی « مایو کلینیک» در انتظار آزمایش های وسیعتر در این باره هستند.

فرانسه به تازگی مصرف e-cigarette  را در اماکن عمومی در بسته نظیر رستورانها، ادارات و سایر اماکنی که کشیدن electronic-cigarette-refillسیگار ممنوع است به اجرا گذاشته است.

بالاترین مقدار مصرف سیگار الکترونیکی در چین است که بیش از 35 درصد جمعیت سیگاری هستند و قانونی نیز برای عدم استفاده ان در اماکن عمومی تصویب نشده است.

بی شک e-cigarette از خصوصیات مثبتی نیز برخوردار است و برای آنهایی که سالهاست سیگار می کشند می تواند جایگزین کم ضررتری باشد.

اما مراکز بهداشتی به این نکته اساسی اشاره می کنند که شیک بودن، قابل دسترس بودن یشتر آن به نسبت سیگار معمولی و استفاده از انواع معطر، آسیب بزرگی خواهد بود به تصویر منفی که در باره سیگار وجود دارد.

moneygame-cotd-042613

مهمترین نگرانی ها متوجه نسل جدید است که در پی سالها برنامه ریزی در سیستم آموزش و پرورش جهان، در طی دو دهه اخیر، اعتیاد به سیگار در بین آنها سیر نزولی داشته است.

به نظر می رسد رشد بیسابقه e-cigarette به عنوان جانشین سیگار، خطر جذب نوجوانان و جوانان به سمت سیگار الکترونیکی و بعد به سیگار واقعی را افزایش خواهد داد.

سیگار الکترونیکی از سال 2004 وارد بازار جهانی شده است و با سرعت قابل توجهی، جای خود را بین اقتصاد سالانه 700 میلیارد دلاری تنباکو باز می کند.

 

More from سعید داورپناه
میلیاردرهای جهان در این لحظه
شاید همه ما در بین اقوام وآشنایان، آدم های بسیار هدفمندی را...
Read More